Google drive som fotolagrings tjänst

Permalänk
Medlem

Google drive som fotolagrings tjänst

God förmiddag kära sweclockare! Jag är i nu läget en flitig användare av googles tjänster såsom drive, gmail, docs mm. Därför funderar på att köpa är 100GB extra lagring och spara familjens semster bilder på. Jag har även kollat in andra tjänster som blackblaze, cryptonite osv men google känns som "hemma"(hata mig om ni vill). Självklar så har vi en USB extern hårddisk där allt är sparat men personligen tycker jag att man borde ha det i molnet också. Läste också någonstans att om dina foton var under 2048x2048 pixlar så tar dem inte plats på din drive? Stämmer detta eller är jag ute och cyklar?

Så vad tycker ni?

/n0ize

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Kan inte uttala mig om Google Drive men slår dock ett slag för MS Skydrive som fungerar ypperligt för fotolagring.

http://windows.microsoft.com/sv-se/skydrive/compare
347kr/år för 100gb lagring.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag kör google drive med 100+20GB som som jag syncar med min NAS där alla bilder ligger. Fungerar fint hittils och går ju enkelt att titta på bilderna genom preview i google doc's.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Jag litar på Google. Såpass mycket att varje gång jag får en räkning eller ett viktigt papper hem till mig, eller när jag är ute och handlar och får ett kvitto, skannar jag alltid in dessa papper och synkroniserar dem till mitt Google Drive-konto. 9 års räkningshistorik och 3 års kvittohistorik tar inte många MB (643 MB för att vara exakt), så jag har även lagt in alla mina fotografier under de senaste 10 åren inklusive alla mina analoga fotografier från min barndom och ungdom, samt hemmavideos. Bara de sistnämnda väger nära 100 GB, men trots allt detta har jag 91,42 GB kvar att leka med.

Allt detta har jag tillgång till i en liten apparat som följer efter mig vart jag än går. 5,9 centimeter i bredd, 12 centimeter i höjd och 0,9 centimeter tjock, med den lätta vikten på endast 115 gram, istället för kanske 15 kvadratmeter stort utrymme, full med papper precis överallt. Ni anar inte hur fri jag känner mig.

Jag har totalt 231 GB diskutrymme på mitt Google Drive-konto och jag kommer snart att höja månadspriset från 84 SEK till cirka 135 SEK (200 > 400 GB) med ett leende på läpparna. Kort och gott, uppgradera ditt Google Drive-konto. Jag rekommenderar dig starkt till att göra det.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Kan inte uttala mig om Google Drive men slår dock ett slag för MS Skydrive som fungerar ypperligt för fotolagring.

http://windows.microsoft.com/sv-se/skydrive/compare
347kr/år för 100gb lagring.

Skrivet av spinxen:

Jag kör google drive med 100+20GB som som jag syncar med min NAS där alla bilder ligger. Fungerar fint hittils och går ju enkelt att titta på bilderna genom preview i google doc's.

Skrivet av Airikr:

Jag litar på Google. Såpass mycket att varje gång jag får en räkning eller ett viktigt papper hem till mig, eller när jag är ute och handlar och får ett kvitto, skannar jag alltid in dessa papper och synkroniserar dem till mitt Google Drive-konto. 9 års räkningshistorik och 3 års kvittohistorik tar inte många MB (643 MB för att vara exakt), så jag har även lagt in alla mina fotografier under de senaste 10 åren inklusive alla mina analoga fotografier från min barndom och ungdom, samt hemmavideos. Bara de sistnämnda väger nära 100 GB, men trots allt detta har jag 91,42 GB kvar att leka med.

Allt detta har jag tillgång till i en liten apparat som följer efter mig vart jag än går. 5,9 centimeter i bredd, 12 centimeter i höjd och 0,9 centimeter tjock, med den lätta vikten på endast 115 gram, istället för kanske 15 kvadratmeter stort utrymme, full med papper precis överallt. Ni anar inte hur fri jag känner mig.

Jag har totalt 231 GB diskutrymme på mitt Google Drive-konto och jag kommer snart att höja månadspriset från 84 SEK till cirka 135 SEK (200 > 400 GB) med ett leende på läpparna. Kort och gott, uppgradera ditt Google Drive-konto. Jag rekommenderar dig starkt till att göra det.

Tack för alla svar! Jag ska ta mig en funderare och sedan göra ett beslut!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N0iZE:

Tack för alla svar! Jag ska ta mig en funderare och sedan göra ett beslut!

Om du är i behov av en surfdator så kan du ju passa på att köpa en chromebook och få med gratis lagringsutrymme på 100 GB i två år. Ta en titt på chromebooksen som finns att köpa här: http://www.google.se/intl/sv/chrome/devices/chromebooks.html
2 års lagringsutrymme i google drive kostar 24 * 5 USD = 120 USD = 800kr det vill säga att om du köper acer c7 så får du den för 1500 vilket är ett riktigt bra pris för en liten surfdator istället för en surfplatta!