SweClockers drop!

Montera ny SSD - Samsung 840 Pro

Permalänk
Medlem

Montera ny SSD - Samsung 840 Pro

Behöver hjälp med att montera min nya Samsung 840 Pro SSD. För det första så har jag redan en SSD hårddisk wom Windows är installerad på. Jag köpte en ny SSD för att få plats med Battlefield 4.

I själva SSD hårddisken ska två sladdar anslutar, jag har ingen aningen om vad sladdarna heter, men det är en sladd med bred kontakt samt en med en smal kontakt. Båda ska in i SSD'n och sedan till moderkortet. Nu är det så att jag ser ingen ledig sladd med den smala kontakten i min dator och ser heller ingen plats på moderkortet där jag kan eventuellt sätta in en sån sladd. Jag har bifogat bilder för att ni ska förstå bättre.

Så frågan är nu, vilken sladd ska jag köpa samt var ska jag sätta in den på moderkortet? Sen så behöver jag också veta vart man kan köpa Cooler Master 2.5'' adapter (Länk: Cooler Master Bracket) eftersom jag behöver en till sån adapter till min HAF X.

Jag gjorde små röd-gula pilar som visar att det är upptaget där den sladden med den smala kontakten ska sitta.

Vad är dessa till?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk

älskar dammet, sorry för offtopic

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk
Medlem

Vart går kablarna till en SSD? vanlig HDD, cdrom?

Edit: din gamla och nya SSD ska sitta när du har pilarna för att på ut 6/gb sen sätter du bara den kabeln som blir över på den lediga platsen i ljusblåa

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem

Den ena sladden skall kopplas till moderkortet och in i en av de vita portarna. Koppla den sladd som inte går till din andra SSD i en ljusblå port.
Den andra sladden är för ström och skall kopplas från ditt nätaggregat. Titta hur det ser ut för dina andra enheter.

En SSD kan du ha ligga löst i datorn (se till att den går fri från alla fläktar) eller fästa med dubbelhäftande tejp om du så vill. Du behöver inte köpa någon adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pennybridgarn:

älskar dammet, sorry för offtopic

Har inte velat dammsuga pga. statisk elektricitet.

Skrivet av kriffe93:

Vart går kablarna till en SSD? vanlig HDD, cdrom?
Förstår inte frågan, "vart går kablarna till en SSD"?
Edit: din gamla och nya SSD ska sitta när du har pilarna för att på ut 6/gb sen sätter du bara den kabeln som blir över på den lediga platsen i ljusblåa

Min gamla SSD är kopplad med den vita sladden som är på bild 1 och 2.

Menar du att jag ska flytta den vita kabeln från min gamla SSD och sätta både den och den nya SSD till kontakterna på sista bilden med de 2 pilarna och frågetecknen?

Skrivet av era909:

Den ena sladden skall kopplas till moderkortet och in i en av de vita portarna. Koppla den sladd som inte går till din andra SSD i en ljusblå port.
Den andra sladden är för ström och skall kopplas från ditt nätaggregat. Titta hur det ser ut för dina andra enheter.

En SSD kan du ha ligga löst i datorn (se till att den går fri från alla fläktar) eller fästa med dubbelhäftande tejp om du så vill. Du behöver inte köpa någon adapter.

Det är bara en liten detalj jag inte förstår: "Koppla den sladd som inte går till din andra SSD i en ljusblå port." För det första, vad är "min andra SSD" är det min gamla eller nya SSD? Och är den vita och ljusblå porten samma sak? I så fall, varför har de olika färger?

Såg förresten att den adaptern som min gamla SSD sitter på är en dubbeladapter så jag kan monterna min nya SSD på den också.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

http://i.imgur.com/3WsE6xa.png om du fattar, SSD ska sitta i dom gråa uttagen för bäst Prestanda, Ljusblåa kan du sätta vanliga HDD, Cdrom...........

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriffe93:

http://i.imgur.com/3WsE6xa.png om du fattar, SSD ska sitta i dom gråa uttagen för bäst Prestanda, Ljusblåa kan du sätta vanliga HDD, Cdrom...........

Ok, nu förstår jag. SSD helst i de gråa portarna för bästa prestanda (6Gb/s). MEN båda de gråa portarna är upptagna som du ser på bilden. Vad ska jag göra då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Behöver hjälp med att montera min nya Samsung 840 Pro SSD. För det första så har jag redan en SSD hårddisk wom Windows är installerad på. Jag köpte en ny SSD för att få plats med Battlefield 4.

I själva SSD hårddisken ska två sladdar anslutar, jag har ingen aningen om vad sladdarna heter, men det är en sladd med bred kontakt samt en med en smal kontakt. Båda ska in i SSD'n och sedan till moderkortet. Nu är det så att jag ser ingen ledig sladd med den smala kontakten i min dator och ser heller ingen plats på moderkortet där jag kan eventuellt sätta in en sån sladd. Jag har bifogat bilder för att ni ska förstå bättre.

Så frågan är nu, vilken sladd ska jag köpa samt var ska jag sätta in den på moderkortet? Sen så behöver jag också veta vart man kan köpa Cooler Master 2.5'' adapter (Länk: Cooler Master Bracket) eftersom jag behöver en till sån adapter till min HAF X.

Jag gjorde små röd-gula pilar som visar att det är upptaget där den sladden med den smala kontakten ska sitta.

http://i.imgur.com/08WHx35.jpg

http://i.imgur.com/dPLnveU.jpg

Vad är dessa till?

http://i.imgur.com/srJHNnU.jpg

Om du kollar på sida 28 i manualen till ditt moderkort så ser du snabbt att de två är till för Usb 2.0. Du kan koppla in en usb-hub etc i dessa uttag, alltså inte din SSD.

För att koppla in din nya SSD så behöver du en Sata-kabel, och en strömsladd, exakt likadana sladdar som i din nuvarande SSD. Det du behöver köpa är en Serial-ATA 6Gb/s sladd. Både denna, samt din gamla bör sitta i antingen de grå uttagen, eller de blå längst ner(sett uppifrån) då dessa portar ger 6 Gb/s, och de övriga ger 3 Gb/s = lägre hastighet.

Manualen kan du hitta här ifall du är osäker.

Lycka till!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Medlem

Och är den vita och ljusblå porten samma sak? I så fall, varför har de olika färger?

Vita/gråa -- har 6gb/s
Ljuslåa -- har 3gb/s

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Om du kollar på sida 28 i manualen till ditt moderkort så ser du snabbt att de två är till för Usb 2.0. Du kan koppla in en usb-hub etc i dessa uttag, alltså inte din SSD.

För att koppla in din nya SSD så behöver du en Sata-kabel, och en strömsladd, exakt likadana sladdar som i din nuvarande SSD. Det du behöver köpa är en Serial-ATA 6Gb/s sladd. Både denna, samt din gamla bör sitta i antingen de grå uttagen, eller de blå längst ner(sett uppifrån) då dessa portar ger 6 Gb/s, och de övriga ger 3 Gb/s = lägre hastighet.

Manualen kan du hitta här ifall du är osäker.

Lycka till!

Ok, kriffe93 säger att endast de gråa portarna ger 6Gb/s och inte de andra. Men om så är fallet, att både de gråa (längst upp) och de mörkblå (längst ner) ger 6Gb/s och att endast de ljusblåa i mitten ger 3Gb/s så kan jag ju sätta min nya SSD i den mörkblåa porten eftersom de båda gråa portarna är upptagna. Har jag förstått det rätt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Det är bara en liten detalj jag inte förstår: "Koppla den sladd som inte går till din andra SSD i en ljusblå port." För det första, vad är "min andra SSD" är det min gamla eller nya SSD? Och är den vita och ljusblå porten samma sak? I så fall, varför har de olika färger?

Såg förresten att den adaptern som min gamla SSD sitter på är en dubbeladapter så jag kan monterna min nya SSD på den också.

Du har just nu två sladdar som går in i de vita/ljusgrå portarna. Förhoppningsvis går en av dessa till din nuvarande SSD (annars har någon kopplat det dumt). Den som inte går till SSD:n går förmodligen till en vanlig hårddisk eller din CD/DVD/Bluray-enhet. Den sladden kopplar du ur från den vita/ljusgrå porten och kopplar in i en ljusblå port istället.

De vita/ljusgrå portarna är SATA6Gb medan de ljusblå är SATA3Gb. Dina SSD-enheter presterar bättre om de sitter i de vita/ljusgrå, medan det inte blir någon skillnad alls för dina vanliga hårddiskar eller CD/DVD/etc. Därför sätter du dina SSD i de vita/ljusgrå och dina andra enheter i de ljusblå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Ok, nu förstår jag. SSD helst i de gråa portarna för bästa prestanda (6Gb/s). MEN båda de gråa portarna är upptagna som du ser på bilden. Vad ska jag göra då?

Du tar ut den som inte är din GAMLA SSD och sätter i en sata kabel från din NYA SSD

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriffe93:

Du tar ut den som inte är din GAMLA SSD och sätter i en sata kabel från din NYA SSD

Ok, och sen sätta den sladden jag tog ut från den gråa porten i en av de mörkblåa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, låt mig stänga av datorn och göra detta och sen återkomma om 10 minuter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Ok, och sen sätta den sladden jag tog ut från den gråa porten i en av de mörkblåa?

Nej, i en ljusblå.

De mörkblåa körs på en Marvell-controller vilken är sämre än Intel's controller. Använd de vita och ljusblå tills de är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

neeejejej ljusblåa (mitten)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Ok, kriffe93 säger att endast de gråa portarna ger 6Gb/s och inte de andra. Men om så är fallet, att både de gråa (längst upp) och de mörkblå (längst ner) ger 6Gb/s och att endast de ljusblåa i mitten ger 3Gb/s så kan jag ju sätta min nya SSD i den mörkblåa porten eftersom de båda gråa portarna är upptagna. Har jag förstått det rätt?

Även de blå ger 6Gb/s, men de har en Marwell-kontroller, och de har strulat för många, så undvik dem ifall du kan. Vad har du inkopplat i de grå, förutom din gamla SSD? Vore jag dig skulle jag koppla in SSD-erna i de gråa portarna, och flytta det andra du har till ljusblå portar.

För övrigt borde du rengöra datorn, förslagsvis med tryckluft på burk som finns på t.ex. Kjell&Co.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Skrivet av King D:

Du får helt enkelt prioritera. SSDs är bra att sätta i 6Gb/s portarna så de kan jobba fullt ut. cdrom t.ex. är dumt att ha där för den blir inte ens begränsad av 1.5G/s (sata1). HDDs tjänar inte heller på att sitta i 6G/s portarna. Sata2 räcker.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Lol, jag är en noob eller hur?

Installerade nu den nya SSDän i den gråa porten (och samma sak med den gamla SSD'n). Så både mina SSD hårddiskar sitter i 6Gb/s portar (de gråa portarna). Jag satte min vanliga hårddisk i en ljusblå kontakt istället för den mörkblåa.

Jag fick improvisera, hittade ingen plats för SSD'n utan att sladdarna drogs för mycket, så jag bara lät den hänga:

Håller just nu på att formatera den nya SSD i diskhanteraren. Tack för all hjälp! Nu kan jag äntligen installera mitt kära Battlefield 4

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriffe93:

neeejejej ljusblåa (mitten)

Skrivet av King D:

Installerade nu den nya SSDän i den gråa porten (och samma sak med den gamla SSD'n). Så både mina SSD hårddiskar sitter i 6Gb/s portar (de gråa portarna). Jag satte min vanliga hårddisk i en ljusblå kontakt istället för den mörkblåa.

Jag fick improvisera, hittade ingen plats för SSD'n utan att sladdarna drogs för mycket, så jag bara lät den hänga:
http://i.imgur.com/BOnwD0h.jpg

Håller just nu på att formatera den nya SSD i diskhanteraren. Tack för all hjälp! Nu kan jag äntligen installera mitt kära Battlefield 4

Okej va bra döda inte för många nu bara du kan sätta fast ssd med tejp eller nått

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av King D:

That Ghettolösning.

Rekommenderar att du faktiskt sätter fast SSD:n med något tex. Tejp. Detta skonar dels sladden från onödigt slit men framförallt skonar den dig från att behöva ta bort plåten och montera om SSD:n om den skulle få för sig att (med gravitationens hjälp) åka ur.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Föressten, har du SATA-kablar som klarar 6Gbit/s?

Det borde stå på dina kablar.

http://www.moddiy.com/product_images/p/098/T2yOSeXbJXXXXXXXXX...

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Tryckluft , rengör, dra om/snygga till kabeldragningen så får du bättre luftflöde o snyggare "inre" sida när du endå är igång

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Tacka mitt antec 1200 för dammfilter. brukar blåsa rent cirka 2 gånger per år. Brukar vara lite dam runt fläktvingarna. Mitt gamla chassi, då kunde man ta bort stora dammtussar ur cpykylaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

That Ghettolösning.

Rekommenderar att du faktiskt sätter fast SSD:n med något tex. Tejp. Detta skonar dels sladden från onödigt slit men framförallt skonar den dig från att behöva ta bort plåten och montera om SSD:n om den skulle få för sig att (med gravitationens hjälp) åka ur.

Äh! Så hänger min 2,5" hdd i min ghetto htpc (fujitsu chassie, 275gtx, x4 810, 4gb ram,moddar delta agg från 2005). Värt att nämna är att disken är från en netbook från 2009 som jag bland annat släpat med i var dag på universitetet och till australien i 3 mån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

That Ghettolösning.

Ok, ska göra. Bara vanlig genomskinlig tejp eller någon speciell?

Skrivet av Lifooz:

Ja, det står 6Gb/s på dom, exakt som de på bilden.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av King D:

Ok, ska göra. Bara vanlig genomskinlig tejp eller någon speciell?

Ja, det står 6Gb/s på dom, exakt som de på bilden.

Vilken tejp som helst funkar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av King D:

Har inte velat dammsuga pga. statisk elektricitet.

Ta bara lite ''Luft på burk''
Finns att köpa på Kell & Company.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ingen skillnad på sata1, 2 och 3 kabel.
Försäljningstrick tyvärr

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lifooz:

Det finns inga SATA 3 kablar speciellt, de är likadana med den skillnaden att vissa kablar har låsmöjlighet och/eller är vinklade annars är det "same shit".

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)