En idiotfråga: Hur koppla in kameran till TV:n?

Permalänk
Medlem

En idiotfråga: Hur koppla in kameran till TV:n?

Teknikgeni som jag är lyckas jag gå bet på att koppla in min kamera (Nikon D90) till en TV för att se på bilderna på den. Jag har testat att på 3 olika TV-apparater koppla in kameran via dels en USB-kabel och dels en AV Out-kabel utan att det har fungerat. Är det jag som är klantig eller skall det helt enkelt inte fungera? Det finns ju även ett HDMI-uttag på kameran vilket jag inte har testat då jag inte har någon sådan kabel i nuläget. Fungerar det? Skall något av de uttagen fungera?

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakua:

Teknikgeni som jag är lyckas jag gå bet på att koppla in min kamera (Nikon D90) till en TV för att se på bilderna på den. Jag har testat att på 3 olika TV-apparater koppla in kameran via dels en USB-kabel och dels en AV Out-kabel utan att det har fungerat. Är det jag som är klantig eller skall det helt enkelt inte fungera? Det finns ju även ett HDMI-uttag på kameran vilket jag inte har testat då jag inte har någon sådan kabel i nuläget. Fungerar det? Skall något av de uttagen fungera?

HDMI-uttag på kameran är det som gäller. Dra hem D90 manualen för att läsa mer, om du inte har den redan.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag tar på mig dumstruten: manualen, självklart! Hur kunde jag glömma den? Tack! Jag tog en titt i manualen och lyckades få till det ungefär tio sekunder senare.
Men jag har en ny enkel fråga. Bildkvalitén när jag kopplade in via AV-uttaget var ganska usel. Nu undrar jag om det bara är så och jag måste skaffa en hdmi-kabel för att få bättre bildkvalité eller om det kan bero på TV:n som (är en platt-TV men än dock) har några år på nacken? Om jag testar detta på en annan TV, ser det lika dant ut då? Och hur mycket skiljer sig bildkvalitén mellan en överföring via AV-uttag och HDMI-uttag? Den är stor nog att motivera ett köp av en kabel (för mig som har det snålt ställt ekonomiskt), eller?

*edit* Anledningen till att jag vill kunna koppla in kameran till TV:n är i första hand för att bättre kunna se bilderna när jag inte är hemma och har tillgång till datorn. Jag är ganska ofta vid ett par andra platser med tillgång till TV men utan dator och tänkte då att det kunde vara trevligt att titta på tagna bilder på en större skärm än kamerans egen.

*edit 2* Jag kanske kan få passa på att få det bekräftat att USB-uttaget på kameran endast kan användas för att koppla in den till en dator och inte till en TV av modernare snitt för att se på bilder och filmer? I instruktionsboken visar den endast hur man kan använda det till datorn, men den skrevs ju innan dessa nya TV-apparater kom.

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Medlem

USB är inte för att överföra bild, det är för att överföra data.

Köp en HDMI kabel, akta dig dock för de stora elektronikvaruhusen då de har fullständiga rövarpriser, elgiganten ville ha närmare 400 spänn för en passande HDMI-kabel till min kamera, beställde en från dustin för en ungefär hundring istället.

AV utgången är väl en vanlig komposit antar jag vilket inte ger någon bra bild, komposit hade man till Nintendo 8bit och C64

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tack! Jag tänkte att det kanske gick med USB-kabel i och med att man kan kolla på film, och bilder med för den delen via ett USB-minne nu för tiden.
En HDMI-kabel får det bli då! Jag minns när jag köpte en HDMI-kabel när de nyss kommit ut och de var väldigt sköra och man fick vara väldigt försiktig när man böjde dem så att man inte förstörde dem. De gick absolut inte att böja så pass att man kunde få ned dem i en kameraväska; är det fortfarande så? I så fall får jag väl köpa kabel och ha liggande där permanent antar jag, även om det kanske inte är optimalt. Det finns ett antal olika typer av storlekar på kontakter, vet någon vad den jag är ute efter heter, så att det blir rätt HDMI-kabel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakua:

Jag minns när jag köpte en HDMI-kabel när de nyss kommit ut och de var väldigt sköra?

Varierande kvalitet beroende på märke, jag har aldrig varit med om att kabeln gått sönder.
HDMI-uttagen kan man knäcka lätt om man inte är försiktigt.

I många enheter och laptops så är HDMI-uttagen dåligt monterade, gör att de lätt blir glapp om man knäcker dom.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug