Frågelådan: Coil whine, mebibyte och ljudkort

Permalänk
Medlem

Kan meddela det att själv sitter jag på SteelSeries Siberia V2 + ASUS Xonar DGX och hör klar skillnad så det är väl 300kr spenderade för att få bättre ljud.

Så man behöver inte lägga 2000kr+ på hörlurar och ljudkort för att man ska höra skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Kan meddela det att själv sitter jag på SteelSeries Siberia V2 + ASUS Xonar DGX och hör klar skillnad så det är väl 300kr spenderade för att få bättre ljud.

Så man behöver inte lägga 2000kr+ på hörlurar och ljudkort för att man ska höra skillnad

Precis, men OM man lägger 2k på hörlurar bör man ha en D/A-omvandlare som inte sänker ljudkvaliteten så att det inte spelar roll vilka lurar man har. Sämsta steget i kedjan sätter agendan

Permalänk
Medlem

Angående att ange storlek på hårddiskar vore det bästa att alla anger storleken på korrekt sätt med 2^x eftersom storleken på den baseras på binär matematik. Microsoft har gjort alla användare en otjänst genom att ange storleken på ett felaktigt sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Angående optiska kablar är det skillnad på dem. En kabel av bättre kvalitet är ofta tillverkad i glas istället för plast vilket ger bättre signalkvalité. Ett tips är att läsa på om optisk överföring.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Angående optiska kablar är det skillnad på dem. En kabel av bättre kvalitet är ofta tillverkad i glas istället för plast vilket ger bättre signalkvalité. Ett tips är att läsa på om optisk överföring.

Ja och det spelar roll om man ska upp enorma kabellängderr. Vist mer dämpning ökar bit error raten men den är så försumbart låg...

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

På dem senaste grafikkorten jag har haft hör man lite coilwhine vid väldigt hög fps som tex 800-900 fps. Skumt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

Angående coilwhine, hur brukar butikerna hantera detta? Om nu vissa serier av AMD grafikkort har överdrivet mycket problem med detta och de får stora returer, hur hanteras detta då? Anses det ens vara ett fel? Finns inte risken att butikerna helt enkelt vägrar ta tillbaka korten då det inte är något fel enligt underleverantörerna eller nåt sånt? Hmm.. tänker bara att risken finns.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Kanske den bästa frågelådan hittills? Många bra frågor och svar! Uppskattar verkligen frågelådorna, man lär sig alltid något nytt

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

coil whine -- spole buller, spole gnälla,
om det finns ? hästar finns ju inte

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

Att folk inte förstått än att Windows bygger på ett 8-bit beräkningssystem, därför diffar storleken på hårddiskar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av widL:

Riktigt bra frågelåda. Många bra frågor och många bra svar!

Era podcast bör uteslutande handla om frågor kopplade till hårdvara och annat, era svar blir mer djuplodande då ni inte står framför kameran och behöver tänka på yttre attribut. Helt otroligt vilken kunskap ni har om saker och ting!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crimsonidol:

Era podcast bör uteslutande handla om frågor kopplade till hårdvara och annat, era svar blir mer djuplodande då ni inte står framför kameran och behöver tänka på yttre attribut. Helt otroligt vilken kunskap ni har om saker och ting!

Du säger "era". Vi moderatorer har väldigt sällan något med det redaktionella materialet att göra, bara så du vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Angående att ange storlek på hårddiskar vore det bästa att alla anger storleken på korrekt sätt med 2^x eftersom storleken på den baseras på binär matematik. Microsoft har gjort alla användare en otjänst genom att ange storleken på ett felaktigt sätt.

8 bitar är 1 byte. Microsoft räknar helt rätt. Cisco gör på samma sätt i sin kurslitteratur.

Har du 8 mbit/s så får du ut upp till 1 MB/s. (hastigheten/8=1)
100 mbit/s = 12,5 MB/s
1 gbit/s = 128 MB/s
10 gbit/s =1,28 GB/s

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av widL:

Du säger "era". Vi moderatorer har väldigt sällan något med det redaktionella materialet att göra, bara så du vet.

Självfallet är det så, min syftning är avsedd till Emil och Jonas med redaktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

8 bitar är 1 byte. Microsoft räknar helt rätt. Cisco gör på samma sätt i sin kurslitteratur.

100 mbit/s = 12,5 MB/s
1 gbit/s = 128 MB/s
10 gbit/s =1,28 GB/s

Du har i princip rätt, men skriv gärna SI-prefixen med rätt symbol konsekvent. M för mega, m för milli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

100 mbit/s = 12,5 MB/s
1 gbit/s = 128 MB/s
10 gbit/s =1,28 GB/s

en.wikipedia.org/wiki/Mebibyte

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

100 mbit/s = 12,5 MB/s
1 gbit/s = 128 MB/s
10 gbit/s =1,28 GB/s

Microsoft räknar rätt men de använder fel prefix. Det skall vara MiB istället för MB osv.

Permalänk
Medlem

Vem skapade jingeln för podcast-arna?

Om ljudkort, jag har ett creative men sålänge det inte finns drivrutiner till linux kommer jag inte använda det.

Ett tillfälle när coil noise i grafikkort är riktigt jobbigt är när jag hårdvaruaccelerar firefox/chrome och scrollar. Mitt grafikkort låter medan sidan scrollar.

Jag märker det ju mer när jag surfar än när jag spelar då fläktarna inte låter om jag använder firefox. Grafikkortet kan ju inte vara särskilt belastat dock.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Precis, men OM man lägger 2k på hörlurar bör man ha en D/A-omvandlare som inte sänker ljudkvaliteten så att det inte spelar roll vilka lurar man har. Sämsta steget i kedjan sätter agendan

Jo, precis, så måste det ju vara.

Du ser ut att ha lite koll. I hopp om att slippa göra en separat tråd om det: kan du möjligtvis besvara något av detta?

Skrivet av Sears:

Relevant, men ej besvarat:
Vad innebär det att en hörlur är tungdriven? dB/mW? Ungefär var går gränsen för att vara tungdrivet?

Jag sitter själv med nån integrerad realtek ljudkrets. Ljud låter ok, men jag måste dra upp volymen till ~20% på kontroll-dosan till hörlurarna för att jag ska få ljud i båda lurarna, annars blir det bara ljud i min vänstra lur. (sladden går från den högra till datorn)
Och då jag gillar låg volym så är detta ett problem för mig..
Är detta pga ljudkortet eller kanske mina lurar?

Jag har Asus P5Q-E och Qpad QH-90.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en mugg med stämpeln "Utmärkt Kaffe"

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Seriöst, det finns ju så legendariska alternativ när det gäller att sälja swec-saker, ni kan outsourca ALLT, och ÄNDÅ gå med vinst.

GE MIG EN SWECLOCKERS TE MUGG EN STOR EN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Relevant, men ej besvarat:
Vad innebär det att en hörlur är tungdriven? dB/mW? Ungefär var går gränsen för att vara tungdrivet?

Jag sitter själv med nån integrerad realtek ljudkrets. Ljud låter ok, men jag måste dra upp volymen till ~20% på kontroll-dosan till hörlurarna för att jag ska få ljud i båda lurarna, annars blir det bara ljud i min vänstra lur. (sladden går från den högra till datorn)
Och då jag gillar låg volym så är detta ett problem för mig..
Är detta pga ljudkortet eller kanske mina lurar?

Jag har Asus P5Q-E och Qpad QH-90.

Har samma problem fast med en P67 ASRock extreme 4 ;/

men det är lätt löst genom att sänka volymen på höger sida och sedan höja lite kör 100 vänster, 58 höger. Blev mycket bättre

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Har samma problem fast med en P67 ASRock extreme 4 ;/

men det är lätt löst genom att sänka volymen på höger sida och sedan höja lite kör 100 vänster, 58 höger. Blev mycket bättre

Har du samma lurar?

För mig så skiljer sig volymen mellan lurarna ytterst lite eller inte alls, det är bara under 20% på vrid-dosan till lurarna som den vänstra luren slutar funka.
Så att ställa den ena högre än den andra hjälper nog inte.

P.S: jag förväxlade lurarna, det är vänster lur som har sladden och det är den som slutar ge ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Har du samma lurar?

För mig så skiljer sig volymen mellan lurarna ytterst lite eller inte alls, det är bara under 20% på vrid-dosan till lurarna som den vänstra luren slutar funka.
Så att ställa den ena högre än den andra hjälper nog inte.

P.S: jag förväxlade lurarna, det är vänster lur som har sladden och det är den som slutar ge ljud.

Yep samma modell. Under 20% hör man extra tydligt, men även om man höjer över det så kan man urskilja en skillnad tycker jag.

Yes det är på vänster sida ljudet är lägre. Alltså prova det jag sa, sänk volymen (balansen) på höger till 50-60 och låt den vara kvar på 100 för vänster. Höj sedan volymen, vips! Du har balans på alla nivåer

Förresten jag tror att det är de inbyggda korten som inte orkar med våra lurar :/ Kanske kan någon prova som har ett instickskort att växla mellan den och det inbyggda?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Tungdrivet när det kommer till ljud vill jag gärna ha till att allt under 90dB/w är tungdrivet & allt över är lättdrivet.. ja jag vet det är inte så enkelt..

Coil-whine är när spolar kommer i självsvängning inom det hörbara området.. (typ).

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Entusiast

http://physxinfo.com/

Här finns listan med alla spel som använder PhysX och alla som kör "hårdvaruaccelererad" PhysX. I dagsläget är det 22 släppta spel som stödjer det.

I övrigt är PhysX en fysikmotor som många andra. Den är gratis för Windows så därför har rätt många använt den för det är ju trevligt att få en komplett fysikmotor gratis så slipper man bygga en egen som spelutvecklare. Det är för övrigt långt ifrån allt så körs på grafikkortet. Det gick att tolka det som att så var fallet men så enkelt är det inte. Vissa specifika funktioner går att köra på grafikkortet och det är då extra saker som normalt inte körs på processorn. Det handlar om partikeleffekter (kolla till exempel demo från Planetside 2), viss fluidsimulering (se Borderlands 2 där det ser ut som kräm och inte vatten) och lite tygsimulering om jag inte minns helt fel.

Så det där med att man ska köpa ett Nvidia-kort bara för att det finns 400 spel som använder PhysX är bara reklam och är egentligen helt irrelevant. Det man köper ett Nvidia-kort för är de där 22 spelen.

Edit: Angående ljudkablar. Man måste ju ha guldpläterade optiska kontakter!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

http://physxinfo.com/

Här finns listan med alla spel som använder PhysX och alla som kör "hårdvaruaccelererad" PhysX. I dagsläget är det 22 släppta spel som stödjer det.

I övrigt är PhysX en fysikmotor som många andra. Den är gratis för Windows så därför har rätt många använt den för det är ju trevligt att få en komplett fysikmotor gratis så slipper man bygga en egen som spelutvecklare. Det är för övrigt långt ifrån allt så körs på grafikkortet. Det gick att tolka det som att så var fallet men så enkelt är det inte. Vissa specifika funktioner går att köra på grafikkortet och det är då extra saker som normalt inte körs på processorn. Det handlar om partikeleffekter (kolla till exempel demo från Planetside 2), viss fluidsimulering (se Borderlands 2 där det ser ut som kräm och inte vatten) och lite tygsimulering om jag inte minns helt fel.

Så det där med att man ska köpa ett Nvidia-kort bara för att det finns 400 spel som använder PhysX är bara reklam och är egentligen helt irrelevant. Det man köper ett Nvidia-kort för är de där 22 spelen.

Edit: Angående ljudkablar. Man måste ju ha guldpläterade optiska kontakter!

Att gulpläterad optisk kabel är bättre är bara mumbo-jumbo, en fiberoptisk ledare bygger på totalreflektion, dvs att hela ljusstrålen reflekteras vidare genom ledaren från ytterväggen eftersom det sker i en flack vinkel, den behöver ingen hjälp från en reflekterande plätering, det viktigaste på en optisk kabel är att kontakten är rigid så att fibern pekar rätt mot recievern etc.
När det gäller vanliga ljud eller bild kablar så har även guld en sämre ledningsförmåga än koppar, det enda som guldet är bättre på är att det inte oxiderar, att det skulle ge bättre bild eller ljud är bara båg.

Permalänk
Skrivet av Durza007:

Microsoft räknar rätt men de använder fel prefix. Det skall vara MiB istället för MB osv.

Förklaring av prefixen. Ganska korrekt faktiskt

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orpon13:

Att gulpläterad optisk kabel är bättre är bara mumbo-jumbo, en fiberoptisk ledare bygger på totalreflektion, dvs att hela ljusstrålen reflekteras vidare genom ledaren från ytterväggen eftersom det sker i en flack vinkel, den behöver ingen hjälp från en reflekterande plätering, det viktigaste på en optisk kabel är att kontakten är rigid så att fibern pekar rätt mot recievern etc.
När det gäller vanliga ljud eller bild kablar så har även guld en sämre ledningsförmåga än koppar, det enda som guldet är bättre på är att det inte oxiderar, att det skulle ge bättre bild eller ljud är bara båg.

Tyvärr verkar HiFi-klubben ha tagit bort de guldpläterade toslink-kontatkerna från sortimentet. Jag skrattade mer åt det än åt skivsvarven (http://www.svalander.se/shoppen/ljudfoerbattring/cdsi_-_kants...) och skivavmagnetiseraren (http://www.svalander.se/shoppen/ljudfoerbattring/furutech_dem...). Den senare går även bra att använda för att avmagnetisera sina kablar med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Fungerar överspännings skydd med ojordade uttag?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+