Permalänk
Medlem

Bättre flyt i Win8?

Enligt källor här på sweclockers men även reddit så får man ca 15fps mer i Win8 än i Win7 med helt samma setup

Eftersom jag tänker vänta så länge som absolut möjligt med att nedgradera till Win8 så tänker jag vänta till BF4-release och sen läsa benchmarks.

Kommentar?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Skulle vara väldigt intressant om någon har testat detta samt kunde visa lite benchmark info. Kör redan med UPPgraderingen windows 8 men intressant ändå

Permalänk
Medlem

Grannen kör med samma grafikkort som mig, han kör 7 jag kör 8. Han har samma CPU också, men han upplever att det laggar för mkt för hans hårdvara och att fps är mellan 45-60, medans jag har stadigt 70+ 60-90 för mig.

Har sett fler bla på reddit som sagt att deras flyter på bättre med Win 8 än 7:an.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 5 7600 RAM » Kingston DDR5 5200MHz 32GB MOBO » ASUS TUF Gaming B650-Plus GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black PSU » Corsair RM750e 750W

Permalänk
Medlem

Nedgradera? vad snackar du om?

Inte kört windows 7 på typ 2 år då jag kört 8an men har inga problem förutom i BF4 betan =P

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

hah nedgradera? Bästa lyftet Microsoft gjort på länge. Däremot kan jag inte yttra mig om Fps skillnader då jag inte är sugen på att installera ett gammalt OS som win 7.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Kör också Windows 8 men nu hade jag en förskräckligt runda. 20 fps med 670 SLI (Var aktiverat) och alla inställningar på low/off. Så är väl inte helt sant de som sägs

Permalänk
Hjälpsam

Såg denna länk på overclockers uk.
http://www.gamepur.com/news/12283-battlefield-4-beta-pc-windo...
Verkar som att det snart är dags att bita i det sura äpplet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Jag testade och fick bättre fps i Win8. Se den andra tråden om prestanda i bf4

Permalänk
Avstängd

Jag laddade till och med hem W8 ihäromdan. Men har inte riktigt vågat fixa.. Kanske är dags!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag laddade till och med hem W8 ihäromdan. Men har inte riktigt vågat fixa.. Kanske är dags!

Så farligt är inte Windows 8. Jag gillar det.

Sen när använder en användare på sweclockers startmenyn?

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 5 7600 RAM » Kingston DDR5 5200MHz 32GB MOBO » ASUS TUF Gaming B650-Plus GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black PSU » Corsair RM750e 750W

Permalänk
Medlem

Gah, då får man kanske installera 8.1 då..

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Avstängd

Ja det verkar onekligen som att Windows 8 äger ut Windows 7 i BF4.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem

En anledning skulle kunna vara stödet för DirectX 11.1 som Windows 8 har men som 7:an saknar. I så fall skulle det inte förändra så mycket om man, som jag, sitter med ett äldre grafikkort som bara har DX11-stöd.

Permalänk
Medlem

Det är en beta.
Vänta med och panikköpa W8 tills det blivit lite uppdaterat.
Skriv ist till Dice och förklara problemen (vilket man ska göra i en beta)

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Skrivet av fue:

jag? bästa stället att gömma mindre använda iconer man inte vill ha på skrivbordet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av fue:

Hela tiden.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem

När spelet är igång ändra prioritet på bf4.exe till low så försvinner allt hackande och fps drops.
Själv förstår jag inte varför, men det är beta mycket är oklart.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

När spelet är igång ändra prioritet på bf4.exe till low så försvinner allt hackande och fps drops.
Själv förstår jag inte varför, men det är beta mycket är oklart.

Haha! Ändra till low borde teoretisktsätt göra det motsatta!
MEn beta är ju beta xD

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag? bästa stället att gömma mindre använda iconer man inte vill ha på skrivbordet.

Eller via Dashboarden

- Ska testa att köra på low prio senare..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av fue:

Eller via Dashboarden

- Ska testa att köra på low prio senare..

Dashboard? nej...

hade jag kört en dator med touch skärm ok men med mus blir det systemet bara långsamt och massa extra musrörelser.

då är den lilla listan med iconer i startmenyn smidigare och går fortare.

som turär finns ju http://www.classicshell.net/ som kan rädda win 8 från undergång och gör det till ett normalt operativsystem inte ett bloatat telefon op.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Bytte till W8.1 och lyckades klämma ur en avg fps på 50 med allt på Ultra @ 1080p (AA/AA Post: Av) med 331.40 beta. Var knappt spelbart på High när jag körde W7 och då provade jag både 331.40 beta samt 320.49 WHQL. Grymt kul

Permalänk
Medlem

Kör 8.1 i skrivande stund, helt underbart. Jag har kämpat emot länge, 8:an kändes bara klumpig och onaturlig med mus i början. Men med alla nya inställningar som finns i 8.1 så man kan få det mer desktop-vänligt, så ser jag verkligen inte vitsen med att fortfarande sitta på Windows 7.

Visa signatur

Chassi: Ncase M2 | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | Kylare: Arctic
Arctic Liquid Freezer III 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: PowerColor Radeon RX 7900 XTX Hellhound | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF850 Platinum | SSD: Kingston Fury Renegade | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Dashboard? nej...

hade jag kört en dator med touch skärm ok men med mus blir det systemet bara långsamt och massa extra musrörelser.

då är den lilla listan med iconer i startmenyn smidigare och går fortare.

som turär finns ju http://www.classicshell.net/ som kan rädda win 8 från undergång och gör det till ett normalt operativsystem inte ett bloatat telefon op.

8.1 Appscreen löser dina problem, det är inte klumpigare än att söka i "Start-menyn" i windows 7.

Visa signatur

Chassi: Ncase M2 | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | Kylare: Arctic
Arctic Liquid Freezer III 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: PowerColor Radeon RX 7900 XTX Hellhound | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF850 Platinum | SSD: Kingston Fury Renegade | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Där ser man hur snabbt man hoppade över till Win8 fastän majoriteten av spelarna sitter kvar på Win7.
Undra om det har med drivrutinerna att göra eller om det faktiskt är något med Win8 som gör att spelet körs bättre.

Bli att vänta tills release!

Permalänk

lite OT men går det att få till så man kan använda scrollen för att gå ner till resterande appar i "start screen"? Dvs istället för att behöva klicka på pilen neråt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av strejf:

Ja det verkar onekligen som att Windows 8 äger ut Windows 7 i BF4.

Jag vetefan hur du öppnar program men jag använder startmenyn.

Mycket mindre traveltime både för ögonen och musen jämfört med modern UI.

Men det skulle inte förvåna mig om man får bättre resultat i Windows 8, det är ju trots allt en förbättring av sjuan. Förutom då att de glömde bort att alla användare de hade innan åttan sitter på datorer med mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Installerade Windows 8 och det flyter bättre! Har inga stora fps dropps längre! Stadiga 100fps, med windows 7 gick det mellan 60-90 fps med samma setup och spelinställningar! Måste påpeka att mitt Windows 7 jag hade innan var omformaterat!

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Verkligen aldrig. Eller ja, förutom alla de gånger jag ska starta ett program, söka efter något, ta mig till kontrollpanelen, till lagringsenheterna, min användarmapp eller stänga av datorn. Annars används den inte så mycket.

Snabbaste sättet att starta ett program är windowsknappen, skriva namnet på programmet fort som tusan och enter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxic Crow:

En anledning skulle kunna vara stödet för DirectX 11.1 som Windows 8 har men som 7:an saknar. I så fall skulle det inte förändra så mycket om man, som jag, sitter med ett äldre grafikkort som bara har DX11-stöd.

Repi skrev på sin twitter att den förbättrade processorprestandan i DX11.1 även fungerar på DX11-kort

Folk som har HD 7000-serien kan ju invänta Mantle istället för att skaffa Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Bytte till W8.1 och lyckades klämma ur en avg fps på 50 med allt på Ultra @ 1080p (AA/AA Post: Av) med 331.40 beta. Var knappt spelbart på High när jag körde W7 och då provade jag både 331.40 beta samt 320.49 WHQL. Grymt kul

Är ju rätt värdelöst med sån här statistik när folk jämför med gamla installationer av Windows 7, och nya rena installationer av Windows 8.

För att gå från "ej spelbart" till 50 FPS genom byte av mjukvara är inte särskilt troligt på två rena installationer a W7/W8. Grattis iaf!