Behöver hjälp! Raspbmc TP-Link WN725n v.2

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp! Raspbmc TP-Link WN725n v.2

Hejsan.. nu är det såhär att jag har hittat "lösningar" på hur man får denna lilla wifi sticka att fungera. Men jag fattar inte nått av guiderna. Känner mig helt pantad.

http://smhaziq.blogspot.se/2013/04/raspbery-pi-as-media-center.html

Här har ni en tutorial. Som jag inte förstår nått av. Kan någon snälla förklara för mig hur jag ska få detta att fungera? Det står att man på nått sätt ska installera en fil som heter 8188eu.ko. Men hur? Vart? Jag vet inte ens var man ska skriva in alla dom kommandon dom skriver ut. Snälla förklara för mig som om jag vore helt okunnig, för det är jag. Tack!

Här har ni en till guide: http://smhaziq.blogspot.co.uk/2013/06/compiling-tp-link-wn725n-v2-driver-in.html

Permalänk
Medlem

Jag har nu hittat ett "Script" som gör att detta ska funka. Men hur kör jag scriptet?

#!/bin/bash COL_BLUE="\x1b[34;01m" COL_RESET="\x1b[39;49;00m" echo -e $COL_BLUE"install compiler and git ? (Y)"$COL_RESET read -n 1 ANS1 echo if [ "$ANS1" = "Y" ] then sudo apt-get update echo -e $COL_BLUE"installing compiler "$COL_RESET sudo apt-get -y install gcc make linux-headers-3.6.11 echo -e $COL_BLUE"installing git-core"$COL_RESET sudo apt-get -y install git-core fi echo -e $COL_BLUE"Get source code ? (Y)"$COL_RESET read -n 1 ANS2 echo if [ "$ANS2" = "Y" ] then echo -e $COL_BLUE"git clone rpi-rtl8188eu"$COL_RESET rm -rf ~/rpi-rtl8188eu git clone --depth 1 git://github.com/liwei/rpi-rtl8188eu.git rpi-rtl8188eu echo -e $COL_BLUE"git clone rpi-linux"$COL_RESET rm -rf ~/rpi-linux git clone --depth 1 git://github.com/raspberrypi/linux.git rpi-linux echo -e $COL_BLUE"git clone rpi-firmware"$COL_RESET rm -rf ~/rpi-firmware git clone --depth 1 git://github.com/raspberrypi/firmware.git rpi-firmware fi echo -e $COL_BLUE"compile driver ? (Y)"$COL_RESET read -n 1 ANS3 echo if [ "$ANS3" = "Y" ] then cd ~/rpi-linux echo -e $COL_BLUE"make mrproper"$COL_RESET make mrproper zcat /proc/config.gz > .config echo -e $COL_BLUE"altering '.config' so that CONFIG_CROSS_COMPILE=''"$COL_RESET sed -i 's/^.*CONFIG_CROSS_COMPILE=".*"$/CONFIG_CROSS_COMPILE=""/' .config make modules_prepare # cp ~/rpi-firmware/extra/Module.symvers ~/rpi-linux cp /usr/src/linux-headers-3.6.11/Module.symvers ~/rpi-linux cd ~/rpi-rtl8188eu CONFIG_RTL8188EU=m make -C ../rpi-linux M=`pwd` echo -e $COL_BLUE"the driver is compiled"$COL_RESET fi echo -e $COL_BLUE"press 'Y' to install driver" read -n 1 ANSWER echo if [ "$ANSWER" = "Y" ] then echo -e $COL_BLUE"installing driver"$COL_RESET sudo rmmod 8188eu sudo install -p -m 644 8188eu.ko /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/net/wireless sudo depmod -a sudo modprobe 8188eu fi

Permalänk
Medlem

skulle gissa på att du kör det i konsolen när du sshat till enheten via tex putty

Permalänk
Medlem

Okej, får försöka lära mig att ssha till den då

Permalänk
Medlem

Det var inge svårt.. men det funkade dock inte :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohman92:

Det var inge svårt.. men det funkade dock inte :/

Är du säker?

Scriptet ser lite overkill ut men jag hade samma problem med TP-Link nano (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159448-tp-link_150mbp...) och "essensen" av scriptet fungerade för mig. Verkar vara samma drivrutin.

Vad säger respektive kommando?
#cat /proc/modules
#ls -lah /lib/modules/3.6.11+/kernel/drivers/net/wireless/*.ko
#sudo ifconfig