Två uttag RJ45-> En RJ45 kabel-> Två enheter, en till datorn och en till TV-Box

Permalänk
Medlem

Två uttag RJ45-> En RJ45 kabel-> Två enheter, en till datorn och en till TV-Box

Eftersom Digital-TV boxen troligtvis kör sitt eget nät (eget uttag på patchenheten) hemma så behöver jag två kablar dragna till TV bänken!
En kabel med vanligt internet och en kabel för digital tv boxen.

Går det att köra allt på samma kabel och sedan splitta de vid änden till de båda enheterna?

Jag tänkte mig två st sådana:
http://www.monoprice.com/products/product.asp?c_id=105&cp_id=...

Hittar dock ingenstans man kan köpa dessa i Sverige! :\

Permalänk
Medlem

Ja teoretiskt sett under förutsättning att dina enheter inte nyttjar fler än 4 trådar var. Men jag tror den lösningen ger mer problem än att bara dra 2 kablar.

Varför inte ha "patchenheten" i TV bänken?

Permalänk
Medlem

Det fungerar skitbra!

Du har en kabeldelare vid routern/modemet och en i tv rummet.

Så något enligt nedanstående figur blir det, om den är förståerlig:

====>-------------------------------<=====

Köpes exempelvis på kjell och company:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Eftersom att du bara får 4 trådar per kabel blir hastigheten 100mbit/s och ej 1000mbit/s, men detta är något man får leva med.

Permalänk
Medlem

JAg förstår inte riktigt hur man använder kabeldelaren du länkade precis.
Jag kopplar båda enheterna till kabeldelarna med två kablar, men hur går den andra änden in i den enskilda kabeln som går runt huset? Måste jag alltså använda ett skarvdon till den? Varför då inte köra den jag länkade till istället, den verkar lite mer "rätt" ?

Permalänk
Medlem

Det var inget,

En sådan borde fungera och är billigare

http://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rgreningskontakt/Pr324570...

Lite bättre kopplingar

Permalänk
Medlem
Skrivet av raptor18:

Det var inget,

En sådan borde fungera och är billigare

http://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rgreningskontakt/Pr324570...

Lite bättre kopplingar

Den där är till för telefoni, och kommer inte fungera. Det är en grenkontakt som leder ut alla 8 ledare till två identiska kopior.

Du söker en adapter i stil med den guos89 länkade till som splittar ut de 4 tp-paren 2 och två till två stycken skiljda RJ45-kontakter som inte är identiska.
100Mbps ethernet över RJ45 utan POE (vanligt 100Mbps) använder enbart 2 av de 4 tp-paren. Därför går det att göra så här.
Dock är det kanske enklare för dig att bara dra en till nätverkskabel. Så kan du köra 1Gbps, och slipper strula med denna typ av ful-lösningar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

generellt sett så kan du INTE dela upp en Nätverkskabel och använda båda sakerna samtidigt!, du behöver två kablar och en switch/router/något.
(Finns undantag, som är krångliga och av egen erfarenhet inte fungerar bra)

Vad jag skulle rekommendera är att du sätter en liten switch vid din tv bänk, sen drar du en kabel till switchen och tar två korta kablar till varje enhet från switchen.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Gör en egen splitt (åtminstone istället för att köpa en):
http://www.instructables.com/id/How-to-make-your-own-Ethernet...

Går naturligtvis att göra direkt till två RJ45 kontakter direkt istället för att använda keystone-kontakter o liknande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Vad jag skulle rekommendera är att du sätter en liten switch vid din tv bänk, sen drar du en kabel till switchen och tar två korta kablar till varje enhet från switchen.

Inte säkert att det fungerar. Vissa leverantörer kör med dedikerade portar i routern för respektive tjänst.

Permalänk
Avstängd

Jag gjorde en sådan kabel igår

Min kabel gick från routern till min digital tv box, men eftersom wifi på min htpc strula som f-n så splittade jag kabeln som gick till digital tv boxen till två, en som gick till htpc och en till digital boxen och på andra änden så går en till iptv porten och en till internet porten.

Instruktion:
Dela upp kablarna orange kontakt och grön kabel till en kontakt och blå samt brun till en annan kontakt.

Nummer står för vilken plats och det räknas från vänster sida och sidan som INTE har den lilla piggen som sätter fast kabeln se nedan:

Du tar fyra trådar för orange och grön och sätter fast dem i en RJ45 kontakt enligt nedan:
1. Vit / Orange
2. Orange / Vit
3 Vit / Grön
4. -
5. -
6 Grön / Vit
7. -
8. -

Nu tar du resterande fyra trådar och gör samma för blå och brun:
1. Vit / Blå
2. Blå / Vit
3. Vit / Brun
4. -
5. -
6. Brun / Vit
7. -
8. -

Detta gör du exakt likadant på båda ändarna av kabeln, kabeln kommer att ge 100 mbits och fungera samtidigt utan att störa ut den andra.

Permalänk
Medlem

Det är precis så som d_m_r skriver.
TV boxen kör speciellt uttag och data resten.

Permalänk
Avstängd

Vad har du för leverantör raptor18?

Permalänk
Medlem

Maevy, kabeln är redan dragen, en standard kabel med gjutna kontakter, tror sådana kablar är svåra att modifiera om.

Permalänk
Medlem

comhem

Jag gillar inte comhem

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Inte säkert att det fungerar. Vissa leverantörer kör med dedikerade portar i routern för respektive tjänst.

Sant! tänkte jag inte på.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Avstängd

Klipp kabeln eller fixa splitter måste vara en spliter som delar upp 4 / 4 om det inte är en sådan så kommer enbart en av kontakterna fungera eller inte fungera alls ;P

Detta blir exakt samma som två kablar bara att max hastigheten är 100 mbits..

Permalänk
Avstängd

1. Dela kabeln till två
2. Plugga in del 1 till digital tv från väggen, del 2 i internet.
3. I andra änden pluggar du in del 1 i digital tv boxen och del 2 i maskinen som behöver internet.

Permalänk
Medlem

Enklaste är väl att dra en kabel från det uttaget till en switch vid tv'n? Funkar fint med Bredbandsbolagets ip-tv!

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns en annan lösning som dock kräver lite mer kunskaper. Man kan använda switchar som stödjer flera VLAN. VLAN är ett sätt att skicka flera nätverk i samma kabel utan att de blandar sig. Ett exempel på en billig switch som skulle fixa detta till dig är denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=878014 Du behöver två stycken, en i varje ända.

Det man gör är att tagga upp två portar till var sitt VLAN (en för TV och en för internet) och en tredje för båda. Den som är kopplad till båda VLANen är den som ska gå till den andra switchen.

Om du söker här på Sweclockers efter VLAN så finns det en del trådar på detta ämne. Är man hyfsat datakunnig och gillar att labba och lära sig nya saker så reder man ut konfigureringen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tycka vad man vill men om du redan dragit en kabel så kan du använda den där splittern som någon länkade tidigare, det du behöver utöver det är en skarv.

2xSkarv RJ45
2xKabeldelare

Så sätter du (Kabeldelare)-(skarv)-(nätverkskablen som redan var dragen)-(skarv)-(kabeldelare). Och så kopplar du bara rött till en grej, blått till den andra och i andra änden där modem/whatever sätter du rött/blått i rätt hål.

Anledningen till att du behöver skarvarna är för att splittern är ju redan kontakterad så för att få den ansluten till nätverkskablen du dragit sätter du en skarv emellan.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Min kabel är en cat6 kabel. Inte borde det spela någon roll om jag kör en sådan splitter som hos kjell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raptor18:

Min kabel är en cat6 kabel. Inte borde det spela någon roll om jag kör en sådan splitter som hos kjell?

Det spelar ingen roll, kategoriseringen har med hur hög frekvens dom klarar av inte hur tåtarna är kopplade.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Grymt, då får det bli så.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde detta också för ett bra tag sedan,

Här är lite bilder på kopplingarna!

mvh /zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det finns en annan lösning som dock kräver lite mer kunskaper. Man kan använda switchar som stödjer flera VLAN. VLAN är ett sätt att skicka flera nätverk i samma kabel utan att de blandar sig. Ett exempel på en billig switch som skulle fixa detta till dig är denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=878014 Du behöver två stycken, en i varje ända.

Det man gör är att tagga upp två portar till var sitt VLAN (en för TV och en för internet) och en tredje för båda. Den som är kopplad till båda VLANen är den som ska gå till den andra switchen.

Om du söker här på Sweclockers efter VLAN så finns det en del trådar på detta ämne. Är man hyfsat datakunnig och gillar att labba och lära sig nya saker så reder man ut konfigureringen.

Japp, VLAN är den snyggaste lösningen på TS problem. Att dela upp 4 ledare i kabeln till varsin kontakt funkar förvisso men det finns alltid risk med störningar i kabeln.

Permalänk
Medlem

Dom kör ju med VLAN för dom olika tjänsterna. Går ju och koppla in en egen switch och sen bara skicka vidare dom olika VLAN som dom använder. Sen vid tv-bänken sätter du en till switch där du taggar av respektive VLAN i varsin port. En port för tvn, en port för htpc.
Då får du full hastighet i nätverket men fortfarande båda signalerna, internet och TV genom samma kabel.

Problemet är att du måste ju skaffa managerabara switchar. Dom där billiga switharna går inte. Dom kör enbart på default-vlan.

Går och söka sig till vilka VLAN dom använder sig av. Har tänkt göra detta hemma sen om jag någon dag skaffar IPTV. Än sålänge räcker Play-kanalerna och grundutbudet för mig.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Japp, VLAN är den snyggaste lösningen på TS problem. Att dela upp 4 ledare i kabeln till varsin kontakt funkar förvisso men det finns alltid risk med störningar i kabeln.

Så på samma sätt menar du alltså på fullaste allvar att om du staplar 10 nätverkskablar brevid varandra så stör de ut varandra? Välkommen in närmaste schkt för kablar.....

Det krävs rejält med yttre störningar för att det ska kunna bli problem, anledningen till att överföringen är robust är att de är tvinnade. Ytter störningar på grund av närliggande ledare beror nämligen på induktion på grund av de strömmar som leds i kablen. Eftersom kaben är parttvinnad kommer det problemet i princip att elimnieras.

Självkalart kan man köra med VLAN men det kräver såklart investeringar i 2 switchar, du behöver nätadaptrar och ha grejerna någonstanns..... Om TS inte behöver Gigabit länk så känns det bara dyrt och krånglit med VLAN.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Zonar, hade det fungerat att modifiera två st av det vita skarvdonet för att få det att funka på båda ändarna och skippa DELTACO UTP UNSHIELDEDE Y-CABLE 1XRJ45HA TO 2XRJ45HO.

För DELTACO UTP UNSHIELDEDE Y-CABLE 1XRJ45HA TO 2XRJ45HO kräver ju en extra skarv som denna http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/fast-te...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Så på samma sätt menar du alltså på fullaste allvar att om du staplar 10 nätverkskablar brevid varandra så stör de ut varandra? Välkommen in närmaste schkt för kablar.....

Det krävs rejält med yttre störningar för att det ska kunna bli problem, anledningen till att överföringen är robust är att de är tvinnade. Ytter störningar på grund av närliggande ledare beror nämligen på induktion på grund av de strömmar som leds i kablen. Eftersom kaben är parttvinnad kommer det problemet i princip att elimnieras.

Självkalart kan man köra med VLAN men det kräver såklart investeringar i 2 switchar, du behöver nätadaptrar och ha grejerna någonstanns..... Om TS inte behöver Gigabit länk så känns det bara dyrt och krånglit med VLAN.

/z

Ha grejerna någonstans? Det faller ju sig naturligt var switcharna kommer stå; en vid tvn. Där han redan har digitalboxen och htpc. Tror han nog har en ledig strömkontakt för switch ... Andra switchen ska ju stå vid bredbandsswithcen. Där lär han ju oxå ha ström eftersom bredbandsswithcen får ju ström. Det är ju det minsta problemet. Sen en investering på ca 600kr för båda switcharna, anser jag inte vara så mycket. Lägger ju ut mer en utekväll liksom Eller tv-abbonemanget i sig tilloch med kanske
Sen brukar iaf jag alltid få nätadaptern med när jag köper något oavsett vad det är

Störningar däremot det kan det ju bli beroede på hur dålig man är på att utföra själva operationen om man väljer det sättet. Får ju inte tvinna ut för mycket av kabeln osv. Men däremot så blir det ju prestandaförlust. Men att det blir störningar mellan kablarna, det blir det ju enbart om det är något rejält som stör ut så det håller jag med dig om. Är ju hundratals kablar bredvid varann på vilket kontor i världen som helst liksom.

Man spyr ju på en dator som ligger i 100MBit när man ska flytta lite filer över nätverket osv. För själva Internet skull så fungerar ju 100Mbit bra men just internt. Därför är VLAN självklart det enda alt för mig iaf. Jag tycker det borde vara det för TS också med tanke på att det är en dator som ska sitta där med. Filmer och sånt blir ju inte mindre och mindre ...

Visa signatur

/car2ns