Permalänk

Chassi JORDANDE eller INTE???

Som titel säger så undrar jag om moderkortet jordas via 24 pinnen eller är det via chassit och marken? Edit: målad yta leder ibland lite ström beroende på vad det är för färg och lite annat, men även om färgen leder så når den sällan marken på grund av plast fötter på chassiet eller gummi.

Min egen misstanke är via moderkortet och PSU:n men var god att neka om det är fel, och instäm om det är stämmer.

Permalänk
Medlem

Via distanser > chassit > nätagget > strömkabel.
Aldrig genom kontakt med underlaget.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Vad är det undrar egentligen och vad är syftet med frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Vad är det undrar egentligen och vad är syftet med frågan?

Prova att läsa första raden nästa gång...
"Som titel säger så undrar jag om moderkortet jordas via 24 pinnen eller är det via chassit och marken?"

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/ATX
kollar du under power supply så ser du att 8st av pinnarna på ATX sladden är jord, men moderkortet jordar även och jordas genom chassit.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Om du verkligen menar marken ( som i en gräsmatta ) så kan du få förklara hur du tänker där.
Strömförsörjningen sker via kontakterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej! Källan till frågan var nämligen att jag vill bygga ett chassi helt i trä innan som skolprojekt alltså sker jordningen via PSU som var den mest logiska.

har sett arbete med trä chassi och de flesta använder ett gammal moderkorts plåt som boten platta sen resten i trä.

Permalänk
Rekordmedlem

Funktionsteknisk fungerar ett moderkort utan låda, men det kommer inte att klara ett emc test, lådans funktion är inte för att överföra ström utan för att ge mekanisk stabilitet och skärma, men lådan och moderkortet behöver inte vara direkt hopkopplade.
Du kan bygga en låda i vilket material som helst, men ska den skärma bra nog för att klara ett emctest måste den i praktiken vara ledande, men bygger du själv så gör du troligen inget emctest
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/emc/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej mrqaffe tack för det svar!