Permalänk
Avstängd

Akvariepc version 5.0 ASUS ROG edition..

Byggde om min akvariepc från grunden, då jag uppgraderade till Haswell..

Tappade tyvärr bort en hel del av bilderna från bygget, så det blir ett par från precis i början, och sedan den färdiga produkten

Komponenter som används i bygget:

Moderkortsplåt: Lian li..
Moderkort: ASUS Maximus vi Hero
Processor: Intel I4770K
Grafikkort: ASUS GTX780 DCII
Nätagg: Corsair AX1200i
Ramminne: Corsair Vengeance 16GB 2133mhz
pumpar: två st Laing DDC-1T

PS: Jag måste komma på ett kortare namn..
PPS: Vinyl är jävligt jobbigt att skära ut med mattkniv med precision..

Akvariepc version 5.0 ASUS ROG edition..

Permalänk
Medlem

Hur gör du med RMA om du ska lämna in ett oljigt moderkort tex?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

Undviker att försöka??

Nej ärligt talat så är nog garantin borta.. Skulle vara om webhallen eller ASUS tar emot den defekta komponenten av ren goodwill..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anumeon:

Undviker att försöka??

Nej ärligt talat så är nog garantin borta.. Skulle vara om webhallen eller ASUS tar emot den defekta komponenten av ren goodwill..

Vid eventuellt problem/fel som ENBART kan va Tillverknings relaterat så gäller garantin.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

Vid eventuellt problem/fel som ENBART kan va Tillverknings relaterat så gäller garantin.

Bra poäng..

Permalänk
Medlem

Mycket häftigt, men hade nog gärna velat se några fler slutproduktsbilder.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hag.com:

Mycket häftigt, men hade nog gärna velat se några fler slutproduktsbilder.

Fler bilder kan jag ju ordna..
edit: Uppdaterat galleriet med flera bilder..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jafjaf:

5/5p, att dumpa ett GTX 780 i olja har inte många b*llar till

Man tackar.. Gjorde ju det med ett 680 tidigare. så det kändes ganska naturligt..

Permalänk
Avstängd

får man fråga vilka temps du får på cpu/gpu under idel/load?

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haufen:

får man fråga vilka temps du får på cpu/gpu under idel/load?

Det varierar, men idle temp för processorn och moderkort ligger ca 5 grader över rumstemp. Loadtemp för processorn på runt 65c på vissa av cores.

Grafikkortet har hittils inte varit över 60 grader.. T.ex i Rome 2. med höga grafikinställningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anumeon:

Det varierar, men idle temp för processorn och moderkort ligger ca 5 grader över rumstemp. Loadtemp för processorn på runt 65c på vissa av cores.

Grafikkortet har hittils inte varit över 60 grader.. T.ex i Rome 2. med höga grafikinställningar.

tack för svar, riktigt juste bygge.
Bra jobbat

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haufen:

tack för svar, riktigt juste bygge.
Bra jobbat

Man tackar..

Permalänk

Kanske en dum fråga men undrar om allt kyls passivt eller snurrar fläktarna på tex grafikkortet. Om dom gör det så måste det ju gå ganska trögt eller använder man nån sorts tunn olja?
Såklart 5/5 och hatten av för ett mycket snyggt bygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av anumeon:

Bra poäng..

MEN då MÅSTE man oxå som kund kunna styrka detta oxå.

Vilket oftast är lite som att försöka trä ett rep genom ögat på en synål...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bandit_n1:

Kanske en dum fråga men undrar om allt kyls passivt eller snurrar fläktarna på tex grafikkortet. Om dom gör det så måste det ju gå ganska trögt eller använder man nån sorts tunn olja?
Såklart 5/5 och hatten av för ett mycket snyggt bygge

Fläktarna snurrar långsamt. De kyler inte ngt speciellt. Men de hjälper till att transportera runt oljan lite.
De är mycket tröga. Deras specialfläkt fungerar inte alls i oljan skall sägas. Den startar och stannar.

Tackar så mycket.

Permalänk
Medlem

Frågor

Va kul att se ett helt nytt galleri med olja!

Några nybörjarfrågor:

1. Vad är det för olja du använder och var köpte du den?

2. Kan SSD användas i olja?

3. Kan alla övriga komponenter användas i oljan? Det är väl bara hårddiskar som inte kan?

4. Har du pumpar för att använda vattenkylning med?

5. Hur tyst är den?

Tack på förhand, har alltid varit intresserad av att göra ett liknande bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anumeon:

Fläktarna snurrar långsamt. De kyler inte ngt speciellt. Men de hjälper till att transportera runt oljan lite.
De är mycket tröga. Deras specialfläkt fungerar inte alls i oljan skall sägas. Den startar och stannar.

Tackar så mycket.

När fläktarna inte kan snurra i sin tänkta hastighet så blir dem varma, jag skulle tro att dem snarare värmer oljan än något annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AIMMOTH:

Va kul att se ett helt nytt galleri med olja!

Några nybörjarfrågor:

1. Vad är det för olja du använder och var köpte du den?

2. Kan SSD användas i olja?

3. Kan alla övriga komponenter användas i oljan? Det är väl bara hårddiskar som inte kan?

4. Har du pumpar för att använda vattenkylning med?

5. Hur tyst är den?

Tack på förhand, har alltid varit intresserad av att göra ett liknande bygge!

Oljan är mineralolja (Paraffinolja) som jag köpte hos denna försäljare: http://shop.vetgross.se/sv/paraffinolja-5l.html

Ja, SSD diskar går med fördel att använda i oljan, blir kladdigt när och om man måste byta bara. I mina tidigare riggar så har jag haft SSD:erna nersänkta i oljan, men denna gång så ville jag lättare kunna byta vid behov.

Alla komponenter förutom hårddiskar (det finns en hel del forum dedikerade till huruvida det går eller inte att ha dem i oljan)
Samt dvdbrännaren (gissningsvis, jag har inte provat). Går med fördel att sänka ned i oljan, hade mitt förra nätagg i oljan tidigare utan problem.

Pumparna som jag har använder jag för att cirkulera oljan igenom min radiator, detta för att försöka hämma värmeutvecklingen i oljan som annars snabbt blir ett bekymmer. Oljan kommer att sakta öka i temp oavsett. Men jag har hittils inte nått en högre temp i oljan än ca 45grader (oljan kring komponenterna blir givetvis ngt varmare, men cirkulationen gör att det inte blir ett problem)

Extremt tyst. Det enda som låter, tro det eller ej. Är min luftpump till akvariets bubbeleffekter.

Lycka till, det är kladdigt men roligt att bygga dessa oljedatorer..

Skrivet av Mortal1ty:

När fläktarna inte kan snurra i sin tänkta hastighet så blir dem varma, jag skulle tro att dem snarare värmer oljan än något annat.

Det pågår många debatter kring detta på olika forum, jag har valt att tro på dem som säger att den lilla rörelsen bidrar till att oljan värms upp jämnare, så att det inte bildas ett skikt av varmare olja kring komponenterna.

Hoppas att svaren var till hjälp, och/eller uppskattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Man köper nytt helt enkelt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Man köper nytt helt enkelt.

Det är väll bara att skölja av det "bromsrens" eller avfettning? Border lämna kvar ett tort och rent moderkort!

Permalänk
Medlem

Att du har balls nog till att kasta ner så fina komponenter i oljan, sjukt häftigt dock!

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zodiam:

Att du har balls nog till att kasta ner så fina komponenter i oljan, sjukt häftigt dock!

Man tackar.. :S

Jag hade en tidigare rigg med ett 680. Och eftersom det fungerade bra så tänkte jag, varför inte..

Permalänk
Medlem

Riktigt fränt!

Visa signatur

Xiaomi 34" UltaWide | AMD 3600 | BeQuite Black | 16GB DDR4 | GTX 1070 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fakie:

Riktigt fränt!

Tackar, tackar..

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant och bra jobbat !

Visa signatur

"Why do I have to be Mr.Pink? "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

Det är väll bara att skölja av det "bromsrens" eller avfettning? Border lämna kvar ett tort och rent moderkort!

Nej, nej, nej, det är för aggressivt för plaster och känsliga material, elektronik rengöring ska användas istället och det är i praktiken en utspädd form av väteperoxid som används för att rengöra elektronik och kontakter med mera.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Du skulle överväga att lackera den. Då slipper den se så handmålad ut
Annars kul bygge!

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andiders:

Du skulle överväga att lackera den. Då slipper den se så handmålad ut
Annars kul bygge!

Det var en tanke jag hade, men offerterna som jag fick in var hiskeligt höga. 5000:- för att lackera lådan.
Jag valde att lägga pengarna på komponenter i stället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anumeon:

Det var en tanke jag hade, men offerterna som jag fick in var hiskeligt höga. 5000:- för att lackera lådan.
Jag valde att lägga pengarna på komponenter i stället..

Får man fråga vem som inte ville måla ditt chassi? Jag pyntade 500kr på Stockholms Industrilack AB.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Får man fråga vem som inte ville måla ditt chassi? Jag pyntade 500kr på Stockholms Industrilack AB.

Kommer inte ihåg namnet på Snickerifirmorna.

Det skall dock förtydligas att offerten var på MDF skivorna, kapning, slipning och lackering.