Tablet istället för bärbart? Ordbehandling

Permalänk
Medlem

Tablet istället för bärbart? Ordbehandling

Hej!

Jag sitter just nu på en lite mer upgraderad version av en Macbook Pro 13" sen 2011. 240 gb intel 520 SSD samt 8gb ram som jag använder för ordbehandling, surf och spel. Datorn var nyligen inne på service och fungera bra för surf och ordbehandling. Dock är det dags för mig att köpa nytt. Jag spelar nämligen en hel del. Därför ska jag köpa en stationär pc - men behöver bärbarheten för sista året på universitetet. Med tanke på att jag pluggar har jag heller inte världens största budget. Jag har kikat runt lite och jag kan få ut ca 9-9.5 k för min Macbook Pro - Fint. Blir en hyffsat bra dator om jag lägger 2k till. Men nu till min fråga - Finns det någon på detta forum som använder eller har vanan av att använda en tablet till ordbehandling "on the go"? Drar mig nämligen för att köpa en bärbar till efter att jag sålt denna.

Fred ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragegard:

Hej!

Jag sitter just nu på en lite mer upgraderad version av en Macbook Pro 13" sen 2011. 240 gb intel 520 SSD samt 8gb ram som jag använder för ordbehandling, surf och spel. Datorn var nyligen inne på service och fungera bra för surf och ordbehandling. Dock är det dags för mig att köpa nytt. Jag spelar nämligen en hel del. Därför ska jag köpa en stationär pc - men behöver bärbarheten för sista året på universitetet. Med tanke på att jag pluggar har jag heller inte världens största budget. Jag har kikat runt lite och jag kan få ut ca 9-9.5 k för min Macbook Pro - Fint. Blir en hyffsat bra dator om jag lägger 2k till. Men nu till min fråga - Finns det någon på detta forum som använder eller har vanan av att använda en tablet till ordbehandling "on the go"? Drar mig nämligen för att köpa en bärbar till efter att jag sålt denna.

Fred ut!

Jag tycker ju att ett riktigt tangentbord känns som ett krav för ordbehandling men om det snarare handlar om att anteckna lite är det väl en annan sak.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tycker ju att ett riktigt tangentbord känns som ett krav för ordbehandling men om det snarare handlar om att anteckna lite är det väl en annan sak.

Jo ordbehandling, ska till exempel skriva min C-uppsats den här terminen. Tanken vara att köpa ett tangentbord till - men innan jag beslutar mig vore det gött att höra från någon annan som använder en tablet på samma sätt ungefär.

Permalänk
Medlem

Har också funderat på göra en liknande manöver, men arbetar mer i Excel än Word, dock bara med enkla tabeller och grafer. Skulle va toppen att få veta om någon där ute har gett upp på sin vanliga laptop och kör platta istället

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

Har en del på jobbet som testade det, gick över till tablet istället för laptop. Några körde på asus android grejer med tillhörande tangentbord som dom kunde koppla in så det blev som en laptop i stort sett.

Men i slutänden så har hittills alla ångrat sig och gått tillbaka till vanlig laptop igen. "Det är en leksak, går inte att arbeta på den" var ett vanligt svar man fått från dom.

Men inte testat själv så detta är bara vad jag hört från dom.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Kolla på Lenovo Helix. Mycket trevlig produkt

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Har en del på jobbet som testade det, gick över till tablet istället för laptop. Några körde på asus android grejer med tillhörande tangentbord som dom kunde koppla in så det blev som en laptop i stort sett.

Men i slutänden så har hittills alla ångrat sig och gått tillbaka till vanlig laptop igen. "Det är en leksak, går inte att arbeta på den" var ett vanligt svar man fått från dom.

Men inte testat själv så detta är bara vad jag hört från dom.

Mjo skulle jag nog också säga, men en x86 platta skulle nog kunna vara ett alternativ. Men en liten ultrabook är allt bra smidigt också. Är väl om man håller på med grafik och photoshopar som en tablet med penna kan vara bra. Iom att TS redan kört mac så kanske en AIR är bra?

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Skrivet av Ragegard:

Hej!

Fred ut!

Frågan är om en Chromebook är mer rätt för dig då de oftast har bättre tangentbord än vad du får till en platta. Båda är ju dock mycket begränsade i vilka program som kan köras och inte. Har svårt att rekommendera android för riktig ordbehandling. Jag har en ASUS TF300 med tangentbord men det är mer att det fungerar bättre att skriva inlägg på forum än med skärmtangentbordet, mer är det inte. Copy/paste är verkligen en plåga i android så du behöver nog en bättre dator för att få dessa saker bra i slutändan. Chromebook har jag ingen erfarenhet med men där borde det ju vara som Google docs via webben...

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Vad skall du skriva i för ämne? Med ett bluetooth tangentbord tycker jag en iPad funkar helt okej att skriva på, och där finns ju även stöd för LaTeX om du skriver inom något som kräver formler. Jag skriver inte allt för mycket på min iPad men jag tycker det fungerar helt okej.

Jag har ersatt min privata dator med en iPad och tycker det är skönt att ha allt samlat i den som jag lätt tar med mig om jag vill.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren!

Jag läser psykologi och sociologi och på föreläsningarna är det en del att anteckna, speciellt när vi har heldagar. Min Macbook har varit ovärderlig i de sammanhangen och möjligheten att kunna författa arbeten "on the go" när jag reser eller är på annan ort. Nu när jag ska skriva C-uppsatsen så kommer det mesta av skrivandet ske hemma - bäst fokus där, lugn o ro osv. Men vi kommer ha fler lektioner innan dess och inför nästa termin också. Chromebook ska jag kika närmare på. Det jag kan anta är jobbigt är hur det blir med tangentbordstorlek till exempel om man ser till de som man kan köpa tillsammans med en Ipad till exempel - Man är van vid en viss size nu. Kan nog också bli en del frustration när man ska ändra om i texten o så och måste peka rätt på skärmen för att få markören på rätt ställe, även klippa och klistra, flytta om text och så.. Även en del arbete med att skicka filer och hålla koll på format och så om det är olika plattformar man använder sig av. Antar att man får anpassa sig och lägga på skönheten i texten i hemmet istället för på tableten.

Kollade upp Chromebook. Verkar som om det skulle kunna vara något. Någon som vet om man måste vara uppkopplad för att använda google docs?

Tack igen! Grymt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad skall du skriva i för ämne? Med ett bluetooth tangentbord tycker jag en iPad funkar helt okej att skriva på, och där finns ju även stöd för LaTeX om du skriver inom något som kräver formler. Jag skriver inte allt för mycket på min iPad men jag tycker det fungerar helt okej.

Jag har ersatt min privata dator med en iPad och tycker det är skönt att ha allt samlat i den som jag lätt tar med mig om jag vill.

Är det en vanlig Ipad du använder då eller är det en Ipad mini? Vilket program antecknar du i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Mjo skulle jag nog också säga, men en x86 platta skulle nog kunna vara ett alternativ. Men en liten ultrabook är allt bra smidigt också. Är väl om man håller på med grafik och photoshopar som en tablet med penna kan vara bra. Iom att TS redan kört mac så kanske en AIR är bra?

Handlar en del om pengar där - Tänkte direkt på en Air först - men det blir för dyrt om jag tänkte lägga runt 10-12k för en stationär burk med skärm.. Därför kom tablet på tanken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragegard:

Är det en vanlig Ipad du använder då eller är det en Ipad mini? Vilket program antecknar du i?

Vanlig iPad, använt Pages eller LaTeX :).

Permalänk
Medlem

Vi kör MS Surface PRO plattorna med "tangentbordsskyddet" funkar kanon !