Permalänk
Medlem

Datorn Hänger sig.

God kväll

Jag har ett litet problem och har kört fast totalt i felsökningen.

Byggde en ny dator för någon månad sedan, efter ett par dagar började den hänga sig..

När jag spelar OpenGL baserade spel hänger datorn sig efter cirka 15-30 min. I windows kan man vara i ett par timmar innan den fryser totalt..

När datorn ej använts på ett tag brukar man kunna köra lite längre innan den hänger sig.

Jag får inga grafikfel eller dylikt och allt funkar perfekt tills den bara ger upp och hänger sig...

Teknisk specc:

P4 1,8Ghz
MSI 648 MAX Moderkort.
Twinmos PC3200 DDR Minne.
Asus GF4 Ti 4200
SB Live
Netgear NIC.
350w Nätagg

Jag har provat att byta ut CPUn, Ljudkortet och Grafikkortet.
Har även formaterat om hdn o provat med win2000 och winxp.
Det har dessvärre inte hjälpt.

Ingenting har klockats och bios har jag ej rört.

Misstanken var först SB Live kortet som jag tog ut, då verkade den fungera bra i ett par timmar, sedan började den hänga sig igen..

Någon som har något tips?? Blir så mkt krångel om man ska skicka tillbaks alla komponenter man köpt

Mvh

Micke

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Glömsk

1) Kör Prime95s "Torture Test" i ett par timmar för att kolla om det rapporteras något fel. Ladda ner programmet från www.mersenne.org
I händelse av fel inom 12-24 timmar är det förmodligen minnesmodul(en/erna)

2) Prova att ta bort alla komponenter utom det allra nödvändigaste. Det kan vara nätaggregatat som är för svagt. Det kan även vara temperaturproblem. Kolla i ditt BIOS om det finns någon övervakning (spänningar och temperaturer). Rapportera dessa här.

...

Prova det först.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Jag har nu kört Prime95's test, datorn hängde sig på test 104, efter 1h och några minuter..

Temperaturen på cpun är 33 grader idle, 39 grader fulload.
Moderkortet något svalare, runt 32 / 35 grader.

Alla överflödiga komponenter var borttagna.

Nätagget har funkat fint i en annan p4:a med betydligt mer delar i så det bör ej vara belastat..

Misstänks ddr-minnet nu?

/Micke

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

En polare hade samma problem fast med en p4:a 1.6 & ett chaintech bord.
Vi testade att byta allt men inget hjälpte, i hans fall så va det moderbordet som hade get upp

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Kör Memtest86 för att kolla minnet!

Permalänk
Medlem

Såna fel beror oftast på minnet, om det inte är själva Windows som strular men jag antar att du provat ominstallation etc.
Låter inte som värmeproblem heller om den klarar 1 timme torture test, har du uppgradera bios någon gång?

Permalänk
Medlem

Hej Igen

Jag har nu provat att byta NIC samt köra in senaste BIOSen.

I skrivande stund har ja lirat i 3h utan några problem

Problemet troligen löst

Tack för all hjälp!

Mvh

Micke

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb