Ljudkortet gör ett riktigt jobbigt ljud

Permalänk
Medlem

Ljudkortet gör ett riktigt jobbigt ljud

Tjoflöjt.

Sedan jag köpte och byggde ihop min dator har jag aldrig haft en drös jobbiga problem, ett av de att jag hör ett ruskigt jobbigt ljud när jag gör vissa saker.

Det kan vara olika ljud, men det mest förekommande är "EEEE", som ett skrik.

Jag hör det, vänner över skype hör det, och det snappas upp när jag spelar in med t.ex Fraps eller Bandicam.

Lyssna här: http://www.youtube.com/watch?v=ITEh0hpztlM
Detta är inspelat med inställningarna att mikrofoningången på ljudkortet skall fånga in ljudet, men mikrofonen är inte inkopplad. Det låter exakt likadant när den är inkopplad.

Som ni märker låter det ingenting från början, men låter betydligt mycket mer så fort jag öppnar upp Minecraft (detta gäller även andra spel, men det låter mest från Minecraft). När jag går in på vilka menyer som helst i spelet låter "skrikljudet".

Jag hade samma problem med mitt förra ljudkort, jag bytte i hopp om att detta skulle försvinna, men det gjorde det ju uppenbarligen inte.

"Bullerljudet" som också hörs är dock nytt från och med det nya ljudkortet, och det hör även de jag pratar med över Skype, vilket bara driver de till vansinne och ingen vill prata med mig

Hjälp!!!

Visa signatur

Jag är en trevlig snubbe som producerar alla möjliga musikstiler, även potatischips :)

Permalänk
Medlem

Inbyggt kort? Öåter som det får störningar ifrån PCIe bussen när den blir hårt belastad. Gissar på att ljudet blir mindre om du kör Vsync, isf bekräftar det felet.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

låter som korrupta drivers till grafikkortet testa avinstallera dem och rensa med cccleaner (fick liknande ljud när jag lämnat kvar rester ifrån andra drivers samt glämt kvar fläktprofil från mitt hd 5770 i msi afterburner)

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Skrivet av Snorvit:

Tjoflöjt.

Sedan jag köpte och byggde ihop min dator har jag aldrig haft en drös jobbiga problem, ett av de att jag hör ett ruskigt jobbigt ljud när jag gör vissa saker.

Det kan vara olika ljud, men det mest förekommande är "EEEE", som ett skrik.

Jag hör det, vänner över skype hör det, och det snappas upp när jag spelar in med t.ex Fraps eller Bandicam.

Lyssna här: http://www.youtube.com/watch?v=ITEh0hpztlM
Detta är inspelat med inställningarna att mikrofoningången på ljudkortet skall fånga in ljudet, men mikrofonen är inte inkopplad. Det låter exakt likadant när den är inkopplad.

Som ni märker låter det ingenting från början, men låter betydligt mycket mer så fort jag öppnar upp Minecraft (detta gäller även andra spel, men det låter mest från Minecraft). När jag går in på vilka menyer som helst i spelet låter "skrikljudet".

Jag hade samma problem med mitt förra ljudkort, jag bytte i hopp om att detta skulle försvinna, men det gjorde det ju uppenbarligen inte.

"Bullerljudet" som också hörs är dock nytt från och med det nya ljudkortet, och det hör även de jag pratar med över Skype, vilket bara driver de till vansinne och ingen vill prata med mig

Hjälp!!!

Vilket ljudkort/chip är det? Har du eventuellt överklockat vissa inställningar i bios? Det kan störa ljudkretsarna, hände mig på mitt förra moderkort.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Inbyggt kort? Öåter som det får störningar ifrån PCIe bussen när den blir hårt belastad. Gissar på att ljudet blir mindre om du kör Vsync, isf bekräftar det felet.

Ja, du har faktiskt rätt. Provade switcha Vsync på och av, det låter betydligt mindre när den är på. Och nej det är inte inbyggt.
Vad kan jag göra åt detta då?

Skrivet av mini-z1994:

låter som korrupta drivers till grafikkortet testa avinstallera dem och rensa med cccleaner (fick liknande ljud när jag lämnat kvar rester ifrån andra drivers samt glämt kvar fläktprofil från mitt hd 5770 i msi afterburner)

Skall prova detta, men som sagt har det vart så här ända sedan jag köpte datorn.

Skrivet av demon_speed:

Vilket ljudkort/chip är det? Har du eventuellt överklockat vissa inställningar i bios? Det kan störa ljudkretsarna, hände mig på mitt förra moderkort.

Jag har just nu ASUS Xonar D1, och ingenting är överklockat.

Visa signatur

Jag är en trevlig snubbe som producerar alla möjliga musikstiler, även potatischips :)

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att byta port kortet sitter i ?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Har du möjlighet att byta port kortet sitter i ?

Har bara två PCIe-portar, och den andra är upptagen utav grafikkortet. Hade det hjälpt att byta plats på de två menar du?

Visa signatur