Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2003

Router i kallvind - Isolerad låda?

Jag skulle vilja placera min router i kallvinden där det kan bli så mycket som -20 på vintern. Jag vet att kondensen som kan skapas är ett problem. Kan man bygga någon slags låda att placera routern i tror ni? En låda med frigolitväggar kanske?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Jun 2009

-20? Bygg en låda med 90 isolering i alla väggar och ett tätt och tjusigt lock

/i5 3570K@3,4Ghz/Asus P8Z77-M PRO/Corsair 16GB DDR3/Gigabyte 280X 3GB/Corsair 600W/Benq XL2411T/Samsung SSD 256 GB/Windows 7 Ultimate retail/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Om routern är igång, så kommer den avgivna värmen att motverka kondens.
Något som skyddar mot ev. dropp uppifrån kan vara bra.

Finns det risk för överhettning på sommaren? (Sol mot tak)
Undvik även tät låda pga överhettningsrisk.

Fo3

Father of love and Father of rain.... Father of loneliness and pain-
(Manfred Mann's Earth Band)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009

Kondens bildas när varmt möter kallt, då fukten i luften kylks ner och blir till vatten.
Detta betyder att så länge din router är varmare än omgivningen kommer inget kondens att bildas på den.

Men för att vara på den säkra sidan är det nog ingen dålig ide att följa Brannigans förslag och bygga in den i en isolerad låda.
Lådan skyddar den även mot möss och annat otyg.

Se bara till att täta igen alla öppningar, annars finns det risk att alla skogens frusna insekter flyttar in i lådan när det blir kallt....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mjölby
Registrerad
Maj 2009

En låda med stora hål för typ fläktfilter, så kmr det skapas naturligt luftdrag igenom lådan om det är varmt i lådan och utanpå?

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5