Permalänk
Medlem

Min dator 2013

Hej allesammans! Jag kände att det var på tiden att bygga om datorn lite, eller rättare sagt mycket. Jag började får en del problem med att spela de nyare spelen som Battlefield 3 och Need for Speed Mostwanted 2012 och så kommer ju även Battlefield 4 och Need for Speed Rivals ut i år. Så jag tog till vara på följande från gamla datorn (1) resten köpte jag nytt (2).

1.
Kylning: CM Hyper 212 evo (lite äldre modell dock ingen större skillnad mot den nya)
CM SickleFlow 120m Blå
SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB
HDD: Western Digital Caviar® Blue 1TB
Minne: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 8GB (2x4)
PSU: Corsair TX V2 650W
CD/DVD: Sony Optiarc DVD±RW

2.
Chassi: Fractal Design Define Mini
Kylning: Corsair AF120 low noise
CPU: Intel Core i5 4670K
MB: Asus Gryphon Z87
Grafikkort: Asus GeForce GTX760 DC2 2GB OC

Gamla bygget: http://www.sweclockers.com/galleri/10866-min-forsta-gaming-da...

Tyckte det var dags för en ny lista över komponenterna. Eftersom jag har byggt om datorn lite då och då och endast skrivit till de nya komponenterna i bildtexter i galleriet.
Chassi: Fractal Design Define Mini
CD/DVD: Sony Optiarc DVD±RW
MB: Asus Gryphon Z87
MB kit: Gryphon Armor kit
CPU: Intel Core i5 4670K
Kylning: Corsair H60 v2
2x Corsair 120sp performance PWM
Fractal Design 2x 120mm och en 140 som chassifläktar
Minne: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 8GB (2x4)
Grafikkort: Asus GeForce GTX760 DC2 2GB OC
SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB
Samsung 840 EVO 250GB
HDD: Western Digital Caviar® Blue 1TB
Nätagg: Corsair RM750

Min dator 2013

Visa signatur
Permalänk

Fint!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87-GD65 Gaming CPU: i7 4770k Grafikkort: ASUS GTX 780 DCU II - (knäpptyst, supersvalt) RAM: 16GB VENGEANCE PRO 1600Mhz SSD: Samsung EVO 250GB Nätaggregat: Corsair AX860i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt med fläkten på kylaren har inte sett en den på någon luftkylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnugOlsson:

Tack

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av zetra98:

Riktigt snyggt med fläkten på kylaren har inte sett en den på någon luftkylare

Tackar inte jag heller faktiskt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt med den vita corsair fläkten på cpu-kylaren! 5p

Visa signatur

Define R5. 6600K 4,2GHz. Gigabyte GTX 970 G1. Cooler Master 750W.
8GB DDR4 2666 MHz. be quiet! Pure Rock. Asus Z170-P.

Permalänk
Medlem

Tjena riktigt fint chassie! vet du vad det är för mått mellan fästena till moderkortet? Tacksam för svar MVH robin

Visa signatur

intel core i5 guadcore 3.0GHz | 8gb ram minne | 220watts nätagg :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlKisseMisse:

Mycket bra bygge, ser mycket bra ut, det är en 10/5 eftersom jag har röstat två gånger

Tackar man, haha det är gutt asså!

Visa signatur
Permalänk

Mycket bra bygge, ser mycket bra ut, det är en 10/5 eftersom jag har röstat två gånger

Visa signatur

_-=-_-=-_-=-_-=-_-=-_-=-_-=-_-=-_-=-_-=-_-=-_-=-_-=-_
KarlKisseMisse out. :3
.,|,. d[^_^]b .,|,.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruppex:

Tjena riktigt fint chassie! vet du vad det är för mått mellan fästena till moderkortet? Tacksam för svar MVH robin

Tackar, skulle tror att det är den vanliga mATX standarden

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du borde ha dessa på kylaren istället, http://www.inet.se/produkt/5322110/corsair-air-series-sp120-q...
Bättre statiskt tryck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor33:

Du borde ha dessa på kylaren istället, http://www.inet.se/produkt/5322110/corsair-air-series-sp120-q...
Bättre statiskt tryck!

Jo jag vet ska fixa det vid nästa uppgradering av systemet Jag planerar att skaffa ett tystare nätagg och som sagt en sp fläkt med PWM styrning till kylaren. Funderar också på ett kraftigare grafikkort med minst 3GB ram

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du borde sätta fläkten i push och trycka värmen ut ur chassiet, dels slipper du lite damm samtidigt som värmen direkt dumpas utanför chassiet.
Push'n'Pull gör i stort sett bara skillnad vid låga rpms eller täta kylare. Köp en Noctua NF-F12 till radiatorn så blir det nog bra. Den fläkten är designad för statiskt tryck, kan gå ner till 300rpm idle, lagret och pwmstyrningen är ljudlösa (olikt corsairs jävla skitlager). Dock så låter fläkten lite som en bisvarm i karaktären vid höga RPMs.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Du borde sätta fläkten i push och trycka värmen ut ur chassiet, dels slipper du lite damm samtidigt som värmen direkt dumpas utanför chassiet.
Push'n'Pull gör i stort sett bara skillnad vid låga rpms eller täta kylare. Köp en Noctua NF-F12 till radiatorn så blir det nog bra. Den fläkten är designad för statiskt tryck, kan gå ner till 300rpm idle, lagret och pwmstyrningen är ljudlösa (olikt corsairs jävla skitlager). Dock så låter fläkten lite som en bisvarm i karaktären vid höga RPMs.

Tack för kommentaren
Det där med att man slipper damm och värme i chassit var precis vad jag tänkte på när jag placerade radiatorfläkten så att den drar ut luften. Noctua fläkten som du talar så varmt om är säkert tyst och bra vid låga rpm:s. Men jag är ute efter prestanda när jag spelar och då bryr jag mig inte så mycket om datorn låter. Till det ändamålet är corsair fläkten (som också är designad för statiskt tryck) bättre då den har ett högre luftflöde än Nf-F12. Om man ska tala estetik så tycker jag inte att Noctua fläktens design tilltalar mig. När jag sitter och surfar och vill att datorn ska vara tyst, är det bara att sänka varvtalet på alla fläktarna via asus utmärkta programvara, Al suite 3.

Visa signatur
Permalänk

Big up! Och ta åt dig nu; Tack som fan för att de fortfarande finns själar som vet hur bilder borde se ut i ett galleri och som även har smak när det kommer till utseende av saker! 4/5

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Big up! Och ta åt dig nu; Tack som fan för att de fortfarande finns själar som vet hur bilder borde se ut i ett galleri och som även har smak när det kommer till utseende av saker! 4/5

Tackar tackar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Ber så hemskt mycket om ursäkt för att skolans äppelskrutt kom med i bild." <3

ser mycket bra ut! snyggt!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

"Ber så hemskt mycket om ursäkt för att skolans äppelskrutt kom med i bild." <3

ser mycket bra ut! snyggt!

Tackar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket fint bygge! Var det enkelt att bygga i chassit? mycket plats eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xilliton:

Mycket fint bygge! Var det enkelt att bygga i chassit? mycket plats eller?

Tack! Ja det var inga problem att bygga i förutom att det är lite trångt för kabeldragning bakom moderkortsplåten. Men om man ger det lite tid så blir det bra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är det för rpm på corsair fläktarna och hur mycket låter dom?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Vad är det för rpm på corsair fläktarna och hur mycket låter dom?

SP Performance fläkten har varvtalet 2350 rpm och låter en hel del på max, 35dBA på pappret. Men om man skruvar ner varvtalet lite kan man få den knäpptyst. Den andra corsair fläkten jag har är den som följde med cpu-kylaren den går i max 2000 rpm och även denna låter en hel del, 30dBA enligt specifikationerna. Denna gillar dock inte låga varvtal då den ger ifrån sig missljud i form av ett lågt knäppande.

Visa signatur
Permalänk

du monterade vattenblocket på fel ledd

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av unknown12:

du monterade vattenblocket på fel ledd

Nja det spelar ingen roll satte det så för att undvika att slangarna ligger emot något eller slår i sidan när man ska sätta dit den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt snygga bilder och riktigt clean dator klar 5p

Permalänk
Medlem
Skrivet av freppa91:

Riktigt snygga bilder och riktigt clean dator klar 5p

Tackar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket snyggt och simpelt med en ram av magneter. Hur tätt blir det? Har man chassit på bordet så förstår jag att man kan ha lite öppnare men jag har mitt på golvet och har redan en stadig uppbyggnad av damm.

En vacker dag köper jag större bostad och då jävlar ska jag lätt ha fönster och LED igen! Hade blåa slingor i mitt plexi chassi för typ 10 år sen :>

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Mycket snyggt och simpelt med en ram av magneter. Hur tätt blir det? Har man chassit på bordet så förstår jag att man kan ha lite öppnare men jag har mitt på golvet och har redan en stadig uppbyggnad av damm.

En vacker dag köper jag större bostad och då jävlar ska jag lätt ha fönster och LED igen! Hade blåa slingor i mitt plexi chassi för typ 10 år sen :>

Tackar på mitt chassi sitter det tillräckligt tätt för att det inte ska komma in damm men magnetlisterna var lite svaga, funkar när datorn står där den står. Men jag märkte att sidan flyttade lite på sig när jag bar datorn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!
Glider runt och samlar inspiration till min R4 och den här gav mej valkval

Återigen SNYGGT!

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerUtanZ:

Riktigt snyggt!
Glider runt och samlar inspiration till min R4 och den här gav mej valkval

Återigen SNYGGT!

Tackar så mycket lycka till med R4:an

Visa signatur