Gratis colocation för Raspberry Pi hos FS Data

Permalänk
Medlem

Gratis colocation för Raspberry Pi hos FS Data

Detta är ett riktigt kul och trevligt initiativ från FS Data tycker jag så jag tänkte dela med mig av det till andra entusiaster

Du lägger en beställning och får ett ip-nummer som du konfigurerar din Raspberry Pi-server med. Sedan skickar du servern till deras datacenter i Helsingborg där du får följande följande gratis:
- Serverplats
- Strömförsörjning
- Nätverksanslutning med 1st IP-nummer
- 100GB överföring per månad

FS Data har lagt upp en Wordpress-blogg i LAMP-miljö på en testserver som du når på http://rpi.jall.testkonto.nu/

Dessutom får du tillgång till FS Datas support precis som vanligt. Det enda du behöver betala för är hårdvaran och fraktkostnad till/från datacentret.

Du kan läsa mer och se bilder i deras blogginlägg här.

Beställning på gratis colocation gör du här.

Jag har själv skrivit lite om detta och om superdatorn av 64st Raspberry Pi som universitetet i Southampton byggde i ett rack av Lego. De tillhandahåller information om superdatorn och hur du själv bygger en på deras hemsida

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Detta är ett riktigt kul och trevligt initiativ från FS Data tycker jag så jag tänkte dela med mig av det till andra entusiaster

Du lägger en beställning och får ett ip-nummer som du konfigurerar din Raspberry Pi-server med. Sedan skickar du servern till deras datacenter i Helsingborg där du får följande följande gratis:
- Serverplats
- Strömförsörjning
- Nätverksanslutning med 1st IP-nummer
- 100GB överföring per månad

FS Data har lagt upp en Wordpress-blogg i LAMP-miljö på en testserver som du når på http://rpi.jall.testkonto.nu/

Dessutom får du tillgång till FS Datas support precis som vanligt. Det enda du behöver betala för är hårdvaran och fraktkostnad till/från datacentret.

Du kan läsa mer och se bilder i deras blogginlägg här.

Beställning på gratis colocation gör du här.

Jag har själv skrivit lite om detta och om superdatorn av 64st Raspberry Pi som universitetet i Southampton byggde i ett rack av Lego. De tillhandahåller information om superdatorn och hur du själv bygger en på deras hemsida

Kul grej, det öppnar ju för en del roliga möjligheter...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Med den upphastigheten, finns det verkligen något användningsområde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Pratar du om datorn eller uppkopplingen?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Ja du kommer ju inte kunna använda den till en Googleutmanare men blog,mail,dns och viss utveckling räcker det ju gott till.

Permalänk
Medlem

vet inte om jag har förståt det rätt. Jag köper Raspberry Pi och skickar den till FS data och dom tar hand om resten för 0kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

vet inte om jag har förståt det rätt. Jag köper Raspberry Pi och skickar den till FS data och dom tar hand om resten för 0kr

Dom ger den ett hem på Internet. 1 IPv4-adress, el, 1Mbit/s, 100GB överföring.
Jag tycker det är extremt givmilt (även om dom inte kommer kunna ta hand om alla som vill ha och att detta förmodligen ger dom fantastiskt bra och billig publicitet).

Permalänk
Medlem

Hade varit utmärkt som en egen backup, om man bara på nått bra sätt skulle kunna bundlat dit lite mer disk....
Dom här nya småformats SSD-diskarna, går dom att driva på 5v?
Bhöver ju iofs även nån sorts sata brygga också. Krångligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Pratar du om datorn eller uppkopplingen?

Uppkopplingen och kombinationen.

Skrivet av iXam:

Ja du kommer ju inte kunna använda den till en Googleutmanare men blog,mail,dns och viss utveckling räcker det ju gott till.

Ok. Men den kan ju inte klara om man kommer upp i lite besökarantal.

Skrivet av BasseBaba:

Hade varit utmärkt som en egen backup, om man bara på nått bra sätt skulle kunna bundlat dit lite mer disk....

I deras villkor står ju att sd-kort endast är tillåtet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Lyxproblem. För om man kommer upp i det besökarantalet kan man monitarizera med annonser och sen kunna betala för en snabbare server.
Och om vi snackar DNS,mail och Wordpress så kan du komma RIKTIGT långt med små medel. Finns flera blogginlägg runt om på Internet som beskriver hur du snabbar upp WP på en budgetVPS med betydligt värre prestanda än en Rasberry Pi.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Man får skicka med egen strömförsörjning så det skulle nog kunna gå att modda in en mindre SSD inuti chassit och koppla in genom en vanlig usb kontroller.

Jag håller iaf på och konfigurerar för fullt och tänkte skicka in min pi till fsdata i nästa vecka, men det får räcka med 16GB + eventuellt 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Uppkopplingen och kombinationen.

I deras villkor står ju att sd-kort endast är tillåtet.

Det framgår dock i kommentarerna att det bara handlar om måtten egentligen, att det de syftade på är att man inte kan ha en fullstor usb-sticka spretandes ut åt sidan. https://fsdata.se/blogg/gratis-colocation-med-raspberry-pi/#c...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompa Bompa:

Man får skicka med egen strömförsörjning så det skulle nog kunna gå att modda in en mindre SSD inuti chassit och koppla in genom en vanlig usb kontroller.

Jag håller iaf på och konfigurerar för fullt och tänkte skicka in min pi till fsdata i nästa vecka, men det får räcka med 16GB + eventuellt 32GB.

Får man fråga vad du ska använda platsen till? Hosta hemsida backup eller vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompa Bompa:

Just strömförsörjningen undrar jag hur de löser, med tanke på att de ber kunderna skicka med egen strömkabel. Hade det inte varit smartare att be kunder skicka med usb-kabel som de sedan kan koppla in i någon slags usb-hubbshistoria?

Permalänk
Medlem

EDIS har gjort detta sen förra året och de erbjuder även 100mbit's uppkoppling samt 100mbit trafik.

Så det är ju också ett alternativ

Länk

Permalänk
Medlem

Edis har inte erbjudit detta på ett bra tag nu, det går inte att beställa produkten hos dem.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Är Rasberryn snabb nog för att köra irssi (10 clienter) och bouncer på?

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Edis har inte erbjudit detta på ett bra tag nu, det går inte att beställa produkten hos dem.

Aah där ser man

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Är Rasberryn snabb nog för att köra irssi (10 clienter) och bouncer på?

Tycker rimligen inte att det bör vara något problem cpu-mässigt... möjligen kanske att minnet börjar ta slut om du vill hålla mycket i scrollback-bufferten...?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tycker rimligen inte att det bör vara något problem cpu-mässigt... möjligen kanske att minnet börjar ta slut om du vill hålla mycket i scrollback-bufferten...?

Det kan man lösa med lagring på annat håll. Får investera i en och testa. Tack för svar.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Undra om andra colocations i sverige kommer att hanga pa? De har begransat antalet man far skicka in till 4st per person nu. Ett litet 4xRPi cluster kan nog hantera ganska bra med trafik, typ 1000 request i sekunden med dynamisk data skulle jag tro. Sen beror det ju pa implementationen (jag tanker Rupy med JDK8 och MySQL har) och hur stor siten ar speciellt med 1MB/s...

Man vill nog helst sprida ut sina RPi over flera leverantorer istf. att ha alla agg i samma korg.

Jag kor 32GB SD kort och har kompilerat senaste bitcoind, den tuffar pa battre an hos AWS tiny instans iaf!

Vi borde gora en lista:

Austria 100Mb 100GB OUT OF STOCK
Netherlands 100Mb 500MB 60 DAGARS KOTID
Sweden 1Mb 200GB? (100GB in och 100GB ut)

Fragan ar ju om man vill skicka sin RPi till ett annat land?