Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

HDMI kabel 10 meter

Tänkte höra här för jag letar billig 10 meters kabel som är high speed.

Enligt prisjakt ska detta http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:931821 klara high speed (men verkar bara vara vanlig 1,3 kabel källa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=313397). Den andra som det i alla fall påstås klara det http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:5531361. grafikkortet som kommer driva bilden så att säga är ett 5770 som har stöd för 1,3 (vet dock inte om den klarar bitraten på 10,2 Gbit/s). Varför är för jag vill ha kabeln länge och är rätt lång kabel så det ska ju inte vara helt värdelös kvalité (ska ej kosta över 200kr helst runt 150kr).

Så frågan är om jag siktar för högt och får nöja mig med en kabel med lägre bitrate? Kan vara bra om den klarar 1080p och ljud på samma kabel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

handla inte där..

Permalänk

Kanske lite off topic men som föregående sa..

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1200181-cli...

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Tjo.

Jag har inte så bra koll på det här med HDMI kablar egentligen men jag köpte själv en billig en på 15meter hos kabelgiganten.se.
Det var nog bland de billigaste jag kunde hitta när jag själv letade HDMI-kabel för några månader sedan men jag har inte upplevt några problem med varken bild i 1080p eller ljud till min tv på 47".

Vet inte om detta är till hjälp dock men alltid något att gå på kanske

Har för mig att det var denna jag köpte http://kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=10598 -visserligen lite mer än 200kr (snarare 299 =P ) men så var den ju 15m och inte 10 som du letar efter.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

vet flera stycken som köpt olika billiga hdmi-sladdar och har då fått röda prickar i bilden... samtliga bytte till dyrare med guldplättering och problemen var borta... så billig sladd kan orsaka bildfel.

Permalänk
Skrivet av Widholm:

handla inte där..

Skrivet av DilluTioN:

Tackar för rådet låter bli det (sånt trassel vill man låta bli).

Skrivet av Zicsoen:

Tjo.

Jag har inte så bra koll på det här med HDMI kablar egentligen men jag köpte själv en billig en på 15meter hos kabelgiganten.se.
Det var nog bland de billigaste jag kunde hitta när jag själv letade HDMI-kabel för några månader sedan men jag har inte upplevt några problem med varken bild i 1080p eller ljud till min tv på 47".

Vet inte om detta är till hjälp dock men alltid något att gå på kanske

Har för mig att det var denna jag köpte http://kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=10598 -visserligen lite mer än 200kr (snarare 299 =P ) men så var den ju 15m och inte 10 som du letar efter.

Här så
http://kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=4754
eller
http://kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=10597

Hm att dom inte hade någon svart kabel som var lika billig som den vita.

Men hur legitim är sidan?

Skrivet av White.By.Design:

vet flera stycken som köpt olika billiga hdmi-sladdar och har då fått röda prickar i bilden... samtliga bytte till dyrare med guldplättering och problemen var borta... så billig sladd kan orsaka bildfel.

mmm, har en billig 5 meters kabel som funkar utmärkt. Dock när man ska upp mer i längd kan det vara vettigt med lite bättre kvalité. Guld har sämre ledande egenskaper (vad jag hört), så det kan bli det motsatta. Däremot vissa dyrare kablar har bättre byggkvalité och kvalitetskontroller.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Köp den billigaste. Se till så det är en high speed kabel. De ska fungera. Gör den inte det så är den defekt.
Jag köper alltid de billigaste. Ibland får man ngn som är defekt men då är det bara att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tänkte höra här för jag letar billig 10 meters kabel som är high speed.

Enligt prisjakt ska detta http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:931821 klara high speed (men verkar bara vara vanlig 1,3 kabel källa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=313397). Den andra som det i alla fall påstås klara det http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:5531361. grafikkortet som kommer driva bilden så att säga är ett 5770 som har stöd för 1,3 (vet dock inte om den klarar bitraten på 10,2 Gbit/s). Varför är för jag vill ha kabeln länge och är rätt lång kabel så det ska ju inte vara helt värdelös kvalité (ska ej kosta över 200kr helst runt 150kr).

Så frågan är om jag siktar för högt och får nöja mig med en kabel med lägre bitrate? Kan vara bra om den klarar 1080p och ljud på samma kabel.

Finns inget som heter 1.3 HDMI kabel. DE kablar som finns idag är antingen high speed och specade för 1080p eller högre eller så är de inte highspeed och klarar endast upp till 1080i. Ngt annat finns inte.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Finns inget som heter 1.3 HDMI kabel. DE kablar som finns idag är antingen high speed och specade för 1080p eller högre eller så är de inte highspeed och klarar endast upp till 1080i. Ngt annat finns inte.

Så klart jag vet. Dock blandar både prisjakt och butiker friskt på just standard speed och high speed på samma kabel. Alltså försöker man hitta på en billig kabel på prisjakt så i sista änden är det en standardkabel (enligt butiker och företagets hemsida). Sen lägger butiker till just 1,3 eller 1,4 (även om det inte är korrekt).

Det är just det som är det svåra att hitta. Men nu när jag fick en sida länkad med höghastighetskabel för under 200 kr dock vit. Så är jag nöjd med det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Så klart jag vet. Dock blandar både prisjakt och butiker friskt på just standard speed och high speed på samma kabel. Alltså försöker man hitta på en billig kabel på prisjakt så i sista änden är det en standardkabel (enligt butiker och företagets hemsida). Sen lägger butiker till just 1,3 eller 1,4 (även om det inte är korrekt).

Det är just det som är det svåra att hitta. Men nu när jag fick en sida länkad med höghastighetskabel för under 200 kr dock vit. Så är jag nöjd med det.

Bästa du kan göra att om du inte hittar rätt, det är att ringa till webhallen/komplett/dustinhome/inet och höra med deras kundtjänst om vilken kabel som är bäst att använda. Ett tips bara a:)

Visa signatur

AMD RYZEN 7 7700X / B650 AX-Y1 / 32GB RAM DDR5 / RX 9070 XT Reaper 16GB

Permalänk
Medlem

Jag har 2st 15m kablar från Deltaco som jag kör mellan förstärkare <-> projektor samt HTPC <-> 32" LCD-TV som jag dessutom lagt i kabelkanaler tillsammans med bl.a. en antennkabel och strömkabel, och 2st skärmade cat6-kablar samt en kortare bit strömkabel. De fungerar kanon, aldrig haft problem!

Gick väl på 120kr/styck för 1.5 år sen Det är den varianten med platt kabel.

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 14600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart (MacOS): Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Skrivet av meastro:

Bästa du kan göra att om du inte hittar rätt, det är att ringa till webhallen/komplett/dustinhome/inet och höra med deras kundtjänst om vilken kabel som är bäst att använda. Ett tips bara a:)

ehheeh jo. Men det är inte svårt att hitta rätt kabel egentligen, utan svårt att söka rätt vart den är billig. När infon på prisjakt är upp åt väggarna

Inet ligger deltaco på 399kr ingen billigare 10 meter kabel.

webhallen Deltaco 195kr 10 meter.

Komplett (okänt märke) 249:- 10 meter.

kabelgiganten 10 meter vit kabel för 179 kr (frakrfritt, vad jag vet).

Att hitta billig kabel är svårare än "rätt" kabel Men tackar för tipset i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av knewt:

Jag har 2st 15m kablar från Deltaco som jag kör mellan förstärkare <-> projektor samt HTPC <-> 32" LCD-TV som jag dessutom lagt i kabelkanaler tillsammans med bl.a. en antennkabel och strömkabel, och 2st skärmade cat6-kablar samt en kortare bit strömkabel. De fungerar kanon, aldrig haft problem!

Tänkte ta en som klarar 1080p och hittat en hyfsat billigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tackar för rådet låter bli det (sånt trassel vill man låta bli).

Här så
http://kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=4754
eller
http://kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=10597

Hm att dom inte hade någon svart kabel som var lika billig som den vita.

Men hur legitim är sidan?

Har handlat där själv som sagt, fick faktura via klarna och leverans på två dagar. Inga konstigheter alls.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Har handlat där själv som sagt, fick faktura via klarna och leverans på två dagar. Inga konstigheter alls.

Jag provade det med posten har snart paketet hoppas jag (dom har i alla fall tagit emot förhands info).

Deras support är lite si och så med. Fick inga svar på frågorna, dock ändrade dom till infon på hemsidan (som inte hade blivit rätt).

Visa signatur

Permalänk

Billigaste kabeln, om man tror att guldpläteringar hjälper för bättre digital-bild så kan man köpa sina dyra kablar. Men är man smart så köper man en billig! Dock skulle jag nog köpa en skärmad när den skall vara så lång.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Billigaste kabeln, om man tror att guldpläteringar hjälper för bättre digital-bild så kan man köpa sina dyra kablar. Men är man smart så köper man en billig! Dock skulle jag nog köpa en skärmad när den skall vara så lång.

Skiter i guldfärgen. Svårt att hitta high speed 10 meter billig utan guld på sig (kan ju ha den i regnet också för kontakten ärgar ju inte ). Fick den för 179 kr och det tycker jag är rätt billigt.

Vet inte om denna jag köpte är skärmad eller inte (men vet att det har gått att köpa sånt löst).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Guld har sämre ledande egenskaper (vad jag hört), så det kan bli det motsatta. Däremot vissa dyrare kablar har bättre byggkvalité och kvalitetskontroller.

Guldpläteringen är bara för att förhindra korrosion, så egentligen behövs det inte.

Själv skulle jag ta den här:

http://kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=11534

Jag föredrar dubbelskärmat med järnkärnor i ändarna framför de allra billigaste kablarna, när det gäller längder över 7 meter.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Guldpläteringen är bara för att förhindra korrosion, så egentligen behövs det inte.

Jag föredrar dubbelskärmat med järnkärnor i ändarna framför de allra billigaste kablarna, när det gäller längder över 7 meter.

Funkar inte den billiga som tänkt, kör jag på det När den kommer får jag hårdtesta den Hm, film 24/7 kanske

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Funkar inte den billiga som tänkt, kör jag på det När den kommer får jag hårdtesta den Hm, film 24/7 kanske

Rätt, dock. Är det fel på den så märks det direkt!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Man ser enkelt om det är fel på den. Antingen så blir det ingen bild alls eller så får man bitfel i signalen. På de kablar jag haft som gått sönder så syns det som gröna prickar på tvn.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Man ser enkelt om det är fel på den. Antingen så blir det ingen bild alls eller så får man bitfel i signalen. På de kablar jag haft som gått sönder så syns det som gröna prickar på tvn.

Får testa Dom påstår att det ska vara tjocka kablar av hög kvalité (sen om det stämmer i dessa tider är svårt att veta). För allt massproduceras och få kvalitetskontroller (ja du fattar nog poängen).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmmm HDMI vad är det för nåt??? Jag sitter med VGA kabel jag *asg* med en Samsung syncmaster 220 22" och GTX650 grafikkort.
Jag hade för taskigt tålamod så jag var bara tvungen o köra med VGA men sen glömde jag av det helt i 2 års tid..... Ser att jag fortfarande kör VGA haha

Visa signatur

Fear

Permalänk
Skrivet av Fear:

Hmmm HDMI vad är det för nåt??? Jag sitter med VGA kabel jag *asg* med en Samsung syncmaster 220 22" och GTX650 grafikkort.
Jag hade för taskigt tålamod så jag var bara tvungen o köra med VGA men sen glömde jag av det helt i 2 års tid..... Ser att jag fortfarande kör VGA haha

Lite off topic nu?

Hur som brukar man köra DVI till dator skärmen och sen får du en lite sämre bild av VGA (för det måste göras om till analog och sen digital igen):)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Skrivet av knewt:

Skrivet av meastro:

Skrivet av ozo64:

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Skrivet av backfeed:

Skrivet av White.By.Design:

Skrivet av Widholm:

handla inte där..

Skrivet av DilluTioN:

Få se om jag fick med alla nu

Jag undvek clockok. Kabelgiganten funkade bra, snabb leverans.

Denna http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=4754 löpte jag och den är nästan lika tjock som jordad förlängningskabel. Ingen skärmare på denna.

Inga prickar eller snö på skärmen även om jag har den intill en kabel som försörjer hela vardagsrummet med ström (ingen jord i rummet så en kabel till ett rum med jord):)

Men ska köra lite mer tester i kväll. 1080 p verkar funka dock stödjer inte tv:en det tydligen (kan ta mot signal i 1080p, men panelen har lägre upplösning).

Får tackar för hjälpen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Bazzard:

Tradera?

Skrivet av avm:

Det gör den säkert Men kabeln är köpt och jag är nöjd. Som jag skrev högre upp

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

För att kontra alla som tycker det är B med dyrare kablar så kan jag bara säga att jag inte fick någon bild med min 10 meters noname kabel, testade även två men fick ingne fungerade. Fungerade direkt med en Supra HDMI over Ehternet high speed kabel. Så visst kan kvaliten spela in

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

För att kontra alla som tycker det är B med dyrare kablar så kan jag bara säga att jag inte fick någon bild med min 10 meters noname kabel, testade även två men fick ingne fungerade. Fungerade direkt med en Supra HDMI over Ehternet high speed kabel. Så visst kan kvaliten spela in

Jag köpte min för 175 kr och får bild Vissa som köpt dyra kablar får ingen bild (inte alla, menar jag då). En kabel som inte visar bild alls är defekt. Så att köpa kablar för 1000 tals kronor betyder inte garanterat att du får bild.

Det ända som motiverar dyrare kablar är om kontakten är stabilare än en billigare kabel (dock inte mer än 150kr skillnad max) mot en billigare kabel med glappig kontakter.

Köpte en kabel på en sån där TV/radio affär och där kostade kabeln 150 kr ca för 50cm, helt sjukt och inte ens kontakterna utstrålade kvalité.

Ehternet har du inte nytta av om inte tv:en stödjer internet över HDMI lika så källan signalen kommer ifrån (om jag inte tar fel).

Det ända kan vara att det inte är några kontroller på dom billiga kablarna, därför vissa får defekta kablar eller bara otur. Min no namne kabel funkar som den ska i alla fall.

Visa signatur