Microsoft Surface Pro till Sverige

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Surface Pro till Sverige

Den x86-baserade surfplattan Surface Pro är på väg till Sverige. I slutet av maj månad ska Microsofts mest påkostade modell finnas att köpa hos de vanliga återförsäljarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då det är en "fullfjädrad" X86-platta, går det att installera Windows 7 på den?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då det är en "fullfjädrad" X86-platta, går det att installera Windows 7 på den?

Hur kan du vilja ha Windows 7 på den enda datorn jag ens kan tänka mig ha Windows 8 på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RellVek:

Hur kan du vilja ha Windows 7 på den enda datorn jag ens kan tänka mig ha Windows 8 på?

Syftet är ointressant. Jag undrar om det går... Eller har de lagt in spärr mot det via Secure Boot?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Efter att ha letat efter den "perfekta" Windows 8 Pro hybriden har jag kommit fram till att Lenovo Thinkpad Helix är den som skulle vara perfekt för mig.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Syftet är ointressant. Jag undrar om det går... Eller har de lagt in spärr mot det via Secure Boot?

Aha okej, hoppas verkligen inte de har låst datorn såpass mycket. Windows och deras produkter ska vara öppna!

Permalänk
Medlem

Mac låter ju folk köra Windows via Bootcamp eller vad det heter, så det vore aningen absurt att inte kunna köra vilken Windowsversion man vill på en X86-dator. OM den är låst till Windows 8 förväntar jag mig ett kraftigt subventionerat pris.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig denna om den.
1 kostar hälften så mycket.
2 går att köra med nån linux dist.

Windows 8 vill jag inte ha i nån form, eller på nån enhet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mac låter ju folk köra Windows via Bootcamp eller vad det heter, så det vore aningen absurt att inte kunna köra vilken Windowsversion man vill på en X86-dator. OM den är låst till Windows 8 förväntar jag mig ett kraftigt subventionerat pris.

De har du helt rätt i, kom på det en sekund efter jag postat inlägget därav mitt nya. Men det ska man absolut få göra ja, annars får det bli, som du säger, ett sänkt pris om produkten ska ens vara intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Syftet är ointressant. Jag undrar om det går... Eller har de lagt in spärr mot det via Secure Boot?

Google kan ju vara användbart.
T.ex. detta dök upp bland de första
http://www.winbeta.org/news/microsofts-surface-pro-lets-you-l...

Permalänk

Haft min Pro ca 2 månder, grymt nöjd!
Antichamber flöt på utan problem ("tyngsta" spelet jag testat på den).

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Skulle kunna tänka mig denna om den.
1 kostar hälften så mycket.
2 går att köra med nån linux dist.

Windows 8 vill jag inte ha i nån form, eller på nån enhet.

Går att köra linux på surface pro.
T.ex. för dual boot med Ubuntu:
http://askubuntu.com/questions/265644/dual-boot-surface-pro-w...

Permalänk

Ett helt år efter deras annoucement om Windows Surface RT/Pro kommer den äntligen till sverige. Vet flera som skulle köpt den direkt om den bara hade kommit sisådär 6 månader tidigare. Nu? Inte en kotte är intresserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Skulle va kul med en detaljerad jämförelse mellan denna och Acer W700

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt intresserad av en Pro må jag säga Lenovo Thinkpad Helix i all ära, men prislappen på den känns för hög

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Mac låter ju folk köra Windows via Bootcamp eller vad det heter, så det vore aningen absurt att inte kunna köra vilken Windowsversion man vill på en X86-dator. OM den är låst till Windows 8 förväntar jag mig ett kraftigt subventionerat pris.

Det vore ganska absurt att kunna köra en gammal version av Windows på ny hårdvara designad för ett nyare operativsystem med. Speciellt om hårdvaran innehåller tekniker som inte stöds i den gamla versionen av Windows, exempelvis Advanced Format 4k native.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Då det är en "fullfjädrad" X86-platta, går det att installera Windows 7 på den?

Ja. Du kan också installera Linux om du vill. SecureBoot "låser" dig inte till Windows 8 som vissa "journalister" påstår - det är istället ett protokol som ger dig bättre säkerhet mellan uppstart av hårdvara och operativsystem (i korta drag).

Skrivet av ggustavsson:

Skulle kunna tänka mig denna om den.
1 kostar hälften så mycket.
2 går att köra med nån linux dist.

Windows 8 vill jag inte ha i nån form, eller på nån enhet.

Hitta då en likvärdig produkt till halva priset och installera Linux på den. Det finns en uppsjö x86 plattor med liknande prestanda - har dock inte sett någon till halva priset. Jämför man priset med andra, mer traditionella ultrabooks, ligger den faktiskt bra till.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RellVek:

De har du helt rätt i, kom på det en sekund efter jag postat inlägget därav mitt nya. Men det ska man absolut få göra ja, annars får det bli, som du säger, ett sänkt pris om produkten ska ens vara intressant.

Tror inte det händer dock, men man kan ju hoppas. Man kan ju i de flesta fall få refund på OEM-windows om man inte vill ha det som följer med vid köp. Undrar om det går med Surface pro också.

Skrivet av strejf:

Det vore ganska absurt att kunna köra en gammal version av Windows på ny hårdvara designad för ett nyare operativsystem med. Speciellt om hårdvaran innehåller tekniker som inte stöds i den gamla versionen av Windows, exempelvis Advanced Format 4k native.

Det får man väl fixa själv. Precis som det är lite pill att få in nt 4.0 på nyare hårdvara, men det går ju. Min poäng är att det vore olyckligt om den här x86-datorn är nerlåst bara för att den är från Microsoft och har Windows 8, för det skulle ju på sätt och vis bekräfta att Microsoft har skapat Windows 8 i syfte att låsa in kunderna och skapa ett hårdare band mellan hård-och mjukvara. Nu säger jag inte att Windows 8 inte lämpar sig för tablets. Jag tycker faktiskt det är en OK upplevelse, men pricipen att jag själv styr över min egen hårdvara är viktig för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det får man väl fixa själv. Precis som det är lite pill att få in nt 4.0 på nyare hårdvara, men det går ju. Min poäng är att det vore olyckligt om den här x86-datorn är nerlåst bara för att den är från Microsoft och har Windows 8, för det skulle ju på sätt och vis bekräfta att Microsoft har skapat Windows 8 i syfte att låsa in kunderna och skapa ett hårdare band mellan hård-och mjukvara. Nu säger jag inte att Windows 8 inte lämpar sig för tablets. Jag tycker faktiskt det är en OK upplevelse, men pricipen att jag själv styr över min egen hårdvara är viktig för mig.

Fixa själv? Hur hade du tänkt att det skulle gå till? Hacka in stöd för Advanced Format 4k i Windows 7? Lycka till.

Nu säger jag inte att det är på det här viset med Surface Pro, men det är inget otänkbart scenario. Behöver inte vara just Advanced Format heller.

Du säger att det går att få in NT 4.0 på nyare hårdvara, jag säger glöm det i de flesta fall.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Ni som gnällde på Acer W700: Den här är för dyr.

Permalänk
Master of Overkill

Har fått leka med en surface pro på mässan i Cebit hannover i tyskland och hos våran återförsäljare på jobbet och fy fan va bra skit asså funkar hur bra som helst.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Fixa själv? Hur hade du tänkt att det skulle gå till? Hacka in stöd för Advanced Format 4k i Windows 7? Lycka till.

Nu säger jag inte att det är på det här viset med Surface Pro, men det är inget otänkbart scenario. Behöver inte vara just Advanced Format heller.

Du säger att det går att få in NT 4.0 på nyare hårdvara, jag säger glöm det i de flesta fall.

Sålänge det finns en befintlig partition på disken man försöker installera på är det i regel inga problem. Största problemet annars är att det saknas SATA-drivrutiner. Optimalt blir det naturligtvis inte men det går.

Nu går det tydligen få in W7 utan problem på Surface pro. Så då är det inga problem. Det är tydligen bara RT-varianten man inte får stänga av Secure Boot på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det får man väl fixa själv. Precis som det är lite pill att få in nt 4.0 på nyare hårdvara, men det går ju. Min poäng är att det vore olyckligt om den här x86-datorn är nerlåst bara för att den är från Microsoft och har Windows 8, för det skulle ju på sätt och vis bekräfta att Microsoft har skapat Windows 8 i syfte att låsa in kunderna och skapa ett hårdare band mellan hård-och mjukvara. Nu säger jag inte att Windows 8 inte lämpar sig för tablets. Jag tycker faktiskt det är en OK upplevelse, men pricipen att jag själv styr över min egen hårdvara är viktig för mig.

Tro knappast att de kommer slopa möjligheten för folk att själva välja hårdvara i sina maskiner men på en tablet spelar ju nog inte den saken så stor roll. Nu har jag inte världens bästa koll på tablets men hur vanligt är det att man byter ut eller plockar ihop hårdvara själv till en sådan? De flesta går väl knappt att öppna ens en gång då där finns kalasmycket skruvar och lim överallt?

Men vad vet jag, det kanske är jättevanligt att folk byter OS på sina plattor

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Tro knappast att de kommer slopa möjligheten för folk att själva välja hårdvara i sina maskiner men på en tablet spelar ju nog inte den saken så stor roll. Nu har jag inte världens bästa koll på tablets men hur vanligt är det att man byter ut eller plockar ihop hårdvara själv till en sådan? De flesta går väl knappt att öppna ens en gång då där finns kalasmycket skruvar och lim överallt?

Men vad vet jag, det kanske är jättevanligt att folk byter OS på sina plattor

Nej jag menar vad som finns på hårdvaran, alltså operativet. Om det vore omöjligt att installera något annat än Windows 8 så vore det olyckligt då man som användare har tappat kontrollen. Att inte så många gör det är en annan sak, bara det går

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej jag menar vad som finns på hårdvaran, alltså operativet. Om det vore omöjligt att installera något annat än Windows 8 så vore det olyckligt då man som användare har tappat kontrollen. Att inte så många gör det är en annan sak, bara det går

Aok, då är jag med på vad du menar

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av strejf:

Det vore ganska absurt att kunna köra en gammal version av Windows på ny hårdvara designad för ett nyare operativsystem med. Speciellt om hårdvaran innehåller tekniker som inte stöds i den gamla versionen av Windows, exempelvis Advanced Format 4k native.

Advanced Format 4k verkar bara vara relevant om du kör HDD. Alla som vill åt någon form av flyt/prestanda kör SSD. Jag utgår från att den här tingesten har SSD vilket nullifierar ditt argument.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Snusfri

Fortfarande alldeles på tok för dyrt för vad man får.
5000-5500:- MAX är vad en sådan här borde kosta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Priset.. haha!

Permalänk
Skrivet av THB:

Fortfarande alldeles på tok för dyrt för vad man får.
5000-5500:- MAX är vad en sådan här borde kosta.

Så en ultrabook ska nu kosta c:a lika mycket som en iPad? Wow.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

har haft min Pro i 2 mån också och är rätt nöjd.

Ganska dyr i inköp men det är ju ingen läsplatta/surfplatta utan en smidig bärbar dator, detta verkar inte folk förstå.
Vill man jämföra lite så en Macbook air med "touch" om det nu skulle komma eller en Toshiba Satellite U920t-100 och vad jag kan se så är dessa ganska jämförbara förutom att Surface är fullhd och smidigare standard med ssd usb3 m.m..

Måste ju tänka på vad hårdvaran i den kostar, inte att den ser ut som en surfplatta och borde kosta hälften.

Men en sak jag tycker dom missat är att det inte finns något inbyggt 3g-4g modem.

Min åsikt och jag är prylgalen

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
AMD 7900 (4060ti) (Lekserver)
Intel i9 12900K (3090) (barnens)
AMD 7900X (3080ti) (barnens)