Dött nätaggregat? Och val av nätaggregat isåfall

Permalänk
Medlem

Dött nätaggregat? Och val av nätaggregat isåfall

Hej alla! Min dator har varit död ett tag nu. Misstänker att nätaggregatär paj, när jag trycker på powerknappen på datorn så sätta alla fläktar igång och led ljusen på moderkortet lyser blått. Stänger jag av datorn och försöker sätta på den igen efter så funkar det inte, måste vänta några minuter mellan varje försök på uppstart.

Den postar inte eller avger inga felsignaler, skärmen får inge signal vare sig från det dedikerade eller mitt 7850 Skulle också ett 500w nätaggregat funka med datorn i sign? Tack på förhand!

Visa signatur

tja

Permalänk
Skrivet av filip433:

Hej alla! Min dator har varit död ett tag nu. Misstänker att nätaggregatär paj, när jag trycker på powerknappen på datorn så sätta alla fläktar igång och led ljusen på moderkortet lyser blått. Stänger jag av datorn och försöker sätta på den igen efter så funkar det inte, måste vänta några minuter mellan varje försök på uppstart.

Den postar inte eller avger inga felsignaler, skärmen får inge signal vare sig från det dedikerade eller mitt 7850 Skulle också ett 500w nätaggregat funka med datorn i sign? Tack på förhand!

det går lätt att testa agget det du behöver är en multimeter, ett mått ellära & ett gem.
på den stora 24pinnars kontakten finns en kabel som är grön, plock ut agget ur chassit

alla sladdar ska vara urkopplad i detta läget
vik gemet så den är instoppad i hålet till gröna kabeln + svart spelar ingen roll vilken. när du nu pluggar in 230v så ska agget hoppa igång om det funkar. snurrar det så mäter du en molex kontakt gul+svart så ska den visa 12v. röd +svart 5v. orange+svart 3.3v.

ehm ja teoretiskt funkar 500w... vilket märke var det på trasiga nätagget ?
vad för agg täkte du köpa ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

det går lätt att testa agget det du behöver är en multimeter, ett mått ellära & ett gem.
på den stora 24pinnars kontakten finns en kabel som är grön, plock ut agget ur chassit

vik gemet så den är instoppad i hålet till gröna kabeln + svart spelar ingen roll vilken. när du nu pluggar in 230v så ska agget hoppa igång om det funkar. snurrar det så mäter du en molex kontakt gul+svart så ska den visa 12v. röd +svart 5v. orange+svart 3.3v.

Ursäkta men jag har en liknande tråd lite längre ner så jag tänkte bara låna den här snabbt.

Jag testa metoden som du skrev och nätaggregatet startade inte alls betyder det att det är helt dött eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

Ett OCZ ZT-750W och ett be quiet 500w modulärt

Visa signatur

tja

Permalänk
Skrivet av Krutfarmor:

Ursäkta men jag har en liknande tråd lite längre ner så jag tänkte bara låna den här snabbt.

Jag testa metoden som du skrev och nätaggregatet startade inte alls betyder det att det är helt dött eller?

koppla du svart+grön och 230v och inget händer ? slutade den bara funka eller sa det sprak lukta bränt?
det finns utförlig beskrivning på nätet hur man gör så här

https://www.google.se/#psj=1&q=jump+start+power+supply
vad är det för agg? varför ska det va så svårt att skriva det med en gång

vissa behöver en konstlast på runt 15w för att dom ska börja leverera. bil lampa kopplat till 12v borde räcka (bränn inte fingrarna! det finns backljus lampor som funkar bra)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av filip433:

Ett OCZ ZT-750W och ett be quiet 500w modulärt

zx-750 gick sönder ? och du har ett be quiet 500w modulärt nu ? vilken modell ?

om du nu inte överklockar så borde det funka. kan du fota be quiet agget klisterlapp? bra å veta..

Visa signatur