Anmäl dig till Roborock Challenge!

Less på FreeNas, Alternativ?

Permalänk
Medlem

Less på FreeNas, Alternativ?

Tjenare!

Är lagom glad på FreeNas för tillfället. Jag fick bilden av att det skulle vara rock-solid och den bästa plattformen att bygga sin backup lagring på.
*note* kan även vara okunskap som gör mig less.

Jag tänkte därför fråga om någon har några bra tips på annan mjukvara att köra. Har kollat lite på DSM, men vet inte om en portning är att lita på?
Har även funderat på att slänga in Windows server 2008 & 2012 då jag har licenser till det men jag ser mycket på forum att folk föredrar freenas för att det är driftsäkrare, lättare att replace diskar, och skonsamamre mot diskar? Jag har dock svårt att tro på detta då jag aldrig haft ett diskras på någon winows burk hittills medan jag jag redan haft två z-pools i ZFS som börjat krångla. Och det är ju lagom lätt för en icke linux-van att hamra kommandon och script bara för att se smart värden och system temperaturer (m.a.o det är svårt för mig att lista ut vilken disk som krånglar). Jag har även haft svårt att autherisa cobian backup att ta bort de äldsta backup filerna.

Så kort o gott, har jag missat något magiskt FreeNas knep eller är det oändlig googling och hamrande i terminalen som gäller?
Ska jag testa något nytt operativ, isåfall vilket?

Hårdvara på burken är ett AMD E-450 m-itx kort passivt kylt. 8 GB ram, och några TB lagring.

Mvh Philip

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

NAS4Free? Jag har haft min igång sen juni utan ett enda strul.

Annars OpenMediaVault, OpenFiler, unRaid, eller en FreeBSD utan "fluff".

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Freenas är inte baserat på linux, utan freebsd.

Men här är några alternativ:

Nas4free
http://www.nas4free.org/

Openfiler
http://www.openfiler.com/

Sen har du ju Windows Home server med. Tänk dock på att Microsoft ska lägga ner denna produkt. Kan bli problem med support och uppdateringar i framtiden.

Annars finns ju alltid Windows Server 2008r2, kostar dock en slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

NAS4Free? Jag har haft min igång sen juni utan ett enda strul.

Annars OpenMediaVault, OpenFiler, unRaid, eller en FreeBSD utan "fluff".

Ska kika lite på de alternativen, tack!

Skrivet av raxxor:

Freenas är inte baserat på linux, utan freebsd.

Men här är några alternativ:

Nas4free
http://www.nas4free.org/

Openfiler
http://www.openfiler.com/

Sen har du ju Windows Home server med. Tänk dock på att Microsoft ska lägga ner denna produkt. Kan bli problem med support och uppdateringar i framtiden.

Annars finns ju alltid Windows Server 2008r2, kostar dock en slant.

Ops freebsd, my bad!

Tänkte inte på windows home server, tänkte på precis som du skriver någon av windows server versionerna 2008 eller 2012. Jag har licenser till båda två men har aldrig testat.

Nas4Free är väl de gamla Freenas distarna (7 och bakåt) som blev omdöpta? Ska kika lite på de du länkade.

Återkommer med vad jag hittar

EDIT: Kanske borde tillägga att huvudsyftet är BACKUP från flera mål och på et säkert sätt köra Offsite backup mot föräldrarnas nas.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |

Permalänk
Medlem

Nas4free kör jag efter haft samma problem som dig... Blev tokig på FreeNAS och tucker n4f ärbättre alternativet! Kör på emdebbed med usb sticka som operativet Min har rullat på uyan problem sedan i Augusti!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Tjenare!

Är lagom glad på FreeNas för tillfället. Jag fick bilden av att det skulle vara rock-solid och den bästa plattformen att bygga sin backup lagring på.

Jag tänkte därför fråga om någon har några bra tips på annan mjukvara att köra. Har kollat lite på DSM, men vet inte om en portning är att lita på?
Har även funderat på att slänga in Windows home server då jag har licenser till det men jag ser mycket på forum att folk föredrar freenas för att det är driftsäkrare, lättare att replace diskar, och skonsamamre mot diskar? Jag har dock svårt att tro på detta då jag aldrig haft ett diskras på någon winows burk hittills medan jag jag redan haft två z-pools i ZFS som börjat krångla. Och det är ju lagom lätt för en icke linux-van att hamra kommandon och script bara för att se smart värden och system temperaturer (m.a.o det är svårt för mig att lista ut vilken disk som krånglar). Jag har även haft svårt att autherisa cobian backup att ta bort de äldsta backup filerna.

Så kort o gott, har jag missat något magiskt FreeNas knep eller är det oändlig googling och hamrande i terminalen som gäller?

Hårdvara på burken är ett AMD E-450 m-itx kort passivt kylt. 8 GB ram, och några TB lagring.

Mvh Philip

ZFS är inte skonsammare mot diskar. Däremot sköter det skrivningar och dataintegritetskontroll på sådant sätt att risken att förlora data minimeras. En viktig aspekt är ju dock just att det är "ovanligt bra" på att upptäcka eventuella fel istället för att bara köra på som om inget hade hänt (och låta användaren upptäcka senare att filerna kanske inte riktigt har rätt innehåll längre).

Vad gäller FreeNAS så är det inte baserat på Linux utan FreeBSD (gör kanske inte någon enorm skillnad för dig men det är ju bra att veta vad för OS du är mest betjänt av expertis inom) och det är trots allt mycket som du kan göra i webbgränssnittet om du inte trivs i kommandoraden (som ju är en av grejerna som skiljer FreeNAS från att t.ex. köra FreeBSD rakt av).

Vad gäller t.ex. Nas4free som nämns så är det ju ett system med snarlikt upplägg jämfört FreeNAS (de har ett gemensamt förflutet). De är förstås på intet sätt identiska men jag tror inte personligen utifrån vad jag sett av dessa att det ena helt skulle ändra din uppfattning jämfört med det andra.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack för massor av svar. funderar på att sätta upp en VM ware och testa lite olika. Återkommer med åsikter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Tack för massor av svar. funderar på att sätta upp en VM ware och testa lite olika. Återkommer med åsikter

Sätt upp en ESXi och testa lite låter finfint.

Själv har jag valt att köra en Windows Server 2012 som min filserver, detta i en ESXi miljö. Om man vill finns möjligheten att köra Raw Device Mapping så kan man dela ut en hel disk till en viss virtuell maskin. Sedan kan man flytta runt diskarna och testa vad man själv gillar bäst!

Lycka till!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tycker vanilla FreeBSD är det bästa på en filserver. Kräver givetvis lite mer av användaren men är mer konsekvent och mer logiskt än Linux.
ZFSGuru kan du testa för att få lite feeling för FreeBSD.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk

Testa UnRaid från Lime-Technology....

Visa signatur

| i7 5820K | QNIX QX2710 27" | LG 24" | CM Hyper 212 Evo | Gigabyte GA-X99-UD3 | SB Zx | ASUS ROG Orion | 2x512GB Samsung 840 PRO | Ballistix 32GB DDR4 | Powercolor 290X 4GB | AX1200i | FDD R2 | Logitech G710+ | Logitech G500 | Logitech F310 | Logitech G930 | Logitech C920e | Winows 10 Pro [B]

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag köra Linux, främst Ubuntu då det finns mest guider till det systemet. Alltså lättast att komma igång med eftersom kommandoraden trots allt är det mest pålitliga och tro det eller ej, det kommer gå snabbare där än i något gui när kommandona sätter sig!
Sen tycker jag du ska köra zfsonlinux. Det gör jag personligen.

Hoppas du trivs med det du väljer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Tjenare!

Har även funderat på att slänga in Windows server 2008 & 2012 då jag har licenser till det men jag ser mycket på forum att folk föredrar freenas för att det är driftsäkrare, lättare att replace diskar, och skonsamamre mot diskar? Jag har dock svårt att tro på detta då jag aldrig haft ett diskras på någon winows burk hittills medan jag jag redan haft två z-pools i ZFS som börjat krångla. Och det är ju lagom lätt för en icke linux-van att hamra kommandon och script bara för att se smart värden och system temperaturer (m.a.o det är svårt för mig att lista ut vilken disk som krånglar). Jag har även haft svårt att autherisa cobian backup att ta bort de äldsta backup filerna.

Mvh Philip

Jag började med NAS4Free (när det fortf hette freenas v7) gick sedan efter 1år över till Freenas 8 & bytte vidare efter ca 6månader till ZFSGuru som är vanilla FreeBSD med ett grymt webinterface som är väldigt enkelt, använt ZFSGuru nu i drygt 2år och är sjukt nöjd. Min rekommendation är att köra ZFSGuru. Annars bör WHS eller Openfiler kanske vara ngt om det är så att just din hårdvara fungerar dåligt på BSD.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Personligen skulle jag köra Linux, främst Ubuntu då det finns mest guider till det systemet. Alltså lättast att komma igång med eftersom kommandoraden trots allt är det mest pålitliga och tro det eller ej, det kommer gå snabbare där än i något gui när kommandona sätter sig!
Sen tycker jag du ska köra zfsonlinux. Det gör jag personligen.

Hoppas du trivs med det du väljer

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns väldigt många guider till Ubuntu, för många. Man kan bli vansinnig när man måste gå igenom flera guider innan man hittar en som fungerar. Inkonsekvensen i Linux i allmänhet och speciellt i Ubuntu finner jag som mycket störande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Arch Linux med ZFS on Linux på min filserver. Tycker det är konsekvent och bra system, speciellt eftersom jag kör samma på min desktop så jag slipper krångla med massa olika. Körde FreeBSD på filservern förut men gillar Arch bättre.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köra Debian och ZFS on Linux på en N54L som ska vara offsite backup. Den ska ha fyra diskar + disk för OS.
Ska man köra RAIDZ2 eller RAID10?
Fördelen med RAIDZ2 är att den klarar av att två diskar går sönder, oavsett vilka. RAID10 kan sluta fungera om man tappar "samma disk" i båda RAID1-konfigurationerna (hoppas ni förstår vad jag menar). Dock är RAID10 enligt uppgift mycket snabbare.
Ska labba lite med detta i helgen förhoppningsvis.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Jag funderar på att köra Debian och ZFS on Linux på en N54L som ska vara offsite backup. Den ska ha fyra diskar + disk för OS.
Ska man köra RAIDZ2 eller RAID10?
Fördelen med RAIDZ2 är att den klarar av att två diskar går sönder, oavsett vilka. RAID10 kan sluta fungera om man tappar "samma disk" i båda RAID1-konfigurationerna (hoppas ni förstår vad jag menar). Dock är RAID10 enligt uppgift mycket snabbare.
Ska labba lite med detta i helgen förhoppningsvis.

Får man i ordentligt med minne i en sån där?

RAIDZ2 tycker jag, iaf.

Jag vet iofs inte vad du har för krav men jag har ju inte upplevt RAIDZ2 som jättelångsamt. Sedan låter det ju inte som att ditt användningsområde är extremt känsligt prestandamässigt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Slänger in ZFS guru nu då jag tycker det enligt vad jag läst verkar vara mest vad jag söker. Får se om det lever upp till mina förväntningar.

Kom dock på att jag har ju fortfarande en disk som börjar bli krasslig, jag lyckades ju inte riktigt lista ut vilken det var genom freenas. Har ni några bra felsökningstips ? För det funkar ju inte att dunka in diskarna i min hårddisk-docka och köra smart tester på min windows maskin då inte filsystemen känns igen, eller? Hur går man tillväga för att hitta den felande disken helt enkelt (har 5 st).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur är det med backuper i ZFSguru? Något som är enkelt att sköta? Dvs kunna t.ex. koppla in en extern och ta backup osv. Överlag verkar många av alternativen ha rätt dåliga möjligheter till just backup, det går men omständigt så att säga.

Även installation via USB-minne verkar inte riktigt optimalt så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Slänger in ZFS guru nu då jag tycker det enligt vad jag läst verkar vara mest vad jag söker. Får se om det lever upp till mina förväntningar.

Kom dock på att jag har ju fortfarande en disk som börjar bli krasslig, jag lyckades ju inte riktigt lista ut vilken det var genom freenas. Har ni några bra felsökningstips ? För det funkar ju inte att dunka in diskarna i min hårddisk-docka och köra smart tester på min windows maskin då inte filsystemen känns igen, eller? Hur går man tillväga för att hitta den felande disken helt enkelt (har 5 st).

Jodå, går utmärkt att köra SMART tester, de läser ju inte av filsystemet. Däremot har jag börjat formatera alla diskar innan jag använder dem, det är först när man skriver till disken som man märker om någon sektor är trasig, kan vara att SMART inte flaggar annars.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Jodå, går utmärkt att köra SMART tester, de läser ju inte av filsystemet. Däremot har jag börjat formatera alla diskar innan jag använder dem, det är först när man skriver till disken som man märker om någon sektor är trasig, kan vara att SMART inte flaggar annars.

Du har helt rätt. Jag som inte tänker riktigt. Smackade igång WD's DLGDIAG och körde extended test varpå den har nu hängtsig på en specifik sektor. Jag antar att jag hittat den felaktiga disken redan!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Hur är det med backuper i ZFSguru? Något som är enkelt att sköta? Dvs kunna t.ex. koppla in en extern och ta backup osv. Överlag verkar många av alternativen ha rätt dåliga möjligheter till just backup, det går men omständigt så att säga.

Även installation via USB-minne verkar inte riktigt optimalt så att säga.

Vad menar du med installation via USB-minne inte är optimalt. Man installerar inte ZFSGuru på en USB-pinne, man installerar på disk från USB-minne, cd, IPMI eller hur man vill som med alla andra OS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Vad menar du med installation via USB-minne inte är optimalt. Man installerar inte ZFSGuru på en USB-pinne, man installerar på disk från USB-minne, cd, IPMI eller hur man vill som med alla andra OS.

Rekommenderas visst CD, oklart. Nog går det från andra som du säger också.

Permalänk
Medlem

Brukar alltid testskriva hårddiskarna med hdtune och/eller tillverkarens program. När det gäller OS-diskar så slarvar jag lite.

Permalänk
Medlem

Hur gör ni lirare med backuper? Det är just det som verkar rätt oklart med många av alternativen. Finns det t.ex. möjlighet med ZFS guru att bara koppla in en extern och ta backup?

Permalänk
Medlem

Då jag kör Linux så funkar CrashPlan som backup för mig. Tar bara på det viktigaste så för tillfället ligger 1,3 TB kontinuerligt backupat uppe i "molnet".

Edit: ZFS Guru är dock baserat på FreeBSD och där funkar nog inte CrashPlan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Då jag kör Linux så funkar CrashPlan som backup för mig. Tar bara på det viktigaste så för tillfället ligger 1,3 TB kontinuerligt backupat uppe i "molnet".

Edit: ZFS Guru är dock baserat på FreeBSD och där funkar nog inte CrashPlan.

Ett alternativ är att köra OpenIndiana + Napp-it eller OmniOs + Napp-it. Här finns även en klient för Crashplan, fungerar både som kommandobaserad och har ett GUI om man kör OI med grafiskt interface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Hur gör ni lirare med backuper? Det är just det som verkar rätt oklart med många av alternativen. Finns det t.ex. möjlighet med ZFS guru att bara koppla in en extern och ta backup?

Ja asså det går ju att använda sig av ZFS Send | Receive, bara koppla in en disk skapa en pool och sedan skicka snapshots till disken.
Eller om du vill göra på det gamla hederliga viset kan du ju ha antingen UFS eller ZFS och bara kopiera med cp -r eller om du kör grafiskt interface, dra och släppa. Rsync fungerar ju också, crashplan fungerar också eftersom FreeBSD kan köra de flesta linux applikationer med linux emulation påslaget, tex crashplan går utmärkt. Går att installera från Ports tree.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Hur har det gått med ZFSGuru i veckan?
Då forumen på zfsguru.com är lite halv döda så vore det as nice med fler ZFSGuru users på sweclockers som kan dela med sig av erfarenheter och problem lösningar. Mina enda problem jag har haft har dock varit med åäö i terminalen som jag löste genom att lägga in svenska i bash profilen.
Sedan lite små problem med pass-through ljud i XBMC efter omstarter - som man som såklart endå undviker att utföra & sällan slipper utföra.

De gånger jag inte kännt att jag orkat ge mig på vissa BSD program typ deras native ftp-lösningar, behövs sällan då SSH/sFTP-server finns förinstallerad, så har jag löst det genom att köra en windows baserad ftp-lösning ovanpå wine Använder ftp för att strömma media till polarnas XBMC över Internet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Hur har det gått med ZFSGuru i veckan?
Då forumen på zfsguru.com är lite halv döda så vore det as nice med fler ZFSGuru users på sweclockers som kan dela med sig av erfarenheter och problem lösningar. Mina enda problem jag har haft har dock varit med åäö i terminalen som jag löste genom att lägga in svenska i bash profilen.
Sedan lite små problem med pass-through ljud i XBMC efter omstarter - som man som såklart endå undviker att utföra & sällan slipper utföra.

De gånger jag inte kännt att jag orkat ge mig på vissa BSD program typ deras native ftp-lösningar, behövs sällan då SSH/sFTP-server finns förinstallerad, så har jag löst det genom att köra en windows baserad ftp-lösning ovanpå wine Använder ftp för att strömma media till polarnas XBMC över Internet.

Jag hade fullt upp förra veckan med tentatider och arrangera ett ganska stort event på 1600personer, såååå jag svarar nu istället!
Och jag tycker ZFSGuru verkar vara kompetent och simpelt, typ så som jag vill ha det. Men jag ska inte säga att det är det bästa än, jag var ju ganska nöjd med freenas i 1.5 år så att säga! Men ja, jag gillar att man på installations fliken enkelt kan installera fler egenskaper.
Det enda jag saknar /inte lyckas hitta är nätverks monitor, där man ser hur mycket trafik som går igenom.

Nu blir nästa projekt att lyckas sätta upp en VPN mellan mig och föräldrarna så att vi kan göra offsite-backups på varandras nasar.

Det blev bra fart i den här tråden! Det uppskattas!

Visa signatur