Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainBob:

Hej

Har en liten fundering.

Hur är känslan vad gäller 360 graders viewing i tillexempel HL2 och andra FPS? Hur funkar det? Man kan ju inte vända sig om IRL 360grader. Är positiontrackingen avstängd och man styr med musen?

Sen så är jag intresserad av att köpa en DK1 om nån vill sälja.

Mvh Bobban

Du svänger "kroppen" med din joypad och styr huvudet med Riften.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Hoppas att man kan lösa problemen med yrsel och illamående. Det har mkt med huvud-synkningen att göra, vid för snabba rörelser. Då det blir en för stor eftersläpning och att balanssinnet påverkas alltför negativt.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali3nPredator:

Hoppas att man kan lösa problemen med yrsel och illamående. Det har mkt med huvud-synkningen att göra, vid för snabba rörelser. Då det blir en för stor eftersläpning och att balanssinnet påverkas alltför negativt.

/AP

Det sägs ju att DK2 har löst det problemet. Jag hoppas det då jag mår enormt illa i DK1.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det sägs ju att DK2 har löst det problemet. Jag hoppas det då jag mår enormt illa i DK1.

/hulle.

Träna upp din balasn, båda balansinnet och andra sinnen som har o göra med balans, det kommer nog inte hjäkpa fullt men en hjälp blir det säkerligen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Träna upp din balasn, båda balansinnet och andra sinnen som har o göra med balans, det kommer nog inte hjäkpa fullt men en hjälp blir det säkerligen

Blir det inte tvärt om? Ju starkare balanssinne du har desto större blir effekten av åksjuka? Det handlar ju om att ditt balanssinne inte kommer överens med hur du faktiskt rör på kroppen. Bättre rent logiskt tycker jag borde vara att sänka sinnena när du ska spela. Prova grogga medan du spelar så blir det kanske bättre!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Blir det inte tvärt om? Ju starkare balanssinne du har desto större blir effekten av åksjuka? Det handlar ju om att ditt balanssinne inte kommer överens med hur du faktiskt rör på kroppen. Bättre rent logiskt tycker jag borde vara att sänka sinnena när du ska spela. Prova grogga medan du spelar så blir det kanske bättre!

Vet faktiskt inte, jag skriver bara vad jag hört och enligt en sån där träningsdoktor ( kmr inte ihåg namnet på de) så hjälper det för att när de tränas upp så funkar de bättre självständigt t.ex bättre balans utan ögon, men jag vet faktiskt inte, har ingen oculus så kan inte testa

Permalänk
Medlem

ag sitter här med en oculus rift dk1 men funkar inte riktigt. Någon som sitter på någon bra guide om hur man går till väga?

Sen undrar jag vad det är som ska ingå i paketet? Jag misstänker det är någon tracking grej (kamera?) som saknas. Polarn köpte det via köp & sälj via facebook & han som sålde sa att allt va med.

Det är kablar så man kan koppla in glasögonen & själva glasögonen. Kollat på lite bilder & det verkar vara allt. Men det är väl bara dk2 som har inbyggd tracker. Eller?

Hjälp skulle uppskattas. Är värsta amatörerna i ämnet.

Permalänk

Fick oxå tag på en Oculus dk 1 idag. Det finns ingen separat tracking grej till dk1. Håller på att försöka få igång den nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AprX:

ag sitter här med en oculus rift dk1 men funkar inte riktigt. Någon som sitter på någon bra guide om hur man går till väga?

Sen undrar jag vad det är som ska ingå i paketet? Jag misstänker det är någon tracking grej (kamera?) som saknas. Polarn köpte det via köp & sälj via facebook & han som sålde sa att allt va med.

Det är kablar så man kan koppla in glasögonen & själva glasögonen. Kollat på lite bilder & det verkar vara allt. Men det är väl bara dk2 som har inbyggd tracker. Eller?

Hjälp skulle uppskattas. Är värsta amatörerna i ämnet.

DK1 har en inbyggd gyro/accelerometer/kompass som inte duger för att bestämma huvudets position utan bara väldigt grundläggande pan/tilt. DK2 har en likadan sensor inbyggd plus en extern IR-kamera för positionering. Så har du DK1-headset och sladdar så har du allting!

Permalänk
Medlem

@dagbro:

Ok. Tusen tack. Får det ändå inte att fungera riktigt. Testat alla möjliga drivrutiner både ifrån AMD & Oculus Rift. Inget funkar. När man startar config ifrån Oculus så står det "hmd not connected" & man kan inte ändra några inställningar.. 😢

Permalänk

Jag går efter denna guide för att installera oculus.
http://blogs.msdn.com/b/nathalievangelist/archive/2014/11/18/...

Steg 5 funkar inte. Go into your Display Settings. You will want to set the Oculus up like you would a second monitor and extend the displays

Nvidias kontrollpanel ser min skärm och oculus. Men det går inte att klicka i och aktivera Oculus. Någon som vet vad jag kan göra? Har nyaste drivrutinerna till allt.

Edit: Fixade det nu, installerade äldre drivrutiner för oculus rift. Tydligen så har de gjort någon ändring i drivrutinerna som gör att dk1 och gamla spel inte funkar längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinusDrummel:

Jag går efter denna guide för att installera oculus.
http://blogs.msdn.com/b/nathalievangelist/archive/2014/11/18/...

Steg 5 funkar inte. Go into your Display Settings. You will want to set the Oculus up like you would a second monitor and extend the displays

Nvidias kontrollpanel ser min skärm och oculus. Men det går inte att klicka i och aktivera Oculus. Någon som vet vad jag kan göra? Har nyaste drivrutinerna till allt.

Edit: Fixade det nu, installerade äldre drivrutiner för oculus rift. Tydligen så har de gjort någon ändring i drivrutinerna som gör att dk1 och gamla spel inte funkar längre.

Vilka drivrutiner installera du?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av seraj5:

Skrivet av Zache_:

Jag vill påstå att det där inte är riktigt relaterat. Vad är ens "starkt" balanssinne?

Det som händer när man övar upp sin balans på ståbrädor eller att gå på lina är att man tränar upp reflexsystemet så att man inte behöver fundera över hur man rättar upp balansen utan reflexsystemet lärs upp att själv kompensera och räta upp kroppen. Nerv-muskelkontakt och bra samarbete däremellan vilket ger snabbare reaktionsförmåga för den tilltänkta uppgiften för muskeln. Samma funktioner som gör att man blir bra på sport, lär sig gå eller allt annat som kräver motorik kopplat till sinnesintryck.
Det där med åksjuka handlar däremot inte om hur man har tränat upp reflexsystemet riktigt.
Det rör sig istället om att hjärnan får in intryck från ett håll att man rör sig och intryck från ett annat håll att man inte rör sig. Exempelvis när man sitter och läser i bilen så indikerar syncentrum att man inte rör sig medan balansorganet i örat registrerar att faktiskt rör sig. Andra exempel är att många blev illamående av filmen cloverfield vilken var inspelad med en skakig handkamera och då var förhållandet tvärt om. Syncentrat sa åt att man rör sig, medan balansorganet inte rapporterade om rörelse. Det är alltså en konflikt i hjärnan som indikerar att något är fel. Vi har ett gäng varningssystem som larmar när olika intryck inte stämmer över ens vilket kan resultera i att man exempelvis mår illa eller blir yr.

Däremot kan vänja hjärnan att det inte är någon fara att syn/balansorgan rapporterar konflikter. En del har bara problem i början när de åker bil eller de första gångerna de kör bilspel/FPS-shooters. Men huruvida man då har "ett bra/starkt" balanssystem eller ej är väl inte så lätt att svara på fortfarande. Man kan ha bra reflexer för balansgång samtidigt som man har svårt för konflikter mellan syn/balans. Eller tvärt om. Eller både och eller inget av alternativen. Ett sätt att definiera "starkt" balanssinne skulle ju lika gärna kunna vara att man inte är känslig för sjösjuka.
Frågan kvarstår emellertid om man tränar upp reflexsystemet för att bli bra på att gå på lina - får man då mer problem med sjösjuka? Jag är inte helt övertygad om det här utan tror snarare det är en urban legend ;).

Det enda jag tror hjälper mot att bli snurrig i ett VRheadset är att träna så att hjärnan lär sig att det inte är någon fara när balanssinne och synsinnet ger olika intryck av rörelse/vara still. På samma sätt som sjösjuka/åksjuka och liknande. En del har lätt för att träna upp detta medan andra har svårare.
-----------------------------------

Aja. Back to topic.

Jag har en fråga om VRheadsets.
Det här är inget jag kommer göra direkt när jag skaffar mig ett par VRbrillor, men jag tänkte pejla in möjligheterna iaf. Jag har funderat på alternativet att ta bort både skrivbord och vanlig datorskärm för att ersätta detta med en fåtölj och ett VRheadset. Frågan är då hur stödet för vanlig skrivbordsmijö i oculus eller andra VRheadsets ser ut. Går det att sitta och slösurfa/pilla i Windows eller spela spel som inte har VRstöd (faster than liggt, braid m.m. med ett VRheadset eller är det enkom applikationsspecifika lösningar som spel eller andra specialappar som gäller i dagsläget?
Min lösning är säkert inte optimal, men datorn kommer väl främst vara en underhållningsstation oavsett i så fall. Hade mest varit trevligt att bli av med den fula kontorsstolen och det fula skrivbordet ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här är inget jag kommer göra direkt när jag skaffar mig ett par VRbrillor, men jag tänkte pejla in möjligheterna iaf. Jag har funderat på alternativet att ta bort både skrivbord och vanlig datorskärm för att ersätta detta med en fåtölj och ett VRheadset. Frågan är då hur stödet för vanlig skrivbordsmijö i oculus eller andra VRheadsets ser ut. Går det att sitta och slösurfa/pilla i Windows eller spela spel som inte har VRstöd (faster than liggt, braid m.m. med ett VRheadset eller är det enkom applikationsspecifika lösningar som spel eller andra specialappar som gäller i dagsläget?
Min lösning är säkert inte optimal, men datorn kommer väl främst vara en underhållningsstation oavsett i så fall. Hade mest varit trevligt att bli av med den fula kontorsstolen och det fula skrivbordet ;).

Jag vill minnas att jag sett något demo där dom kört webbläsare eller liknande som ett virtuellt "flytande fönster" framför ögonen, alternativt biosalongs-varianterna där man tittar på film eller spelar t.ex. klassiska NES-spel. Ganska övertygad om att det kommer gå att köra vanliga windows-skrivbordet i en sådan miljö, finns det inte redan idag kommer det säkert ut ganska snart efter att första riktiga brillorna släppts.

Problemet här är upplösningen. Oculus är ju 1024x1200x2 så 2048x1200, marginellt större än en vanlig skärm. Tyvärr kan man inte använda hela upplösningen till skrivbordet, utan bara en mindre del i mitten. Exakt hur mycket är svårt att veta men Carmack har ju t.ex. sagt att det inte är någon idé att köra video i mer än 720p i den virtuella biosalongen, högre upplösning än så ser man ingen skillnad på.

Så min gissning är att det kommer gå att köra ett virtuellt skrivbord i c:a 1280x720. Fullt tillräckligt för enklare grejer men inte optimalt för att helt ersätta sin vanliga skärm.

I framtiden när upplösningen blir högre så tror jag dock att det kan fungera riktigt bra!

Visa signatur

5700X3D|32GB|RTX 3080|Vattenkylt
Quest 3|HOTAS Warthog|G27|PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det går med http://www.vrdesktop.net/

Men som sagt. DK2 har ju hyggligt dålig upplösning så det är inte nån direkt störtbra upplevelse... ännu

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cyne:

Jag vill minnas att jag sett något demo där dom kört webbläsare eller liknande som ett virtuellt "flytande fönster" framför ögonen, alternativt biosalongs-varianterna där man tittar på film eller spelar t.ex. klassiska NES-spel. Ganska övertygad om att det kommer gå att köra vanliga windows-skrivbordet i en sådan miljö, finns det inte redan idag kommer det säkert ut ganska snart efter att första riktiga brillorna släppts.

Problemet här är upplösningen. Oculus är ju 1024x1200x2 så 2048x1200, marginellt större än en vanlig skärm. Tyvärr kan man inte använda hela upplösningen till skrivbordet, utan bara en mindre del i mitten. Exakt hur mycket är svårt att veta men Carmack har ju t.ex. sagt att det inte är någon idé att köra video i mer än 720p i den virtuella biosalongen, högre upplösning än så ser man ingen skillnad på.

Så min gissning är att det kommer gå att köra ett virtuellt skrivbord i c:a 1280x720. Fullt tillräckligt för enklare grejer men inte optimalt för att helt ersätta sin vanliga skärm.

I framtiden när upplösningen blir högre så tror jag dock att det kan fungera riktigt bra!

Skrivet av Nioreh83:

Det går med http://www.vrdesktop.net/

Men som sagt. DK2 har ju hyggligt dålig upplösning så det är inte nån direkt störtbra upplevelse... ännu

Ahaa! Intressant!
StarVR kan kanske vara ett bättre alternativ för mig då. Högre upplösning som lämpar sig bättre för skrivbordet och liknande och så får man köra lägre upplösning i spelen än native...
Fast det är lite för tidigt att säga såklart. Styrkor/svagheter hos respektive headset och teknologi får utvärderas när de väl släppts.

Men bra input. Kanske är en möjlig lösning ändå.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

@AprX: oculus_runtime_sdk_0.6.0.1_win. Brorsan skickade den till mig så jag vet inte vart man kan tanka den. Väldigt löjligt av Oculus och stänga av funktioner som är direkt nödvändiga för DK1. Finns en tråd om det på Oculus forum.

Permalänk

Är intresserad utav oculus rift som kommer nästa år? men är det någon som vet hur upplösningen kommer vara? Läste några recensioner för ett par månader sedan där upplösning fick mycket kritik i jämförelse med priset på dem och den teknologi som finns att tillgå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Är intresserad utav oculus rift som kommer nästa år? men är det någon som vet hur upplösningen kommer vara? Läste några recensioner för ett par månader sedan där upplösning fick mycket kritik i jämförelse med priset på dem och den teknologi som finns att tillgå?

Upplösningen i Konsumentversionen av Oculus Rift ligger på 1080x1200 per skärm, en skärm per öga. Dessa drivs i 90 Hz.

/Hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om lite mer än 47 timmar får den att förhandsbeställa

https://www.oculus.com/en-us/

Permalänk
Medlem

Datorn är den i signaturen... vad behöver uppgraderas för att kunna njuta av VR med Oculus Rift?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Datorn är den i signaturen... vad behöver uppgraderas för att kunna njuta av VR med Oculus Rift?

https://www.oculus.com/en-us/rift/

Specifikationer och ett verktyg som kollar om din hårdvara håller måttet finns nästan längst ner på sidan under "Recommended PC Specification"

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

https://www.oculus.com/en-us/rift/

Specifikationer och ett verktyg som kollar om din hårdvara håller måttet finns nästan längst ner på sidan under "Recommended PC Specification"

Tack så mycket! Det var som jag trodde... mitt grafikkort håller inte måtte.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

När släpps Oculus Rift i butikerna, dvs. när kommer den helt färdiga, plug and play produkten att släppas?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Inga kommentarer?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

När släpps Oculus Rift i butikerna, dvs. när kommer den helt färdiga, plug and play produkten att släppas?

Beror på vad du menar med den helt färdiga produkten.
Det som släpps nu ÄR ju en färdig kommersiell produkt!
Men än så länge går den bara att köpa (förbeställa) direkt från Oculus.
(och enbart en xbox-kontroller ingår, dvs inga motion controllers)

...

Oklart vad du menar med plug and play. Man behöver ju ladda hem mjukvara för att använda skärmen, så det är ju inte bokstavligen plug and play.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Inga kommentarer?

Du kan förboka nu så får du den i juli tror jag det är nu.

I butik, tja, kanske till hösten?

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Beror på vad du menar med den helt färdiga produkten.
Det som släpps nu ÄR ju en färdig kommersiell produkt!
Men än så länge går den bara att köpa (förbeställa) direkt från Oculus.
(och enbart en xbox-kontroller ingår, dvs inga motion controllers)

...

Oklart vad du menar med plug and play. Man behöver ju ladda hem mjukvara för att använda skärmen, så det är ju inte bokstavligen plug and play.

Det jag undrade var när en Oculus Rift för icke utvecklare släpps och när denna i så fall släpps och blir tillgänglig för "alla" i butik och inte endast genom förbeställning på begränsat antal via Oculus. men jag förstår att man behöver mjukvara för att få igång den.

Skrivet av Hulle:

Du kan förboka nu så får du den i juli tror jag det är nu.

I butik, tja, kanske till hösten?

/hulle.

Ok, tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Det jag undrade var när en Oculus Rift för icke utvecklare släpps och när denna i så fall släpps och blir tillgänglig för "alla" i butik och inte endast genom förbeställning på begränsat antal via Oculus. men jag förstår att man behöver mjukvara för att få igång den.

Denna version är för alla! Dvs det är inte något utvecklingskit för kodare.
Det är det kommersiella släppet som är för "alla", bara det att produkten är så färsk att det enbart finns för förbokning än så länge. (Jämför med att förboka ett spel tex )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.