VGA till SCART på phocus LCD 30 WMS

Permalänk
Medlem

VGA till SCART på phocus LCD 30 WMS

Jag tänkte köpa en "phocus LCD 30 WMS" från någon för väldigt billigt men personen sa att VGA anslutningen inte fungerar.
Frågan var ifall jag kunde köpa vilken VGA -> Scart kabel som helst eller ifall det är någonting speciellt som gör ett visst grej.
För jag har läst någonstans att det krävs ett viss adapter som gör om någon signal som krävs vid vissa äldre tv men hittar ingen information ifall mitt behöver det.
Så spelar det någon roll vilken jag tar? rekommendera gärna en kabel (så billigt möjligt )

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Rekordmedlem

Det är lite olika signaltyper så om apparaterna inte stödjer formatet så måste du ha elektronik som konverterar signalen, det räcker alltså inte med bara en kabel om du inte kan ställa om signaltypen.
http://project.irone.org/simple-vga-to-tv-converter.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

SCAT till RCA
VGA till RGB

Du måste ha RGB! Det är samma signal. Alternativt får du köpa en omvandlare.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Jag tänkte köpa en "phocus LCD 30 WMS" från någon för väldigt billigt men personen sa att VGA anslutningen inte fungerar.
Frågan var ifall jag kunde köpa vilken VGA -> Scart kabel som helst eller ifall det är någonting speciellt som gör ett visst grej.
För jag har läst någonstans att det krävs ett viss adapter som gör om någon signal som krävs vid vissa äldre tv men hittar ingen information ifall mitt behöver det.
Så spelar det någon roll vilken jag tar? rekommendera gärna en kabel (så billigt möjligt )

Hur billigt är väldigt billigt, tänk på att den tvn inte är någon super-tv och är runt 7 år ca...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Hur billigt är väldigt billigt, tänk på att den tvn inte är någon super-tv och är runt 7 år ca...

Jag kunde få den för 400kr..

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

SCAT till RCA
VGA till RGB

Du måste ha RGB! Det är samma signal. Alternativt får du köpa en omvandlare.

Videosignalen är lika i scart rgb och vga men synken skiljer.
Dessutom stödjer troligen tvn inte så hög upplösning och det brukar vara det största problemet med bildkvaliten via scart

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Videosignalen är lika i scart rgb och vga men synken skiljer.
Dessutom stödjer troligen tvn inte så hög upplösning och det brukar vara det största problemet med bildkvaliten via scart

upplösning är 1280 x 768 enligt en hemsida. Men signalerna osv har jag svårt att förstå hur den fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Doskii:

upplösning är 1280 x 768 enligt en hemsida. Men signalerna osv har jag svårt att förstå hur den fungerar.

Men scart rgb enligt tv standard stödjer inte över PAL dvs 576i ska du ha bättre bild än det måste scarten vara omställbar till vga port eller komponentvideo ( som inte din vga stödjer) så du ska inte räkna med att det blir bättre än 576i via en scart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns en komplett servicemanual här http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/62428/BEKO_.html
Verkar vara noname TV med olika klisterlappar på från Grundig-Phocus-Beko

Permalänk
Bildexpert 📺

Scart-RGB använder RGB med synk på kompositvideo för totalt fyra ledare. Högsta möjlig upplösning är alltså 576i där TV:n kommer att översvepa bilden sisådär 5 procent. Uttryckt på svenska: att säga att bilden blir rätt kass är en underdrift.

Ifall du får det att fungera vill säga. Det gäller att få grafikkortets VGA-anslutning att producera denna RGB+kompositsynk och sedan gäller det att hitta rätt adapter som sätter rätt signal på rätt pinnar. Så det är många milstolpar som ska passeras för att det överhuvudtaget ska bli en bild och när bilden väl kommer är det något som i bästa fall fungerar för youtube-video i fullskärm.

Så frågan är vad du försöker uppnå? Är tanken att få en "billig datorskärm" så är det bättre att köpa just en "billig datorskärm". I princip allt med fungerande VGA-kontakt kommer att ge mycket, mycket bättre bild.