Köpa billig USB-hubb som funkar med Raspberry Pi?

Permalänk
Medlem

Köpa billig USB-hubb som funkar med Raspberry Pi?

Finns det någon affär som säljer billiga USB-hubbar? Typ Rusta, Ica Maxi, Kjell o Co osv?
Jag undviker helst att beställa. Har inget tålamod mer nu, väntat på småskit från ebay hur länge som helst och några gånger har saker inte kommit fram alls det senaste. Så gärna i butik! Inte till överpris

Jag har en hemma av den här typen: http://www.ebay.com/itm/K1BO-USB-2-0-4-Port-Mini-HUB-High-Spe...
Men den vill inte fungera. Fungerar inte i min dator heller visserligen så jag tror att den är paj. (Testar med USB-mus t.ex.).

Försöker få inkopplat en 2,5" hdd men den vill inte hittas alls av min RPi när jag kopplar rätt på en USB-port. Antar att den inte får tillräckligt med ström.

edit: Bästa alternativet hittills: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil... men bara två portar :/
De med strömförsörjning kostar typ som hela raspberryn kostar

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Om du ska driva en extern usb-hdd så kommer du behöva en hubb med extern strömförsörjning. Raspberryn orkar inte med att driva den själv, dessvärre. Med min 256MB rpi spann disken inte ens upp och päronens 512MB fastnade i en bootloop när den försökte driva disken. Jag har en D-Link DUB-H4 (den lilla svarta modellen, bild 2) och den fungerar alldeles utmärkt. Kostar visserligen en lite slant, men kanske går att hitta någon som säljer en begagnad usb-hubb med strömförsörjning för en billig peng?

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Jag använder en sån här: http://www.sweburn.com/product.php?productid=1091&cat=43&page...
Den fungerar bra och är med i listan över Pi-kompatibla tillbehör.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[vEX:

;13542219']Om du ska driva en extern usb-hdd så kommer du behöva en hubb med extern strömförsörjning. Raspberryn orkar inte med att driva den själv, dessvärre. Med min 256MB rpi spann disken inte ens upp och päronens 512MB fastnade i en bootloop när den försökte driva disken. Jag har en D-Link DUB-H4 (den lilla svarta modellen, bild 2) och den fungerar alldeles utmärkt. Kostar visserligen en lite slant, men kanske går att hitta någon som säljer en begagnad usb-hubb med strömförsörjning för en billig peng?

Tack för ditt svar!
Jo jag är helt med på att det behövs strömförsörjning men jag har redan ett flertal 5V nätadaptrar som kan användas. Var lite otydlig med det i första inlägget. Så ett uttag för extern strömmatning är ett måste men OM det ingår nätadapter är ju det en bonus, dock inget jag vill betala 150 spänn extra för

MatteN: Ser bra ut! Fanns inte i lager så jag kan kolla om jag hittar en annan återförsäljare.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Biltema har usbhubbar för runt 100lappen med strömförsörjning. Använder en sådan själv.

http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Natverk-och-kablar/USB-hub-med-4-portar-23919/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

Biltema har usbhubbar för runt 100lappen med strömförsörjning. Använder en sådan själv.

http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Natverk-och-kablar/USB-hub-med-4-portar-23919/

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt bra pris, tack för tipset!
Har en bit till Biltema men ska försöka åka iväg någon gång.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Finns det någon affär som säljer billiga USB-hubbar? Typ Rusta, Ica Maxi, Kjell o Co osv?
Jag undviker helst att beställa. Har inget tålamod mer nu, väntat på småskit från ebay hur länge som helst och några gånger har saker inte kommit fram alls det senaste. Så gärna i butik! Inte till överpris

Jag har en hemma av den här typen: http://www.ebay.com/itm/K1BO-USB-2-0-4-Port-Mini-HUB-High-Spe...
Men den vill inte fungera. Fungerar inte i min dator heller visserligen så jag tror att den är paj. (Testar med USB-mus t.ex.).

Försöker få inkopplat en 2,5" hdd men den vill inte hittas alls av min RPi när jag kopplar rätt på en USB-port. Antar att den inte får tillräckligt med ström.

edit: Bästa alternativet hittills: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil... men bara två portar :/
De med strömförsörjning kostar typ som hela raspberryn kostar

Den på Kjelle har ju fyra portar, samt uttag för 5V-adapter om du har en sådan! Så det borde bara vara att tuta och köra!
Har själv använt en sån, fungerar utmärkt.

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostersjo:

Den på Kjelle har ju fyra portar, samt uttag för 5V-adapter om du har en sådan! Så det borde bara vara att tuta och köra!
Har själv använt en sån, fungerar utmärkt.

Ah dum jag är, kollade på bilden och insåg inte att det satt portar på båda sidor
Tack, får bli en sån.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Dum fråga men kan man driva Raspberryn av hubben också?
Alltså koppla USB-strömsladden på en USB-port i hubben samtidigt som hubben är kopplad till ett USB-uttag.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av glemmy:

Dum fråga men kan man driva Raspberryn av hubben också?
Alltså koppla USB-strömsladden på en USB-port i hubben samtidigt som hubben är kopplad till ett USB-uttag.

Kanske, vissa hubbar stänger av sig helt om inte hosten är igång och då blir det svårt att få igång det, vissa hubbar stödjer usb laddning och har spänning ut hela tiden och då är det inget problem att starta hallonet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan en skrivare som har extern strömförsörjning ge något till usb-hubben?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Dum fråga men kan man driva Raspberryn av hubben också?
Alltså koppla USB-strömsladden på en USB-port i hubben samtidigt som hubben är kopplad till ett USB-uttag.

Jag tror att den kräver ca 1-1.2A laddström, vanliga USB-portar kan bara leverera 0.5-0.9 så det borde inte gå

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostersjo:

Jag tror att den kräver ca 1-1.2A laddström, vanliga USB-portar kan bara leverera 0.5-0.9 så det borde inte gå

En Pi kräver endast 700mA men vill ha tillgång till ca 1A för att må som bäst.

Visa signatur

GA-P55-UD3 | Intel Core i5 750 @ 4Ghz 24/7 clock med H50 | Vengeance, 8gb @ 1600Mhz | 6950 CF| M4 64gb SSD | Corsair 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik541:

En Pi kräver endast 700mA men vill ha tillgång till ca 1A för att må som bäst.

Jag skulle alltså oavsett inte rekommendera det. Men jag antar att TS redan löst det!

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Jag kör en 2A-adapter till USB-hubben och det fungerar utmärkt än så länge.
Läste detta nyligen och det verkar ju ok med back-power men man får vara lite försiktig:

Citat:

Back-Powering; (powering the Raspberry Pi from a USB hub through the uplink/data port, single cable) Back powering is possible on the Raspberry Pi, but not advisable. Revision 1.0 boards have to be modified to back power, this is due to the 140ma "polyfuses" that are installed in the USB port circuit. Revision 1.1 boards do not need modifications to back-power, they have replaced the polyfuses with 0ohm resistors in their place. Revision 2.0 boards do not need modification, they have neither resistors nor polyfuses. It is advised that short (12" (.3 meter) or less) USB cables be used for back-powering a Raspberry Pi. Cable resistance plus connector resistance can quickly reduce operating voltages below the proper range(5.25V to 4.75V). But do note that if you do not power the PI in the "official manner", that is through it's micro-USB port, but use any alternative way (such as through the GPIO header, the test points TP1 and TP2), but also by back-powering it, you are actually bypassing the PI's input polyfuse protection device! This can have extreme consequences if ever you manage to put more than 6V on the PI, even for a very short period. As this causes the overvoltage device D17 on the the PI to trigger and short the 5V supply! Without the polyfuse limiting the current through D17, it will burn out, probably melting the PI's enclosure with it, (if you have any) and possibly causing a fire-hazard. It will probably also create a permanent short of the 5V supply! So be warned, and if you use back power make sure your hub or its PSU has a fuse to prevent this from happening. If not, add your own fuse.

http://elinux.org/RPi_Hardware

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?