Rätt av Radiotjänst att kräva tv-avgift för datorer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD_PERA:

Jag är fri att välja svt, för jag vill ha tv på svenska, de andra kanalerna köper ju in allt från utlandet.
Hur man ska finansiera programmen bättre? det vet jag inte, men avgiften är nu för lådan som kan visa program överhuvud taget, även de som är avgiftsbelagda ytterligare, via avgifter och reklamintäkter.
För tio år sedan fanns nästan bara tv och om tio år så finns det nästan inte någon tv.
Vad som händer då är ju inte värt att veta ännu...
Jag kan bara tala för mig själv, och jag tittar mycket på svt och svenska program. just nu SVT Forum, med samhällsdebatter

Varför borde inte SVT konkurrera på lika vilkor som alla andra bolag? Dvs, varför skall människor tvingas till att betala för en tjänst de inte är intresserad utav?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

När "TV" kom så var det inte så många som hade någon TV hemma. TV-licens gav många möjlighet att se en hel del utan att bli ruinerade, inte den mängd som är idag men ganska stor skillnad mot det utbud som fanns i övrigt på marknaden.
Idag så ger TV-licensen ett förhållandevis litet extra utbud mot marknaden i övrigt. Prisnivån är inte heller så låg som förr. Till det så är TV-licensen obligatrisk, vill du ha något annat (boxer mm) så är du tvungen att betala TV-licensen ändå.
När det gäller vanlig TV via luften är det svårare att skilja ut betalande och inte betalande. När vi kommer till internet så är det enkelt att skilja ut de som ser på programmen. Att det inte görs tyder på girighet, det blir fler som får betala även om de inte är intresserade av innhållet.
Om domen är rätt så skulle det kunna vara dags att avsluta marksändningar, införa nycklar för att se på programmen och avsluta tv-licensen helt och ersätta den med en vanlig avgift som för övriga bolag. Är deras utbud så bra som bolagen vill ha det till så ska det inte vara något problem, annars så försvinner de men det ska inte göra något heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Varför borde inte SVT konkurrera på lika vilkor som alla andra bolag? Dvs, varför skall människor tvingas till att betala för en tjänst de inte är intresserad utav?

Varför ska man betala för sjukvård, om man inte blir sjuk? (dras på skattsedeln)
Blir man sjuk, så är det nästan gratis.

Varför ska man betala för kollektivtrafik, om man inte åker buss? (dras på skattsedeln)
Det är förhållandevis billigt, mot att åka bil.

Varför ska man betala för skolan, Om man inte går i skolan? (dras på skattsedeln)
Det kan vara bra med utbildning, och det är gratis.

Varför ska man behöva betala lisens, för en apparat som man inte har? (det slipper man)
Om man har en licenspliktig apparat, så får man betala.

Det finns inget som är gratis. det tror alla ungdomar nuförtiden, allt kostar pengar, på ett eller annat vis.
Då finns det värre avgifter i samhället, som man får betalaför, även om man inte utnyttjar tjänsten.
Det man betalar för att använda en Licenspliktig apparat till är förhållandevis billigt... Om man tänker på allt som är GRATIS via internet.

Det är TV-licensen som har hjälpt till att skapa förutsättningar, för att vi har den höga standard på vårat tv och radionät, som vi har nu.
Svt & SR har genom åren satt en hög standard för tv och radioprogram i Sverige, det är värt 2000:- per år, det motsvarar inte många liter sprit eller öl.
Det avstår jag gärna, för att få se bra program till hög kvalité (HD), tyvärr så finns det allt för många reklam tvprogram med låg kvalité i de andra kanalerna, som inte heller är gratis.

Valfriheten ligger i att avstå från en apparat som kan ta emot tvprogram, eller inte.
Sedan om det är rätt väg att gå, att ta en licens per hushåll, eller till var och en via skattsedeln, är betydelselöst, då pengarna ska in oavsett hur.
Ve och fasa, för den dagen då det bara är näringslivet, som styr programmen och utbudet.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD_PERA:

Varför ska man betala för sjukvård, om man inte blir sjuk? (dras på skattsedeln)
Blir man sjuk, så är det nästan gratis.

Varför ska man betala för kollektivtrafik, om man inte åker buss? (dras på skattsedeln)
Det är förhållandevis billigt, mot att åka bil.

Varför ska man betala för skolan, Om man inte går i skolan? (dras på skattsedeln)
Det kan vara bra med utbildning, och det är gratis.

Varför ska man behöva betala lisens, för en apparat som man inte har? (det slipper man)
Om man har en licenspliktig apparat, så får man betala.

Det finns inget som är gratis. det tror alla ungdomar nuförtiden, allt kostar pengar, på ett eller annat vis.
Då finns det värre avgifter i samhället, som man får betalaför, även om man inte utnyttjar tjänsten.
Det man betalar för att använda en Licenspliktig apparat till är förhållandevis billigt... Om man tänker på allt som är GRATIS via internet.

Det är TV-licensen som har hjälpt till att skapa förutsättningar, för att vi har den höga standard på vårat tv och radionät, som vi har nu.
Svt & SR har genom åren satt en hög standard för tv och radioprogram i Sverige, det är värt 2000:- per år, det motsvarar inte många liter sprit eller öl.
Det avstår jag gärna, för att få se bra program till hög kvalité (HD), tyvärr så finns det allt för många reklam tvprogram med låg kvalité i de andra kanalerna, som inte heller är gratis.

Valfriheten ligger i att avstå från en apparat som kan ta emot tvprogram, eller inte.
Sedan om det är rätt väg att gå, att ta en licens per hushåll, eller till var och en via skattsedeln, är betydelselöst, då pengarna ska in oavsett hur.
Ve och fasa, för den dagen då det bara är näringslivet, som styr programmen och utbudet.

Du undviker att svara på frågan genom att peka på tjänster som skiljer sig helt från TV avgiften. Skola och sjukvård är grundläggande tjänster för att samhället skall fungera som det gör idag, vi kan diskutera det en annan gång.

"Varför ska man behöva betala lisens, för en apparat som man inte har? (det slipper man)
Om man har en licenspliktig apparat, så får man betala."
Du missar hela poängen. Det borde inte ens finnas en lag som gör människor skyldiga att betala för TV åt andra. TV knappast en mänsklig rättighet, långt därifrån. Dessutom så kryllar det med billgare alternativ om man vill se på något.

"Det finns inget som är gratis. det tror alla ungdomar nuförtiden, allt kostar pengar, på ett eller annat vis.
Det man betalar för att använda en Licenspliktig apparat till är förhållandevis billigt... Om man tänker på allt som är GRATIS via internet."
Det är irrelvant om ungdomar tror att saker är gratis eller inte, lägg upp en betaltjänst för SVT så måste man betala för det för att kunna titta på det -- problem solved.
Bara för att det finns värre avgifter så betyder det inte att denna är irrelevant, det är som att inte vilja ta fast tjuvar för att det finns mördare. Den är INTE förhållandevis billig, allt du kan få tag i på nätet är betydligt bättre och billigare. Åter igen så får jag påminna dig om att hålla dig till ämnet, vi diskuterar inte internet, jag betalar för min anslutning till internet, gör du? Allt som finns tillgängligt på internet betalas utav någon på något sätt, men det hör inte hit vad de har för business model, vi diskuterar SVT, att tar marknadsandelar på ett orättvist sätt (dvs genom lag). Du kanske borde läsa på vad fascism är, det är när staten och företag smälter samman och detta är ett exempel på det. SVT har haft en roll förr i tiden, men det var många år sedan.

"Det är TV-licensen som har hjälpt till att skapa förutsättningar, för att vi har den höga standard på vårat tv och radionät, som vi har nu.
Det avstår jag gärna, för att få se bra program till hög kvalité (HD), tyvärr så finns det allt för många reklam tvprogram med låg kvalité i de andra kanalerna, som inte heller är gratis."
DU tycker att tv och radio program är något bra att ha! Är det så svårt att förstå att JAG inte vill betala för att DU ska se på TV. Vad är det med dig människa? Tror du att TV, sprit och öl det enda här i livet eller? Du kan gärna börja skicka 2000 kr till mig varje år, eftersom det tydligen inte är så mycket? Nej det vill du helt plötsligt inte va? Inte kul när det är du som får betala för andras fritid. Jag skiter fullständigt i dina egna preferenser för reklam eller HD.

Svara nu på min fråga: "Varför skulle SVT INTE överleva om de la upp en betaltjänst och konkurrerade på lika vilkor med alla andra företag?!"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Du undviker att svara på frågan genom att peka på tjänster som skiljer sig helt från TV avgiften. Skola och sjukvård är grundläggande tjänster för att samhället skall fungera som det gör idag, vi kan diskutera det en annan gång.

Svara nu på min fråga: "Varför skulle SVT INTE överleva om de la upp en betaltjänst och konkurrerade på lika vilkor med alla andra företag?!"

Svar: Svt skulle kanske överleva, men då skulle dom vara tvungna att använda sig av reklam, och skulle då inte bli oberoende längre...
Samt att Svt ingår i Sveriges krishantering, om det nu skulle hända något, olycka eller krig...
Skulle Svt ha reklam eller betalstatus, så den mera likna tv4, med urmjölkade resurser, glöm inte att svt ligger i nivå med BBC i England, och tv4 med någon "tutt-kanal" i Italiens kabeltevenät
Men TV-licensen skulle då gå direkt i stadskassan, för inbilla dig inte att den försvinner, det är ju en avgift för apparater som kan ta emot tv sändningar.
Nu har jag inte tid längre, för nya avsnitt av Rederiet har lagts upp på Öppet arkiv
Det finns ingen annan kanal i Sverige som visar så mycket bra Svenska tv-program, och vi är i Sverige nu, med eller utan TV-licens...
Men nu är det ju apparaten vi betalar för, och inte programmen, punkt.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Så orättvis den här nya lagen. Jag har bara en inkomst på 8k efter skatt och jag har ingen TV, men jag måste ändå betala, bara för att jag har en dator. Men så är det att leva i en pseudo-diktatur, och det finns ju folk som har det mycket värre. Men det är för jävligt att bara för att vissa har mer pengar så ska dom ha makt att bestämma över andra. Våra skatter går nog också till massa trams grejer, men det finns inget vi kan göra åt det...

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Så orättvis den här nya lagen. Jag har bara en inkomst på 8k och jag har ingen TV, men jag måste ändå betala, bara för att jag har en dator. Men så är det att leva i en pseudo-diktatur, och det finns ju folk som har det mycket värre.

Ja detta är ett I-landsproblem, men det var nog inte meningen att det skulle drabba fattiga studenter.
Om alla med studentstatus, sa ifrån, så skulle det nog kunna gå att få till ett undantag, studenter brukar ju vara bra på uppror.
Men nu är vi ju i fegis-Sverige
Vi andra som har vanlig lön, kan nog stå ut med avgiften...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Ja detta är ett I-landsproblem, men det var nog inte meningen att det skulle drabba fattiga studenter.
Om alla med studentstatus, sa ifrån, så skulle det nog kunna gå att få till ett undantag, studenter brukar ju vara bra på uppror.

Ja, det är inte så farligt, men folk som har sämre inkomst än jag kan ha lite problem med det, men de måste betala också, för att det som SVT sänder är ju livsviktigt (melodifestivalen till exempel), så vissa behöver ta försörjningsstöd för att betala det. Men det är bara bra för att ju fler som har försörjningsstöd destå snabbare kanske vi förvandlas till ett kommunistland där alla har får lika mycket inkomst, så att pengar förlorar dess värde, så att vi kan leva i en teknokrati utan pengar, där allting är mycket bättre.

Undrar om de kommer sänka TV/dator avgiften nu eftersom 99% av befolkningen måste betala den... de borde ju få in några hundra miljoner extra... men kanske de köper en bil och en villa med pengarna...

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Ja, det är inte så farligt, men folk som har sämre inkomst än jag kan ha lite problem med det, men de måste betala också, för att det som SVT sänder är ju livsviktigt (melodifestivalen till exempel), så vissa behöver ta försörjningsstöd för att betala det. Men det är bara bra för att ju fler som har försörjningsstöd destå snabbare kanske vi förvandlas till ett kommunistland där alla har får lika mycket inkomst, så att pengar förlorar dess värde, så att vi kan leva i en teknokrati utan pengar, där allting är mycket bättre.

Undrar om de kommer sänka TV/dator avgiften nu eftersom 99% av befolkningen måste betala den... de borde ju få in några hundra miljoner extra... men kanske de köper en bil och en villa med pengarna...

Debatten är ju igång, det gäller bara att den fortsätter och inte stannar av...Ingen knyter näven i fickan, så bra som en Svensk.
På kontinenten hade alla tagit sin dator och slängt den i en hög framför parlamentet, som bönderna som tippar koskit framför politikernas dörr, eller lastbilschaufförerna, som stannar mitt på motorvägen.
Jag har råd att betala, men min dotter som studerar, har inte riktigt råd...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

TV4-gruppen drar in mer och kostar således tittarna mer pengar.

@nitroid, ett lågt betalt halvtidsjobb betalar mer än försörjningsstödet. Försörjningsstöd, eller ekonomiskt bistånd ligger på hyra där du måste bo för en rimlig peng, hemförsäkring, el, fackföreningsavgift plus 3880kr i månaden för en ensamstående för allt annat det är mat, telefon, bredband, resor och kläder. I de pengarna ingår också sånt som tv-avgiften och allt annat du eventuellt prenumererar på som du ännu inte sagt upp eller behöver betala på sista gången. En ung ensamstående som arbetar kan lätt göra av med mer på mat än bidragstagare har att röra sig med till allt över boende. Du kan inte omfördela något om ingen betalar inkomstskatt som är den största skattekällan och som du betalar på alla pengar över 18 824kr om året. De har som sagt heller ännu inte ändrat lagen och har inte planer på att göra det som kräver att alla privatpersoner och företag betalar för den, företagen har inte ens skickat in intyg om blockering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Företag skickar inte ens in intyg om blockering som de har möjlighet att göra och slipper både avgift och frågvisa Kirunabor i telefon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD_PERA:

Svar: Svt skulle kanske överleva, men då skulle dom vara tvungna att använda sig av reklam, och skulle då inte bli oberoende längre...
Samt att Svt ingår i Sveriges krishantering, om det nu skulle hända något, olycka eller krig...
Skulle Svt ha reklam eller betalstatus, så den mera likna tv4, med urmjölkade resurser, glöm inte att svt ligger i nivå med BBC i England, och tv4 med någon "tutt-kanal" i Italiens kabeltevenät
Men TV-licensen skulle då gå direkt i stadskassan, för inbilla dig inte att den försvinner, det är ju en avgift för apparater som kan ta emot tv sändningar.
Nu har jag inte tid längre, för nya avsnitt av Rederiet har lagts upp på Öppet arkiv
Det finns ingen annan kanal i Sverige som visar så mycket bra Svenska tv-program, och vi är i Sverige nu, med eller utan TV-licens...
Men nu är det ju apparaten vi betalar för, och inte programmen, punkt.

Nej, inte reklambaserad. En 100 % betaltjänst, om de inte klarar det så betyder det att det inte finns någon marknad för det vilket leder tillbaka till min tidigare argumentation om att det inte är vettigt att jag skall betala för en tjänst (som är långt från livsnödvändig) för någon annan.

Det är inte vettigt att alla i hela Sverige ska betala 2000 kr per år för att vi ska kunna gå ut med information i TV var 30:e år. Det finns gott om annan media. SVT har inte heller endast en enda kanal utan envisas med att växa precis som alla andra bolag.

Du är nog den mest ologiska gubbe jag konverserat med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Nej, inte reklambaserad. En 100 % betaltjänst, om de inte klarar det så betyder det att det inte finns någon marknad för det vilket leder tillbaka till min tidigare argumentation om att det inte är vettigt att jag skall betala för en tjänst (som är långt från livsnödvändig) för någon annan.

Det är inte vettigt att alla i hela Sverige ska betala 2000 kr per år för att vi ska kunna gå ut med information i TV var 30:e år. Det finns gott om annan media. SVT har inte heller endast en enda kanal utan envisas med att växa precis som alla andra bolag.

Du är nog den mest ologiska gubbe jag konverserat med.

Logiken kommer till dig, när du blir gubbe du också
Jag föredrar dessutom svenska program, det passar mig bra...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

De kommer undan det genom att erbjuda digital mottagning via internet. Det var först när SVT Play etablerats fullt ut som de kunde börja kräva avgift även för datorer.

Jo men då de tar ut avgift för tv-mottagare specifikt så kan de aldrig ta avgift för datorer då datorer generellt sätt inte har tv-mottagare inbyggt, att man börjar sända via internet gör ingen skillnad då internet inte kan klassas som "tv" likt mottagare av internet inte kan klassas som tv-mottagare.

Permalänk
Medlem

Inför licens på urdumma politiker å på rånartjänst, vilket dom själva betalar till allmänheten.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD_PERA:

För DIG bra. Fan vad svårt det ska vara att förstå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

DIG bra. Fan vad svårt det ska vara att förstå.

Hm...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD_PERA:

Det är ganska bra när någon annan betalar för det man vill ha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av icelaw:

Jo men då de tar ut avgift för tv-mottagare specifikt så kan de aldrig ta avgift för datorer då datorer generellt sätt inte har tv-mottagare inbyggt, att man börjar sända via internet gör ingen skillnad då internet inte kan klassas som "tv" likt mottagare av internet inte kan klassas som tv-mottagare.

Det var det som förvaltningsrätten i Luleå kom på att det är bäst när dator = TV. Internet är den förlängda tv-antennen. Ganska listigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

DIG bra. Fan vad svårt det ska vara att förstå.

Det är något många har svårt att förstå, tyvärr.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn1982:

Vem bryr sig när man ändå betalar för tv. Knappast att det är många som inte har TV hemma.

Den som inte har tv bryr sig, som jag kanske? (dock bor jag inte i .se just nu, men ifall jag flyttar tillbaka)

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Det ska väl vara "teknikneutralt", så nu räcker det ju med att det överhuvudtaget är möjligt att spela upp SVT/SR:s program på sin manick (via internet eller annat medium) för att man ska kunna avkrävas avgiften.

Lagar som rör saker som "skulle kunna användas till" något olagligt eller avgiftsbelagt borde inte få existera enligt mig, så jag är definitivt ingen förespråkare för det här.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det ska väl vara "teknikneutralt", så nu räcker det ju med att det överhuvudtaget är möjligt att spela upp SVT/SR:s program på sin manick (via internet eller annat medium) för att man ska kunna avkrävas avgiften.

Lagar som rör saker som "skulle kunna användas till" något olagligt eller avgiftsbelagt borde inte få existera enligt mig, så jag är definitivt ingen förespråkare för det här.

Lagen om tv-mottagare (alltså paragrafen) har som sagt inte ändrats sedan 2006, se på förra sidan vad lagstiftarna faktiskt föreslog och klassade som tv-mottagare då när bland annat SVT protestera mot att datorer med enbart internet inte skulle räknas. Eftersom de inte ändrat lagen kan de inte påstå något, så det är helt godtycke och är dessutom 3 år efter senaste ändringarna i lagen om tv-avgift. De har stora problem om de inte kan kommunicera vad som gäller och ska inte jobba där oavsett hur det hela faller ut.

Radiotjänst har bestämt sig för att det utgör en mottagare däremot och då spelar det faktiskt ingen roll om du kan ta emot SVT eller inte, det är inte kopplat det till det, och de bryr sig inte om att TV4 är bakom betalväggar så det skulle inte ändra något om SVT slutade sända direktsänt på nätet och det skulle därför inte heller ändra något om de placera det bakom en betaltjänst. De följer inte lagen och lagen går inte att tillämpa på detta sätt, men de kan likväl kräva pengar och skicka det till inkasso. Bland annat är det bara ca 100 000 företag som betalar när alla i praktiken skulle vara licenspliktiga och behöva betala, och de bryr sig inte ens att företag som de fortfarande kan göra inte skickar in intyg på blockering av mottagning ens. Att de kopplar det till att du behöver en dator/telefon/surfplatta/spelkonsol med internetanslutning ter sig tämligen dumt då lagen ändrades till att gälla tv-mottagare oavsett mottagningsförhållanden och således även om du inte har någon antenn, kabeltv, iptv eller parabol för satellittv. Det är en lustig tolkning, och också något lagstiftarna uttryckte inte skulle gälla datorer utan en särskild tv-mottagare antingen inbyggd eller kopplad till datorn. De har gått på sina remissvar inte lagstiftarnas förslag eller lagtext. Hade riksdagen eller regeringen velat ändra på lagen hade de kunnat gjort det utan problem. Nu finns det ingen ändring som tolkar om något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag kan då inte se någon logik i att tvinga någon att betala för någon annans underhållning?

Skatter och avgifter som täcker utbildning, sjukvård, politiskt neutral samhällsgranskning/nyhetsrapportering och dylikt är skitbra, det säger jag inget om. Men att betala för att någon annan ska kunna ligga på soffan och päsa till ett underhållningsprogram på TV? Det känns inte fullt så häftigt.

Varför utgörs SVTs TV-tablå i huvudsak av nöjesrelaterade inslag?
Varför måste SVT expandera och införa fler kanaler?
Varför sjunker inte avgiften nu när de kommer att komma åt det miljardbelopp som svenska folket "skolkat" från att betala?
Varför måste jag betala en avgift för en tjänst jag aldrig nyttjar bara för att jag äger en dator och "har möjlighet att titta på SVT Play"?

Var är logiken?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Jag kan då inte se någon logik i att tvinga någon att betala för någon annans underhållning?

Skatter och avgifter som täcker utbildning, sjukvård, politiskt neutral samhällsgranskning/nyhetsrapportering och dylikt är skitbra, det säger jag inget om. Men att betala för att någon annan ska kunna ligga på soffan och päsa till ett underhållningsprogram på TV? Det känns inte fullt så häftigt.

Varför utgörs SVTs TV-tablå i huvudsak av nöjesrelaterade inslag?
Varför måste SVT expandera och införa fler kanaler?
Varför sjunker inte avgiften nu när de kommer att komma åt det miljardbelopp som svenska folket "skolkat" från att betala?
Varför måste jag betala en avgift för en tjänst jag aldrig nyttjar bara för att jag äger en dator och "har möjlighet att titta på SVT Play"?

Var är logiken?

Det finns ingen logik i att betala TV-licens för en dator, men eftersom jag har flera tvapparater, så betalar jag licens för TV-apparaterna och får då datorlicensen på köpet
Men om man inte har TV-apparat, så får man ju betala TV-licens för den apparat man har i alla fall, där faller nog logiken, men det kan man ju ändra på vid nästa val, om man väljer rätt politiker...Tyvärr så finns det nog inget parti som går till val med slopad TV-licens...

Det måste finnas tillräckligt med motståndare till TV-licensen för att kunna ändra nått.
Om det är någon politiker som har nått att säga till om, om TV-licens, så han hann eller hon kanske läsa denna tråd, men den är för smal för detta.
Vi är 9 miljoner i Sverige men denna tråd är det ju bara en handfull som läser...
Nu ska jag fortsätta att titta på Öppet arkiv, Jag tycker om gamla Svenska Tv-program, och betalar gärna för detta, även om det är APPARATEN som jag betalar för, så kommer ju en del ad licenspengarna till att finansiera öppet arkiv...
Kanske dags att börja titta på våra gamla hederliga svt program, som vi har finansierat via TV-licensen i alla år
Jag kan varmt rekommendera Snoken & Hassel, samt Rederiet (84avsnitt av 318 upplaggda) på Öppet arkiv

Om man går ut i samhället utan skygglappar, så finns det värre sakar att ojja sig över...Tiggare, dålig sjukvård, Höga trösklar, dåligt väder...
Det kan man inte heller göra nått åt, Punkt

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Avstängd

Tittat en del i de förarbeten som jag har för mig förvaltningsrätten hänvisat till(Regeringens proposition 2005/06:112) även om de inte gett någon lagändring av begreppet tv-mottagare.

I Utredningens förslag så står det bl.a.(sid 89):
"Skyldighet att betala medieavgift skall dock inte föreligga vid innehav av sådan teknisk utrustning som endast genom anslutning till Internet tar emot utsändning eller vidaresändning av TV-program från SVT, SR och UR. "

Enligt det så ska en internetansluten dator inte utgöra någon licenspliktig enhet.
Nu har förarbetena i sig inte gjort någon lagändring men förvaltningsrätten och radiotjänst har hänvisat hit för att avgöra om datorn är en tv-mottagare eller inte.

http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/01/11/65e42afa.pdf

I sammanfattningen
På sid 109,
"Programutbudet ska vara tillgängligt för hela publiken så att också de som inte kan eller vill betala för programinnehåll på framtidens digi-
tala plattformar kan få tillgång till ett varierat utbud av hög kvalitet. Detta innebär bl.a. att public service-utbudet, både i radio och TV och
på nya plattformar, ska vara okodat och fritt tillgängligt utan andra kostnader vid sidan av TV-avgiften."

Vi ska således ha rätt att dra av internetavgiften från TV-avgiften ?

Sammanfattning bilaga 2, Utredningens förslag och överväganden i huvudsak:

På sid 121 Avgiftssytemet:
"Med TV-mottagare skall avses en sådan teknisk utrustning som kan ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program från programföretagen.
...
Definitionen omfattar alla typer av elektroniska apparater med denna funktion, även datorer, mobil-telefoner och andra mobila enheter om
dessa särskilt utformats eller utrustats för att ta emot sådana TV-signaler."
I första delen så ska även datorer komma med men i andra delen så ska de vara specifikt utformade för att ta emot TV-signaler. Det stämmer inte riktigt heller.

Om någon hittar något mer så ta upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Tittat en del i de förarbeten som jag har för mig förvaltningsrätten hänvisat till(Regeringens proposition 2005/06:112) även om de inte gett någon lagändring av begreppet tv-mottagare.

I Utredningens förslag så står det bl.a.(sid 89):
"Skyldighet att betala medieavgift skall dock inte föreligga vid innehav av sådan teknisk utrustning som endast genom anslutning till Internet tar emot utsändning eller vidaresändning av TV-program från SVT, SR och UR. "

Enligt det så ska en internetansluten dator inte utgöra någon licenspliktig enhet.
Nu har förarbetena i sig inte gjort någon lagändring men förvaltningsrätten och radiotjänst har hänvisat hit för att avgöra om datorn är en tv-mottagare eller inte.

http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/01/11/65e42afa.pdf

I sammanfattningen
På sid 109,
"Programutbudet ska vara tillgängligt för hela publiken så att också de som inte kan eller vill betala för programinnehåll på framtidens digi-
tala plattformar kan få tillgång till ett varierat utbud av hög kvalitet. Detta innebär bl.a. att public service-utbudet, både i radio och TV och
på nya plattformar, ska vara okodat och fritt tillgängligt utan andra kostnader vid sidan av TV-avgiften."

Vi ska således ha rätt att dra av internetavgiften från TV-avgiften ?

Sammanfattning bilaga 2, Utredningens förslag och överväganden i huvudsak:

På sid 121 Avgiftssytemet:
"Med TV-mottagare skall avses en sådan teknisk utrustning som kan ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program från programföretagen.
...
Definitionen omfattar alla typer av elektroniska apparater med denna funktion, även datorer, mobil-telefoner och andra mobila enheter om
dessa särskilt utformats eller utrustats för att ta emot sådana TV-signaler."
I första delen så ska även datorer komma med men i andra delen så ska de vara specifikt utformade för att ta emot TV-signaler. Det stämmer inte riktigt heller.

Om någon hittar något mer så ta upp det.

Det är vad jag hänvisat till och pekat på gäller tv-mottagare alltså att man installerar en sådan i eller kopplar till PC:n.

Sid 87,

Citat:

TV-tittande kan i dag också ske på andra sätt än via en traditionell TV-mottagare. TV-utsändning kan, genom olika distributionsnät, tas emot av såväl datorer som mobiltelefoner. En dator kan förses med ett TV-kortför mark-, kabel- eller satellitsänd digital-TV eller för analog mottagning.Presentationen av signalen från ett TV-kort kan ske på datorskärmen eller på en separat monitor eller skärm. Alternativt kan en separat TV- mottagare anslutas till datorn, vilket möjliggör att en TV-bild kan visas på datorns monitor. På marknaden utvecklas även s.k. handhållna enheter som kan komma att användas för ett flertal olika slags tjänster, bland annat TV-mottagning.

Sid 92,

Citat:

Exempel på utrustning som är avsedd för att ta emot TV-program men som även kan användas för annat ändamål är t.ex. moderna s.k. mediacenter. Ett mediacenter kan förutom att användas som en vanlig dator, t.ex. användas för att titta på TV, video och DVD. De kan också utnyttjas för att lagra och visa digitala bilder och för att lagra och spela upp musik.

En HTPC som du kan titta på TV med använder en TV-mottagare intern eller extern ansluten via PCI, PCIe, Firewire eller USB här. Det är väl inget konstigt.

Sid 93,

Citat:

Datorer med TV-kort och datorer med inbyggd eller inkopplad digitalbox är däremot exempel på utrustning som måste anses vara avsedd för att ta emot TV-program och därmed att bedöma som TV-mottagare. Eftersom utrustningen skall vara avsedd för att kunna ta emot TV-program spelar det inte någon roll för avgiftsskyldigheten om innehavaren av TV-mottagaren för tillfället inte kan se på TV-program på grund av att utrustningen är tillfälligt trasig, eller för att det saknas antenn eller för att innehavaren av mottagaren inte har köpt en digital-TV-box som anslutits till TV-mottagaren. Dåliga mottagningsförhållanden medför inte heller avgiftsfrihet.

Ett mer komplett utdrag om Sid 121 är (jag postade något längre utdrag än dig på förra sidan, det här är hela paragrafen) från prop. 2005/06:12,

Citat:

Utredningen förutser inga dramatiska förändringar på kort sikt på grund av den tekniska utvecklingen men bedömer att denna på sikt kan medföra oklarhet om vilken utrustning som en innehavare skall erlägga medieavgift för. Med hänsyn till svårigheterna att förutse den tekniska utvecklingen är det inte meningsfullt att i lagstiftningen eller dess förarbeten definiera utrustningen till en teknisk specifikation. Som vägledning pekar utredningen på vad som kan behöva beaktas. Med TV-mottagare skall avses en sådan teknisk utrustning som kan ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program från programföretagen. Den tekniska utrustningen skall kunna ta emot TV-signaler som sänds i analogt format eller i ett standardiserat digitalt TV-format och omvandla dessa till ljud och bild. Utrustningen skall ha en inbyggd monitor eller motsvarande (t.ex. en projektor) för presentation av bilden eller ha en utgång där en separat monitor eller motsvarande kan anslutas för presentation. Definitionen omfattar alla typer av elektroniska apparater med denna funktion, även datorer, mobil-telefoner och andra mobila enheter om dessa särskilt utformats eller utrustats för att ta emot sådana TV-signaler.

Det finns inga standardiserade TV-signaler eller digital-tv-format på internet. Sånt som MPEG-DASH med CENC på en dedikerad box kommer nära, men det handlar fortfarande om HTTP-strömning. Dessutom används det inte än. IPTV som erkänns som mottagare i lagen/förarbetet däremot stödjer ju och sänds med multi-cast och riktig en till flera-teknik. Det går dessutom internt och inte över internet. En live-ström över internet eller direktsändning är fortfarande on-demand i den mån att man frågar en HTTP-server efter en video-ström som sedan sänds ut på begäran med vanlig unicast, en till en. Samma VOD-server som ett arkiverat program och HDS/HLS i båda fallen när det gäller sådana som SVT eller TV4. Avsedd betyder med andra ord särskilt utrustats. Inte internet som de i deras remissvar också skulle gälla.

Invändningen som inte föreslogs av lagstiftarna var. Sid 90.

Citat:

Sveriges Radio, Sveriges Television och Sveriges Utbildningsradio anser att definitionen av TV-mottagare inte är tydlig när det gäller under vilka förutsättningar avgiftsskyldighet föreligger. Programföretagen ifrågasätter om rekvisitet att TV-mottagaren skall kunna ta emot utsänd- ning eller vidaresändning av program från SVT och UR är nödvändigt. Programföretagen anser vidare att lagstiftningen inte bör vara konstru- erad så den uppmuntrar enskilda att välja mottagningsform som innebär att ingen avgiftsskyldighet föreligger, eller att operatörer eller fastighets- ägare erbjuder mottagningsform med samma syfte. De ifrågasätter vidare förslaget om avgiftsfrihet vid mottagning av TV via Internet.

Citat:

Post- och telestyrelsen och Telia Sonera ifrågasätter förslaget om att mobila enheter skall omfattas av avgiftsskyldigheten. Vidare ifrågasätts att detaljhandeln skall åläggas att rapportera försäljningen av mobiltelefoner till RIKAB. De ifrågasätter också undantaget från avgiftsskyldighet vid mottagning av TV via Internet.

Går man inte på regeringens förslag och utredningensresonemang så vad går man då efter? Dessa remissvar bildade inte lagen eller utgjorde regeringens förslag till lag. Under "Avgiftsskyldighet och innehav av TV-mottagare" på sid 91 så kan man läsa regeringens förslag och egna tolkning. Det är ganska klart att de inte syftar till att datorer med internet ska bli licenspliktiga. Däremot så avser de att en dator med tv-mottagare installerad (tv-kort) utgör en licenspliktig enhet. Något som hade varit enkelt att ändra i lagen 2009/10 eller senare. Nu är det inte gjort.

Permalänk
Medlem

Men om man är telepatisk, ska man ändå betala avgiften? Jävla tråkigt när man sitter ute i skogen och "råkar" se lite av melodifestivalen... Lagen är ju faktiskt Teknikneutral :/

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Men om man är telepatisk, ska man ändå betala avgiften? Jävla tråkigt när man sitter ute i skogen och "råkar" se lite av melodifestivalen... Lagen är ju faktiskt Teknikneutral :/

Lagen är faktiskt utformad så att du får lyssna på melodifestivalen på radio utan att betala någon licens.

Permalänk
Medlem

tycker att det spårar ur totalt... särskilt om man inte tittar på tv... eller tv i mobilen/ipad.. eller dator.
t.ex jag har tv men jag tittar aldrig på tv för att det är så jävla tråkigt men jag vill fortfarande ha en tv till dator/tvspel

radio lystnar jag inte på heller.. jag har spotify och det betalar jag för
inte en chans att jag tänker betala i detta liv... skaffar hellre en n3310 ^^ typ..

ps om du köper en ny tv köp den kontant....

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder