Permalänk

Projekt | Albus

mITX i vitt, lagom till vintern

Detta är mitt första bygge som jag kommer att "modda", så var beredda på att det kanske inte håller proffskvalitét. Jag har aldrig gjort något liknande så det kommer att bli en kul upplevelse för mig och förhoppningsvis för alla som väljer att följa processen.

Tyvärr så har jag inte allt för mycket tid över till mina intressen, men jag hoppas och planerar att ha det färdigt till vintern (senast början på November) så att jag kan spela alla stora titlar som släpps.

Nog med bortförklaringar, nu till det roliga.

Hårdvara

Chassi: Fractal Design Node 304 Vit
Moderkort: Asus Z87I-Pro
Processor: Intel Core i5 4670K
Nätaggregat: Silverstone Strider ST65F-G 650W
RAM: Corsair Vengeance LP CL9/1600
Grafikkort: MSI Geforce GTX 780 TwinFrozr Gaming
CPU-kylning: Corsair H80i
SSD: Samsung 840 EVO 250GB

Att göra-lista

  • Sleeva nätagg [ ]

  • Sleeva fläktkablar [ ]

  • Sleeva SATA-kablar [ ]

  • Måla nätagget vitt [ ]

  • Måla hårddiskhållarna vita [ ]

  • Göra egna SATA-strömkablar [ ]

  • Sätta in ljuddämpande matta [ ]

  • Sätta upp LED (eventuellt) [ ]

  • Byta ut alla kontakter (24-pin, 4-pin osv) från svart till vitt [ ]

  • Måla radiatorn vit [ ]

  • Måla fläktar vita [ ]

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

Sleeves och krympslang beställt från www.sleeva.se (bjuder på lite gratis promo), skall bli kul att testa.

Nätagget har en leveranstid på cirka 2 veckor enligt Webhallen, inte mycket att göra åt.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

Lite prylar från Sleeva.se som har anlänt - dock några dagar sen med att ladda upp bilder (kassa bilder också, skall försöka styra en lightbox av något slag)

Väntar fortfarande på lite kontakter och annat smått.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

Dök in en leverans från Hong-Kong med lite småprylar i Fredags. Ber om ursäkt för mina bilder men jag är inte så het på det här med fotografering, men jag har åtminstonde fotat i en hemgjord lightbox denna gång.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

Chassi och PSU har anlänt. Mer bilder kommer när bygget börjar.

Fractal Node 304 Vit

Silverstone Strider ST65F-G 650W

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Intressant! Detta skall följas.

Permalänk
Medlem

Kan nog bli snyggt!

Och helt OT, men kan inte SilverStone stava till efficiency eller är det jag som inte kan??

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Kan nog bli snyggt!

Och helt OT, men kan inte SilverStone stava till efficiency eller är det jag som inte kan??

Hah, det hade jag inte lagt märke till, men visst har dom stavat fel

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

Beställning utav komponenter kommer att göras i början utav veckan som kommer, förhoppningsvis kan jag ha det mesta levererat till slutet utav veckan.

Lite småfördröjningar efter sängköp och annat strul. Målet är fortfarande att ha maskinen brukbar till Battlefield 4's release.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

CPU, moderkort och kylare är på väg. RAM, SSD och ett 780 kvar innan montering kan börja.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

Processor och mobo, samt H80i anlände under Torsdag / Fredag. Riktigt snabb leverans från CDON.

Fick batch L314B415, kan inte hitta mycket om hur överklocksvänlig den skall vara men det märker vi sen.

Bilder på H80i och moderkort kommer upp senare.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

Spännande! Vad snyggt chassit var i vitt. Har själv ett i svart.

Permalänk
Medlem

Hur blir det med nätaggets kablar sett till grafikkortet? Kommer de få plats? Kommer bli kul att följa hur som helst Har själv min HTPC i ett svart Node och det är synd att det inte fanns i vitt vid release, hade definitivt blivit ett sådant.

Permalänk
Skrivet av Patrik Stjärna:

Hur blir det med nätaggets kablar sett till grafikkortet? Kommer de få plats? Kommer bli kul att följa hur som helst Har själv min HTPC i ett svart Node och det är synd att det inte fanns i vitt vid release, hade definitivt blivit ett sådant.

Enligt min lilla forskning kring detta så skall det vara trångt men möjligt. Skall bli kul att se hur det blir när alla delar har kommit :).

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

UPPDATERING

Kan glatt meddela att alla delar är beställda nu. Har ändrat OP så att ni kan se vad som kommer att husera inuti lådan.

Väntar enbart på mitt grafikkort, RAM och SSD.

Planen är att börja måla det som skall målas någon dag i veckan och sedan försöka hinna sleeva samt montera i helgen. Jobbar jag på bra så borde burken vara färdig ganska snart. Är dock rädd att tiden kommer gå åt till annat som vanligt, men vi får se!

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av dysenteri:

UPPDATERING

Kan glatt meddela att alla delar är beställda nu. Har ändrat OP så att ni kan se vad som kommer att husera inuti lådan.

Väntar enbart på mitt grafikkort, RAM och SSD.

Planen är att börja måla det som skall målas någon dag i veckan och sedan försöka hinna sleeva samt montera i helgen. Jobbar jag på bra så borde burken vara färdig ganska snart. Är dock rädd att tiden kommer gå åt till annat som vanligt, men vi får se!

Kommer följas!

Du har fått mail och PM om chassit - men inte fått något svar?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skrivet av XHI:

Kommer följas!

Du har fått mail och PM om chassit - men inte fått något svar?

Trevligt! (Du har PM)

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Snygga bilder i Lightboxen! Ser ut som ett trevligt litet projekt. Hur har du tänkt dig med grafikkortet? Då det är rött...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Snygga bilder i Lightboxen! Ser ut som ett trevligt litet projekt. Hur har du tänkt dig med grafikkortet? Då det är rött...

Tack! Är inte så värst nöjd med bilderna själv men de är absolut bättre än vad jag brukar framställa.

Får se hur jag löser det med färgen, om jag på något sätt målar de röda detaljerna på kortet vita helt enkelt.

Har ju mina gamla modell-verktyg som kan komma till användning för ett sånt ingrepp

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

På grund utav överdriven optimism så måste jag lägga ner detta projekt tills vidare. Allting tar extremt lång tid och jag hade inte heller helt rätt verktyg för att få allting att rulla smidigt.

När det tar 1 vecka att sleeva en 8-pin så vet man att man har tagit sig vatten över huvudet :).

Dock så tänker jag inte helt och hållet släppa detta projekt utan helt enkelt ta tag i det med nya tag och bättre förberedd, vilket jag måste vara med tanke på att tiden inte räcker till som det är.

Sen har jag även snöat in mig på att köra vattenkylning, så när jupiter står i linje med uranus månar kommer detta återupptas och förhoppningsvis med bättre framgång.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

vad blev det av detta projekt tillsist? är sugen själv att sätta ihop liknande komponenter i just det chassit så hade varit kul att se hur det blev.