Permalänk
Medlem

Nykterhet.

Idag 10/4-13 har jag varit nykter i 12 månader och är otroligt stolt över det.
För 12 månader sökte jag hjälp för mitt alkohol missbruk. Har sökt hjälp för det 2-3 gånger tidigare men har då inte känt att jag ville sluta dricka.
Denna gång ville jag VERKLIGEN sluta och har lyckats.
Den här gången fick jag Antabus men fick sluta med det för att mina levervärden RASADE i botten och var nära en lever kollaps men jag tyckte att Antabus kändes onödigt ändå eftersom jag var inställd på att verkligen försöka sluta dricka ändå.
Så nu sitter jag här nykter och längtar inte tillbaka.
När jag drack så kunde det räcka med att jag drack 1 öl och det kunde sluta med att jag var full i flera dygn i streck och det kunde även leda till andra mindre nyttiga substanser.
Jag är nu 37 år och har ett jobb jag tok trivs med (expressarbetare) och har kunnat hålla på med en hobby jag inte har haft råd med tidigare pga allt drickande.
Vart ju även tvungen att göra nått annat för att få bort tankarna från alkoholen så jag började med långa promenader som gick över till powerwalks och har lyckats gå ner närmare 27kg i vikt vilket även det känns helt underbart.
Längtar efter bättre cykel väder så man kan ta ut MTB´n och nöta lite skog

/mnmlmxml

Permalänk
Medlem

Starkt , stor respekt till dig! , själv ger man upp cola , vet att det inte är samma sak , men fan i mig svårt ändå !;)

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Grattis Starkt jobbat!

Permalänk
Medlem

Grattis!

Permalänk
Medlem

Bra jobbat!

Själv dricker jag knappt nånting längre då jag har flyttat utomlands till en stad där jag inte känner någon.
Har resulterat i att jag knappt dricker nånting alls, jobbar och tränar mycket och jag mår så sjukt mycket bättre än man gjorde hemma i Lund under studenttiden.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Stort grattis till en allmänt bättre tillvaro.
Oavsett om det rör sig om alkohol, röka, spel, arbete eller andra beroenden så är det alltid skönt att höra om de som kommit undan och vänt dem ryggen. Ersätt inte det tidigare behovet med träningsberoende bara

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Grattis mnm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Starkt jobbat! Tack för att du delar med dig av din historia. Den kommer förhoppningsvis hjälpa någon annan med problem att hitta ljus i mörkret.
Själv har jag nästan helt slutat dricka, när det var som värst drack jag ett 6-pack varje vardagkväll och gick bakfull till jobbet dan därpå. Nyligen har jag och min sambo slutat snusa för att vi väntar barn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Musikälskare

Rolig läsning, grattis till dig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Nu har det gått 25 månader och har fortfarande inte rört alkoholen. Klapp på axeln!

Permalänk
Medlem

Riktigt bra jobbat, Mnm! Keep it up!

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Hållt mig borta totalt från drickande själv. Är 46 nu och har aldrig druckit. Testade starköl i runt 20 men det kändes bara "onödigt" så efter det aldrig mer.

Men största skälet är gener. Både på mors och fars sida har det varit problem med drickandet. Inte hos dem men syskon till dem. Inte velat utmana ödet.

Utan att säga för mycket har jag en mycket nära släkting som i perioder haft problem.

Men som sagt. Snyggt jobbat och *klapp axeln* på dig!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Starkt jobbat. De säger man ska kämpa varje dag. En i taget.

Själv dricker jag inte av religiösa skäl.
Jag dricker av helt andra skäl.

Men lagom är bäst. Tog en öl igår då jag skulle delta i en skyttetväling idag. Känns bra att det inte behöver vara mer än så.

Känner flera med missbruksproblematik och tror nog total avhållsamhet är det bästa i det fallet. Precis som man inte skall gå förbi pizzerian hungrig en kall vinterkväll när kebabdoften lägger sig mellan husen som en värmande kram, när man försöker hålla vikten.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kudos! Håll stilen nu bara!

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Motivation är mycket viktigt

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Hedersmedlem

Bra jobbat!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnmlmxml:

Nu har det gått 25 månader och har fortfarande inte rört alkoholen. Klapp på axeln!

Stabilt. Alkohol är en fruktansvärd drog. Jag har aldrig haft några stora problem med det men förr drack jag på tok för mycket. Vågar knappt gissa hur många hundratusen man lagt på den drogen helt i onödan. Numera dricker jag väldigt sällan. Det blir på festivaler man festar till det och vid enstaka tillfällen. Senaste 10 åren har jag lätt sparat en halv miljon på att dricka mycket mindre. Har dessutom tappat över 20 kilo också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Stabilt. Alkohol är en fruktansvärd drog. Jag har aldrig haft några stora problem med det men förr drack jag på tok för mycket. Vågar knappt gissa hur många hundratusen man lagt på den drogen helt i onödan. Numera dricker jag väldigt sällan. Det blir på festivaler man festar till det och vid enstaka tillfällen. Senaste 10 åren har jag lätt sparat en halv miljon på att dricka mycket mindre. Har dessutom tappat över 20 kilo också.

Seriöst, du har alltså avstått alkohol för nästan 4,2k i månaden? Om du nu har spenderat så mycket förstår jag att du har dåliga erfarenheter och förmodligen gör helt rätt i att avstå helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Seriöst, du har alltså avstått alkohol för nästan 4,2k i månaden? Om du nu har spenderat så mycket förstår jag att du har dåliga erfarenheter och förmodligen gör helt rätt i att avstå helt.

Ja det är väl inte helt onormalt att gå ut på krogen en eller ett par gånger i veckan när man är ung. Att då göra av med 500-1000 i veckan är ganska normalt.
Visst allt är såklart inte på alkohol utan inträden och annat också. Sen jag slutade gå på krogen 1-2 gånger i veckan så har jag säkerligen sparat en halv miljon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Att då göra av med 500-1000 i veckan är ganska normalt.

Svensson lägger i runda slängar 100 spänn i veckan på alkohol. 500 är klart över medel.
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/24550/1/gupea_2077_2455...

Men visst, man spenderar mer på sig själv när man är ung och alkoholkonsumtionen kan räknas i större slantar under en tid.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt dyrt att gå på krog. Nu händer det väldigt sällan, 2-4 gånger per år kanske, att jag går på krogen men sist jag var ute spenderade jag runt 140 € men då ingick även bowling, mat och lite taxipengar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Svensson lägger i runda slängar 100 spänn i veckan på alkohol. 500 är klart över medel.
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/24550/1/gupea_2077_2455...

Men visst, man spenderar mer på sig själv när man är ung och alkoholkonsumtionen kan räknas i större slantar under en tid.

De där summorna är nog om man köper på systeme och sitter hemma och super. Det gör jag aldrig ngnsin. Hur kul är det?
Då kostar det såklart inte speciellt mycket. 5-10 öl på krogen + ett par drinkar och inträden så är man uppe i en tusenlapp utan problem. Extremt sällan jag kommer undan med under en tusenlapp när jag går ut iaf. Det är isf om man går hem tidigt.

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering.
Har nu varit nykter i 2,5 år (10/10) Det går inte en dag utan att jag tänker på att jag vill dricka en öl. Men i samma sekund slår rädslan för alkoholen till och den tanken försvinner.
Har också fått en fast tjänst på flyttfirman jag jobbar på och den ska nu också betala mitt körkort, hur nice som helst!!

Life goes on!

Permalänk
Medlem

Grymt jobbat. Är riktigt imponerad faktiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Föredetting
Skrivet av mnmlmxml:

Lite uppdatering.
Har nu varit nykter i 2,5 år (10/10) Det går inte en dag utan att jag tänker på att jag vill dricka en öl. Men i samma sekund slår rädslan för alkoholen till och den tanken försvinner.
Har också fått en fast tjänst på flyttfirman jag jobbar på och den ska nu också betala mitt körkort, hur nice som helst!!

Life goes on!

Du har mina gratulationer och mitt stöd. Bra grejer händer när man tar sig ur ohälsosamma beroenden.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mnmlmxml:

Lite uppdatering.
Har nu varit nykter i 2,5 år (10/10) Det går inte en dag utan att jag tänker på att jag vill dricka en öl. Men i samma sekund slår rädslan för alkoholen till och den tanken försvinner.
Har också fått en fast tjänst på flyttfirman jag jobbar på och den ska nu också betala mitt körkort, hur nice som helst!!

Life goes on!

Bra imponerad:) Starkt gjort att avstå! Jag hoppas många andra tar sitt förnuft till fånga och gör precis likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Bra imponerad:) Starkt gjort att avstå! Jag hoppas många andra tar sitt förnuft till fånga och gör precis likadant.

Man kan dricka måttligt. Klarar man inte av att dricka måttligt så ska man förstås avstå helt, men jag vänder mig mot idén att det skulle vara oförnuftigt att konsumera alkohol i rimliga mängder.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Valiumballong:

Man kan dricka måttligt. Klarar man inte av att dricka måttligt så ska man förstås avstå helt, men jag vänder mig mot idén att det skulle vara oförnuftigt att konsumera alkohol i rimliga mängder.

Är med dig där. Tyvär klarade inte farsan eller farfar det riktigt och därför är de idag bortgågna men sådant är livet.

Jag tycker att man borde känna av om man måste dricka mer och mer samt på vardagarna bara för att man måste. Där borde klockor ringa.

Permalänk

Grattis! Riktigt roliga att läsa hur bra du lyckats och fortfarande håller det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Många klarar av att dricka måttligt. Klarar man inte av att dricka måttligt så ska man förstås avstå helt, men jag vänder mig mot idén att det skulle vara oförnuftigt att konsumera alkohol i rimliga mängder.

Fix'd

Att ha ett restriktivt förhållningssätt till alkohol (och andra droger för den delen), som utgångspunkt, är alltid att föredra.