Permalänk
Medlem

Val av grafikkort

Tja, här ska berätta lite om mitt dilemma här och förhoppningsvis kan jag förhoppningsvis få ett klart svar på vad jag ska köpa för grafikkort.

Jag sitter i dagsläget på ett Gtx 460 768mb från Zotac som kör en 2560x1440 skärm samt en 1080p skärm (för raidcall och irc), detta fungerar rätt bra för mig i dagsläget då jag enbart spelar League of legends (1440p) och cs:go (1024x768) men jag är rätt sugen på att uppgradera eftersom jag skulle vilja spela lite snyggare & kommande spel som BF4, Batman Arkham Origins och även kunna rendera ut klipp i 1440p 60fps från cs:go. Lär bli en del andra spel också (ska kika lite på gamex).

Nu till väljandet av grafikkort. Jag har en varierad budget mellan 4-5 tusen men spenderar gärna så lite som möjligt. De aktuella valen är Gtx 780, 7990 och R9 290X.
Här är min åsikt om grafikkorten samt pris.
Gtx 780 = Mindre minne (räcker för 1440p), bättre kylare, högre överklockningspotential, billigast, presterar sämst på stock. Pris : 4k
7990 = Snabbast av dessa tre kort, inget utrymme alls för överklockning, coilwhine,artifekter och andra problem. Pris : 4150kr
R9 290x = Mellanklassen av dessa men dyrare, tillgång till Mantle, enbart referenskylare atm. Pris : 4600kr

Nu har jag två olika nätaggregat jag kan köra, dessa är Cooler Master Silent Pro M700 och AXP XION 850W
Av dessa två kör jag helst Cooler Master agget pga att det är modulärt,80+ certifierat samt modulärt men vet inte hur mycket mer effektivt AXP agget är.
Jag skulle gärna vilja ha tillräckligt med ström över för att överklocka CPUn till 4.8Ghz (1.35v).

Det lutar just nu åt ett 780 oavsett hur mycket jag än vill vänta på eftermarknadskylare till 290X eftersom jag läst lite på Overclockers.net att detta slog R9 290x om man klockade upp det till 1,2Ghz. Detta drar även minst ström och då har jag Shadowplay.
Tror ni ett 780 kommer att klara kommande spel på medel inställningar i 96 fps (helst 120 men 96 räcker).

Tror jag kommer få mest svar om att vänta efter eftermarknadskylare till 290X men det lär ju kosta en tusenlapp mer och då kanske inte jag har nån ström kvar för överklockning?
290 har jag inte alls läst mycket om men förhoppningsvis kommer eftermarknadskylarna direkt när detta släpps och det kan vara en konkurrens till 780?