Problem med Win7 audio switcher och default device problem, (rätt skumt problem)

Permalänk

Problem med Win7 audio switcher och default device problem, (rätt skumt problem)

Bakgrund:
Jag har en 02+ODAC, ett usb ljudkort som jag använder som ADC, samt en Yamaha förstärkare kopplat till grafikkortet via HDMI. Problemet började för ca 1v sedan, innan dess fungerade hela setupen felfritt under en längre tid. Problemet är att vissa applikationer inte kan spela ut ljud via ODAC.

Problem:
-Foobar är inställd på att spela upp på default device och det funkar oavsett om default audio device i Win7 är inställt på ODAC eller Yamaha. Den följer med window's inställning som den ska. Samma sak gäller bland annat webbläsare och spel där allt funkar som det ska och de spelar upp ljud på just den som är vald till default audio device. Nedan finns två bilder där ni kan se att ljudet spelas på Yamaha'n från mic, foobar MPC-HC.
-Bilder på fungerande stream av foobar, Mikrofon och MPC-HC till Yamaha

-Detta gäller dock inte MPC-HC eller Windows självt. Jag har MPC-HC intsällt på att också den köra på det som Win7 har som default. "Listen to this device" som finns under mic inställnigarna är också den inställd på default audio device och ska höras där. Väljer man default audio device till Yamaha så spelas allt där, men väljer man ODAC så spelas inget.
-Bilder på fungerande stream av foobar till ODAC men EJ fungerande stream av MPC-HC till ODAC.

Slutsatser man kan dra av ovanstående:
-ODAC'en fungerar med andra ord fint, likaså MPC-HC och dess codecs samt Mic då de kan spela på Yamaha'n. Problemet är att vissa av dem inte vill hänga med när man byter default audio device. "Sound" och "Recording" menyn där dessa inställnigarna görs i Win7 har för övrigt börjat bli laggig och hänger sig ibland. Ibland när man kör test på en device så får man felnmeddelandet "failed to play test tone". Så allt tyder på att något är fel på Window's ljud stack eller audio switcher.

Vad jag provat:
-Jag har installerat om MPC-HC och codecs (CCCP) men jag vet inte riktigt varför jag tänkte att det skulle hjälpa då de uppenbart fungerar bara att streamen av audio inte passerar window's audio switcher. Jag har också provat att koppla ut vissa av elementen utana tt få det att fungera. Allt har fungerat perfekt fram tills ca en vecka sedan då saker slutade hänga med när man bytte default audio device och jag kan inte komma på vad det är som ska ha förändrats för att orsaka detta. Frågan är nu, finns det något jag kan prova innan jag ominstallerar windows?

Edit: Nu har Firefox och flash playern också ballat ur och nu spelar den en fullt fungerande ström på Yamahan trots att ODAC är vald som default audio device. wtf? Om jag växlar default audio device ett par gånger fram och tillbaka är det helta random vilka applikationer sm hänger med och inte. Mic, webbläsare och MPC-HC väljer spontant den output de tycker bäst om för tillfället medans spel och foobar alltid kör på den som är inställd som default. Jag fick tom vissa att fungera till ODAC om jag bytte ett pra gånger fram och tillbaka men sedan försvann det.