BF4 vapen, gadgets och allt därikring

Permalänk
Medlem

BF4 vapen, gadgets och allt därikring

Känner att många av de allmänna trådarna spårar in på prestandadiskussioner så vad sägs om att skapa en tråd specifikt om vapnen i spelet?

Tycker själv att de känns som om vapnen är väldigt träffsäkra även på avstånd, möjligen borträknat LMG men även den känns riktigt träffsäker tycker jag. Nästan lite för enkelt...?

Älskar nya XM25 Airburst grejen nu när jag äntligen börjar få grepp om hur tusan den funkar, tänk er att ha en sån i t.ex. Grand Bazaar och vilken skillnad det skulle ha gjort i både rush och de andra spellägena. Ska bli otroligt intressant att se om den får bli kvar i sitt nuvarande tillstånd eller kommer ombalanseras något.

Att RPG kan låsa på laser designated targets känns väldigt skumt måste jag erkänna, har förstått det som att det ska vara den starkaste av alla AT vapen och att den då även ska ha fördelen att funka på både laser designated och ha fire and forget läge känns ganska obalanserat, men det kanske bara är jag?

De starka supervapnen som finns på banorna, vad tycker ni om dem? Geväret tycker jag känns överdrivet bra medan de andra verkar bättre. Granatkastaren har jag max lyckats få ett par kills med pga missar med granater och liknande men med geväret liggandes på ett hustak med rangefinder är det brutalt enkelt att ta död på folk även på extrema avstånd.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

hoppas Usas frag finns som vapen, älskar att trolla med usas xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Bra tråd!

Tänkte väl utgå lite från det du sa för du tog just upp de mest intressanta sakerna

De flesta vapen känns ganska pricksäkra, men samtidigt inte. Ta t ex M4X PDWn. Kan ju inte träffa en hare på andra sidan gatan Dock är AK5C riktigt grym, microbursta mot en sniperglint och du får några träffar.

XM25... XM25... holycrap, I love this shit xD Dock känns det som den blivit lite nerfad sen alphan. Men fortfarande ett helt underbart vapen. Dock är den som mest effektiv på hustak vilket är lite tråkigt (uppmuntrar camping ännu mer). Jag har sagt sedan jag testa på alphan att jag kommer springa runt med AK5C, XM25 och ammo box!

RPGs är OP med pålåsning, vill ha tillbaka "javelinen" så du måste välja hur du vill spela. Nu är det antagligen air vs all around ground (+air)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

hoppas Usas frag finns som vapen, älskar att trolla med usas xD

Finns kvar, som ett av de "supervapen" som går att plocka upp på banornar. Är rena rama kanonen!

Skrivet av Reyintaz:

Bra tråd!

Tänkte väl utgå lite från det du sa för du tog just upp de mest intressanta sakerna

De flesta vapen känns ganska pricksäkra, men samtidigt inte. Ta t ex M4X PDWn. Kan ju inte träffa en hare på andra sidan gatan Dock är AK5C riktigt grym, microbursta mot en sniperglint och du får några träffar.

XM25... XM25... holycrap, I love this shit xD Dock känns det som den blivit lite nerfad sen alphan. Men fortfarande ett helt underbart vapen. Dock är den som mest effektiv på hustak vilket är lite tråkigt (uppmuntrar camping ännu mer). Jag har sagt sedan jag testa på alphan att jag kommer springa runt med AK5C, XM25 och ammo box!

RPGs är OP med pålåsning, vill ha tillbaka "javelinen" så du måste välja hur du vill spela. Nu är det antagligen air vs all around ground (+air)

MX4-an är onekligen väldigt dålig på alla avstånd längre än en halv fjärt bort men inom det avståndet känns den som rena rama dödsmaskinen. Det känns, enligt mig, som ett av de mer balanserade vapnen i betan (av de jag testat). AK5c verkar brutalt träffsäker oavsett avstånd och AK12 ska vi nog inte ens prata om. Sniper rifles känner bra mycket enklare att träffa med också men tror det har mer med suppressionförändringar än något annat att göra för min del. Ställbar zoom och möjligheten att "nolla" siktet på olika avstånd gör nog sitt också.

Hade fått för mig att de olika AT vapnen, vet att jag läste någonstans att det skulle finnas flera olika än i BF3 men hittar inte källan nu, skulle ha olika för- och nackdelar men om nu RPG kan låsa på laserdesignerade mål känns det ju sjukt ovärt att använda något annat utifall de nu inte har några andra fördelar som övertrumfar RPGns. Har dock svårt att se framför mig att något ska övertrumfa Fire and forget + lock-on utan att bli totalt obalanserat. Kan väl möjligen vara stiglas då för att kunna ta ner flyg helt själv.

På tal om stiglas är ju stingern på betabanan riktigt giftig alltså, står du i mitten verkar du kunna låsa på vad som helst som du kan se i princip. På samma ämne gillar jag verkligen hur flares funkar nu också, att min stinger låser på flares och blir förvirrad känns sjukt mycket roligare än att den bara missar/inte kan låsa alls. Undrar om det kommer finnas en möjlighet att via skill/positionering kunna låsa på saker som kör flares? Hade varit en intressant tanke.

Generellt känns det även svårare att döda fordon tycker jag, men det kan bero på vårt starkt begränsade urval av vapen också. Speciellt helikoptrarna verkar tåla mer än i BF3 då t.o.m. en direkt träff av en RPG bara verkar göra skada och inte helt slå ut dem.

Reagerar någon annan på att TTK, eller time to kill, känns bra mycket kortare i BF4 än BF3?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag blev kär i AK5C när jag fick ett rödpunktsikte till den. Jag vinner alla strider (nästan) oavsett om det är kort eller medium avstånd. Är det mot en sniper på långt avstånd är det dock svårt
Jag älskar att man kan låsa fast på saker, känns mycket mer som BFBC2 nu. Folk som klagar lyssnar väl inte efter varningssignalerna som tjuter när någon låser fast.
Förresten är det enbart ett skott med en RPG-7v2 som behövs för att få ner både attack och transporthelikoptrarna. Och AK-12... snälla den är inte OP alls folk med dom dör som flugor precis som resten av oss

BF4 är sjukt mycket bättre än BF3 iaf.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Finns kvar, som ett av de "supervapen" som går att plocka upp på banornar. Är rena rama kanonen!

MX4-an är onekligen väldigt dålig på alla avstånd längre än en halv fjärt bort men inom det avståndet känns den som rena rama dödsmaskinen. Det känns, enligt mig, som ett av de mer balanserade vapnen i betan (av de jag testat). AK5c verkar brutalt träffsäker oavsett avstånd och AK12 ska vi nog inte ens prata om. Sniper rifles känner bra mycket enklare att träffa med också men tror det har mer med suppressionförändringar än något annat att göra för min del. Ställbar zoom och möjligheten att "nolla" siktet på olika avstånd gör nog sitt också.

Hade fått för mig att de olika AT vapnen, vet att jag läste någonstans att det skulle finnas flera olika än i BF3 men hittar inte källan nu, skulle ha olika för- och nackdelar men om nu RPG kan låsa på laserdesignerade mål känns det ju sjukt ovärt att använda något annat utifall de nu inte har några andra fördelar som övertrumfar RPGns. Har dock svårt att se framför mig att något ska övertrumfa Fire and forget + lock-on utan att bli totalt obalanserat. Kan väl möjligen vara stiglas då för att kunna ta ner flyg helt själv.

På tal om stiglas är ju stingern på betabanan riktigt giftig alltså, står du i mitten verkar du kunna låsa på vad som helst som du kan se i princip. På samma ämne gillar jag verkligen hur flares funkar nu också, att min stinger låser på flares och blir förvirrad känns sjukt mycket roligare än att den bara missar/inte kan låsa alls. Undrar om det kommer finnas en möjlighet att via skill/positionering kunna låsa på saker som kör flares? Hade varit en intressant tanke.

Generellt känns det även svårare att döda fordon tycker jag, men det kan bero på vårt starkt begränsade urval av vapen också. Speciellt helikoptrarna verkar tåla mer än i BF3 då t.o.m. en direkt träff av en RPG bara verkar göra skada och inte helt slå ut dem.

Reagerar någon annan på att TTK, eller time to kill, känns bra mycket kortare i BF4 än BF3?

XM25:an regerar på långa avstånd också, du måste bara vänja dig vid de Kan t ex stå uppe på byggnaden vid B (Efter att tagit hissen upp för att rensa snipers), och skjuta mot C (efter det har ramlat) och döda folk lätt. Är väl ett hyffsat avstånd

Påtal om flares, jag tog upp vapnet som är på C (Lock on everything, håll över mål för att stay locked när du skjuter) och skött på fiendens tranporthelikopter. Han flarede ju och jag började pålåsa alla flares så 2 av 3 "skott" missade, medans det 3:e träffade då jag lyckades få tillbaka locken. Fin multikil var de alla fall ^^

För mig är TTK längre än min tid i BF3, då jag enbart spelade HC (Blir att vänta och se vad HC blir i 4:an). Men något säger mig att HPn kommer stanna som samma, men andra saker kommer ändras.

Permalänk
Skrivet av simon253:

Jag blev kär i AK5C när jag fick ett rödpunktsikte till den. Jag vinner alla strider (nästan) oavsett om det är kort eller medium avstånd. Är det mot en sniper på långt avstånd är det dock svårt
Jag älskar att man kan låsa fast på saker, känns mycket mer som BFBC2 nu. Folk som klagar lyssnar väl inte efter varningssignalerna som tjuter när någon låser fast.
Förresten är det enbart ett skott med en RPG-7v2 som behövs för att få ner både attack och transporthelikoptrarna. Och AK-12... snälla den är inte OP alls folk med dom dör som flugor precis som resten av oss

BF4 är sjukt mycket bättre än BF3 iaf.

Rpg låsljud funkar inte i helikopter, oblockbar nästintill, annars är ak5c nästintill som m16 lägre firerate enbart

bf3 assults är mycke skönare än bf4's

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsamagnusson:

Rpg låsljud funkar inte i helikopter, oblockbar nästintill, annars är ak5c nästintill som m16 lägre firerate enbart

bf3 assults är mycke skönare än bf4's

Gör det visst men det fungerar inte riktigt på samma sätt som i BF3 för att göra det lite svårare Är blockbar med flares som i BF3. M16 är inte med i betat iaf men tar inte AK5C mer per kula?
Ja men i BF3 fanns det bara en klass som gick att spel och jag är glad att jag är tillbaka som ingenjör ^^

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Ja men i BF3 fanns det bara en klass som gick att spel och jag är glad att jag är tillbaka som ingenjör ^^

Lirade själv nästan uteslutande som engineer i BF3 med vissa tendenser mot supportklassen. Närhelst jag spelade assault kändes det alltid som att jag behövde min kära RPG/SMAW, kan ju bero på min spelstil dock

Har hunnit leka runt mer med XM25'an nu och den blir ju fan bara bättre och bättre ju mer jag använder den. Anar en nerf efter/under release.

Även hunnit leka mer med recon nu och tycker att även om nu motion balls och laser designator kikaren har samma funktioner som T-UGS och SOFLAM i BF3 så känns de mycket roligare nu. På något sätt känns de nya leksakerna för recon mer "tillgängliga". Nu kan jag markera ett mål när det behövs istället för att lägga ut en soflam och hoppas på att något ska behöva markeras i det generella området den är i så jag kan styra den mot det målet.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Kommer SRR-61(Sniper) med BF4 eller måste man ha Premium för att kunna få den i spelet något som vet??

Permalänk
Medlem

Hållet med om mycket, men själv tycker jag att man får ihjäl tanks med RPG lättare nu? Körde alltid assault i bf3, men var lönlöst innan patchen nu då man hade typ 2 sek på sig att revivea. Så då provade jag engineer å fastnade som faan, jäkligt kul! Och att man kan låsa gör ju det mycket svårare för dem som är grymma på helikopter å hade 100-2 i kd i bf3. Tycker helt klart att dom jämnat ut klasserna mycket bättre nu. Nu kan man göra nytta för laget och samtidigt ha roligt i alla klasser! Stor tumme upp!
Och nån annan än jag som tycker att bf3 blev jäkligt tråkigt nu?? Känns ju mycket snabbare och det går jäkligt mycket bättre för mig, men så jäkla föråldrat om man jämför!

Permalänk
Medlem

Va alla vapen med i betan?tyckte det kändes lite snålt!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

RPG'n kommer inte vara laserlock i fullversionen utan bara i Betan vad jag läste. En RPG irl har ju inget laserlock så varför skulle den ha det i spelet?

Är det bara jag som hatar Battlepacks? Fan jag vill sela med det vapnet jag vill levla inte få något battlepack med randomdrop och en massa skit till vapen som jag aldrig kommer använda..

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

RPG'n kommer inte vara laserlock i fullversionen utan bara i Betan vad jag läste. En RPG irl har ju inget laserlock så varför skulle den ha det i spelet?..

Japp "citat bfblogg"

Locking Weapon Changes
-RPG7 and SMAW can no longer lock on to Laser Designated Targets. It was inauthentic and not balanced.

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk

Kanontråd! jag som hoppade trean för att jag väntade länge med att köpa ny gamingrigg har känt mig rätt lost i vapnens användning och bara utnyttjat en bråkdel. Vad är bästa tutorial eller 'manual' som rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Va alla vapen med i betan?tyckte det kändes lite snålt!

Nej.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders7272:

Japp "citat bfblogg"

Locking Weapon Changes
-RPG7 and SMAW can no longer lock on to Laser Designated Targets. It was inauthentic and not balanced.

För folk som vill läsa själva: http://blogs.battlefield.com/2013/10/thanks-for-bf4-beta-feed...

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

...
Tycker själv att de känns som om vapnen är väldigt träffsäkra även på avstånd, möjligen borträknat LMG men även den känns riktigt träffsäker tycker jag. Nästan lite för enkelt...?
...

Också tänkt på det, och redan i BF3. Spontant känns det som alla vapen är lite för pricksäkra på lite för långt håll… men efter att ha tänkt efter lite inser jag att det antagligen skulle bli ännu mer run&gun om det ändrades och det vill jag inte. Jag gillar att man ska behöva tänka sig för innan man rusar över en öppen gata.

Med mindre pricksäkra vapen skulle run&gun möjligen kunna kompenseras med längre tid innan man respawnar, vilket även skulle bidra till att revive blev viktigare/mer uppskattat, men gissningsvis skulle längre respawn tid inte uppskattas bland adhd-kidsen som ju redan idag vill ha fast vehicles och instant respawn på Metro.

*Edit*
Och med mindre pricksäkra vapen skulle ännu fler spela som snipers... the horror!!

Permalänk
Medlem

Sådär då var spelet släppt på riktigt här och nu känns tråden mer relevant än någonsin

Lirade just mina första rundor och det första i mina startkit som jag börjat leka med är MBT LAW, fattar inte riktigt hur den funkar ännu och den känns förbaskat vek. Saknar min RPG nått otroligt.

MBTn ska ju tydligen vara "smart" och söka sig till mål men känns som att hälften av tiden flyger den bara rakt förbi ovanför mål istället för att låsa sig på dom. Kanske är jag som inte fått in rätt teknik ännu?

Vilka nya vapen/gadgets tycker ni är roliga?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Vilka nya vapen/gadgets tycker ni är roliga?

AK5an känns riktigt stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Sådär då var spelet släppt på riktigt här och nu känns tråden mer relevant än någonsin

Lirade just mina första rundor och det första i mina startkit som jag börjat leka med är MBT LAW, fattar inte riktigt hur den funkar ännu och den känns förbaskat vek. Saknar min RPG nått otroligt.

MBTn ska ju tydligen vara "smart" och söka sig till mål men känns som att hälften av tiden flyger den bara rakt förbi ovanför mål istället för att låsa sig på dom. Kanske är jag som inte fått in rätt teknik ännu?

Vilka nya vapen/gadgets tycker ni är roliga?

Ja den är enkel att använda och lite halv-smart-sökande. Men också väldigt svag. När jag testade så lyckades den testa.
RPG ska göra mer skada än LAW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

MBTn ska ju tydligen vara "smart" och söka sig till mål men känns som att hälften av tiden flyger den bara rakt förbi ovanför mål istället för att låsa sig på dom. Kanske är jag som inte fått in rätt teknik ännu?

Nu har jag inte hunnit spela än, men är det inte så att du måste sikta in tills du har träffat? Vill minnas att det var blandat hur smarta dom nya raketerna är. Tillexempel så skulle javelin inte var lock, fire and forget längre utan du måste hålla lock tills du har träffat.

Värt att prova!

Permalänk
Medlem
Skrivet av paradoxy:

Nu har jag inte hunnit spela än, men är det inte så att du måste sikta in tills du har träffat? Vill minnas att det var blandat hur smarta dom nya raketerna är. Tillexempel så skulle javelin inte var lock, fire and forget längre utan du måste hålla lock tills du har träffat.

Värt att prova!

Jo det var faktiskt det första jag prövade Är lite osäker på om det gör skillnad eller ej faktiskt, jag tycker inte det känns som att det gör skillnad men jag verkar träffa oftare när jag zoomar in... Troligen för att de gånger jag vågar bibehålla siktet så har jag säkrare skott än när jag bara skjuter och springer tillbaka till skydd.

Vet inte hur det är med andra raketvapen men MBT verkar gode svag mot infanteri också, eller den har liten explosionsarea kanske?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

En sak jag tänkt på är när man lirar Engineer som ryss , så har startvapnet 25 !!!?? skada emot tanks? det känns ju sådär =D , är det av någon speciell anledning det är så?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Är fortfarande trött på gunner kulsprutan på tanksen, satt och skjöt mot en snubbe med raketgevär som tittade fram tre gånger bakom ett hus, jag träffade alla gångerna, dog han? Nej. Dog vi? Ja.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

870 + shorty = <3

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

En sak jag tänkt på är när man lirar Engineer som ryss , så har startvapnet 25 !!!?? skada emot tanks? det känns ju sådär =D , är det av någon speciell anledning det är så?

Tror det är för att RPG ska vara bättre? Tycker mig ha hört/läst någonstans att RPG gör mer skada men kräver mer "skill" pga att den har samma båge som i BF3.

Efter lite mer spelande så säger jag bara holy-ammunitationsförbrukning of doom alltså! Att de bytt till ammo-clips istället för ammo-pool (är det rätt termer?) känns verkligen. Upplever dock inte att det är så med alla vapen? Min MX4 verkar ha clips men min supportgubbe verkar inte ha det, eller så är det bara att jag kastar så mycket ammo runt mig att jag inte märker det.

EDIT: Har nu börjat låsa upp granater, fullkomligt älskar RGO i Operation Locker eftersom de beter sig helt annorlunda än vad folk tror att de ska och därmed är väldigt effektiva. V40 mini tror jag kommer bli mina nya standardgranater faktiskt, tycker de påminner lite lätt om hur det gick att manipulera granater i gamla Day of Defeat, kommer nog bli en del tränande på att träffa fönster med V40s tror jag

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |