Jag reggade ett konto i ett försök att förklara grunderna för Telepati:
Vi börjar med börsintroduktionen av SNS:
Med en börsintroduktion menas att man gör det möjligt att handla företagets aktier på en börs. Nokia är redan börsnoterat och är uppdelat på en mängd stora ägare.
Nokia är för tillfället uppdelar i fyra delar: SNS, Here, Advanced Technologies och Devices, men eftersom Microsoft förmodligen kommer få köpa Devices bortser vi från den för tillfället. Nokia äger samtliga delar till 100% då man köpt ut Siemens från sammarbetet, med Nokia menar jag alla de som för närvarande äger aktier i Nokia. På samma sätt betyder det att delarna är börsnoterade, dock kan du inte välja vilken del du ska äga.
Det du föreslår, Telepati, är att dela upp företaget i två så att man får SNS som ett separat bolag och övriga delar i ett annat. En sådan uppdelning kan vara bra att göra om man har en del som drar ner det totala värdet. Ett exempel är CDON som har Gymgrossisten och Nelly som går riktigt bra medan de övriga delarna drar ned det totala värdet. SEB har pratat om att Gymgrossisten skulle kunna behålla 85% av det totala värdet på egen hand och en uppdelning skulle därmed ge ett högre värde totalt.
Med Nokia är det inte samma sak då man istället sålt av den del som drar ner företaget. Det hade säkert varit möjligt att dela upp företaget i Devices och övrigt, men en dum idé med tanke på att kassan är begränsad. När Devices inte finns kvar finns det ingen anledning till att separera SNS från de övriga delarna om man inte tror att det SNS kan behålla det totala värdet på aktien utan Here och AT, vilket känns otroligt.
Väljer man att dela upp SNS från Here och AT kan du i bästa fall behålla det totala värdet, vi kallar delar för X, Y och Z: X+Y+Z är det totala värdet för nokia, väljer man att dela företaget får man två företag där ett är värt X och det andra Y+Z - fortfarande samma totala värdet. Värdet skulle även kunna minska då man samtidigt måste dela upp kassan.
Att separera SNS från Here och AT skulle alltså inte ge ett ökat värde då det inte finns någon del som blöder.
Vi går vidare till nästa punkt som är aktieutdelning:
En aktieutdelning är en utbetalning av tillgångar, kom ihåg det ordet, vilket oftast betyder kontanter. Men det är viktigt att förstå varför ett företag gör en utdelning. Det finns två anledningar till att man gör en utdelning:
1. Man vill locka den late/outbildade spararen, dvs den som inte är insatt i hur aktiehandeln fungerar. Spararen får utbetalningar av företaget och upplever det därmed som att företaget belönar spararen för att han/hon äger aktier i företaget. Det är även ett bra sätt för att slippa få betala en stor engångsskatt vid försäljning.
2. Man har inget behov av pengarna då man redan har tillräckligt för att göra de planerade investeringarna. Ett företag som samlar på sig en stor kassa fungerar som en bank med dålig ränta då pengarna som hamnar i kassan bara ligger där. Genom att dela ut pengarna kan spararen spendera pengarna eller återinvestera i företaget (vilket ökar den totala köplusten).
På Nokia kommer vi titta på två saker, utdelning och värdering. Som jag skrev tidigare är en aktieutdelning en utbetalning av tillgångar, anledningen till att det är viktigt att komma ihåg är att det blir lättare att förstå vad som händer med värderingen när tillgångarna försvinner.
Företagets värde kan enklast beskrivas som värdet på de materiella, immateriella och finansiella tillgångarna. De materiella tillgångarna är lager, maskiner mark etc, de immateriella tillgångarna är patent, forskning etc och de finansiella är aktier, kassa etc. Självklart är det fler punkter som väger in, men för enkelhetens skull nöjer vi oss med dessa tre.
M+IM+F = Företagets värde
Nu tittar vi på försälkningen av Devices, som de flesta analytiker ansåg saknade värde, M=0. När de sålde till Microsoft blev värdet 47 mdkr, M=47 mdkr och eftersom det är en försäljning blir M=F vilket betyder att F får ett tillskott av 47 mdkr.
Nokias nya värde är nu M+IM+F+47 mdkr. Anledningen till att värdet är högre än innan försäljningen är för att analytikerna inte trodde att Devices var värt såpass mycket.
Nu kommer vi till utdelningen. Vi kan anta att Nokia inte kommer dela ut hela vinsten vid försäljningen, så för enkelhetens skull väljer vi en utdelning på 15 mdkr, 4 kr per aktie.
När pengarna har blivit utdelade har Nokia 15 mdkr mindre bland sina finansiella tillgångar, F+47-15=F+32, och alltså minskar företagets totala värde. Exakt vad det nya värdet blir är svårt att säga eftersom det beror på hur folk tänker kring utdelningen och vad de gör med pengarna. Men vid en korrekt värdering kommer företaget minska lika mycket i värde som utdelningen är på. Är utdelningen på 4 kr per aktie lär vi se ett kursfall på 10% med dagens kurs.
Det finns ett enkelt sätt att förstå varför företaget kommer minska i värde med motsvarande utdelning: Om det inte gjorde det skulle det gå att tjäna enormt med pengar på att köpa in sig i företag innan utdelningen. Om Nokia delar ut tillgångar motsvarande 10% av det totala värdet och aktien bara sjunker 5% kan jag köpa in mig dagen innan utdelning och sälja dagen efter och direkt göra en vinst på 5%.
Och för att jämföra det med innestående lön. En innestående lön får du ut förutsatt att företaget inte går i konkurs, storleken på lönen förändras inte. Det du har på aktier är en värdeökning och kan vara värt mer eller mindre imorgon, pengarna har du först tjänat när du fått dem i handen.
Du påstår att du investerar stora summor men du verkar ha väldigt lite förståelse för företag och aktiemarknaden. Det är lätt att sitta och titta på historiska kurser och säga "Här investerade jag och här sålde jag och tjänade så många miljoner", så får jag fråga vad du heter i det verkliga livet?
Vänliga hälsningar
Felix Byström