Permalänk
Medlem

Värt att köra router - router??

Hej, nu har jag "allt i ett" från ComHem, Netgear CG3100 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532571 och funderar på att även använda min Netgear WNR3500L som nu bara står och samlar damm.

Fråga 1:
Är det värt att hålla på och mixtra med två routrar? Jag menar,, CG3100 är ju bra, men kan jag få bättre hastighet med denna lösning?

Fråga 2:'
Hur kopplar jag router till router? Korsad kabel?

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem

Router på router är ingen bra lösning.

Antingen bryggar du din CG3100 och använder din WNR3500L som router.
Eller så har du kvar din CG3100 som router och använder din WNR3500L som accesspunkt.
Eller så är du nöjd med vad du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Router på router är ingen bra lösning.

Jag kör så, och är det enda lösningen som är praktisk här där jag bor. Så att det inte är "en bra lösning" är väl ganska generellt sagt..

Min andra router i linan är satt till DMZ i den första routern. I den andra routern kör jag sedan VPN-klient m.m.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Router på router är ingen bra lösning.

+1 för den. Mer specifikt är det NAT på NAT som är dåligt.

Skrivet av rezziq:

Fråga 2:'
Hur kopplar jag router till router? Korsad kabel?

Router till router kopplas med korsad kabel, men eftersom de allra flesta enheter stödjer Auto-MDIX spelar kablaget ingen roll längre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rezziq:

Jag menar,, CG3100 är ju bra, men kan jag få bättre hastighet med denna lösning?

CG3100 bra!? Skräp är vad det är. Jag tycker verkligen att du ska försöka hitta en lösning där du kan byta ut den. Har du provat att be Comhem om ett modem istället för router? Jag har för mig att det valet fanns när jag hjälpte en bekant med att installera Comhem i sin nya lägenhet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

CG3100 bra!? Skräp är vad det är. Jag tycker verkligen att du ska försöka hitta en lösning där du kan byta ut den. Har du provat att be Comhem om ett modem istället för router? Jag har för mig att det valet fanns när jag hjälpte en bekant med att installera Comhem i sin nya lägenhet.

Ok, så du menar då att jag kan köra med ComHems modem... som sedan kopplas till min Netgear WNR3500L?

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Jag kör så, och är det enda lösningen som är praktisk här där jag bor. Så att det inte är "en bra lösning" är väl ganska generellt sagt..

Min andra router i linan är satt till DMZ i den första routern. I den andra routern kör jag sedan VPN-klient m.m.

Nu får du förklara lite mer varför? En dålig lösning är en dålig lösning vart man än bor. Antar att vad du kallar DMZ i själva verket är one-to-one NAT

Permalänk

Brygga din CG3100, det gör du genom att sätta den på NAT off och drar nätverkskabel från den till din 3500L och kör en setup.

Lägg gärna in en 3:e parts firmware som Tomato eller DD-WRT på din 3500L som gör den mycket bättre. Kolla bara vilken version du har först

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Nu får du förklara lite mer varför? En dålig lösning är en dålig lösning vart man än bor. Antar att vad du kallar DMZ i själva verket är one-to-one NAT

hur blir router på router en dålig lösning så länge man sätter dom i olika ip-range? det kanske inte är idealiskt, men det fungerar ju så varför är det inte en bra lösning? just i det här fallet har jag inget å komma med då jag inte har comhem, men det verkar som du talar för alla router - router setups...

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

CG3100 bra!? Skräp är vad det är. Jag tycker verkligen att du ska försöka hitta en lösning där du kan byta ut den. Har du provat att be Comhem om ett modem istället för router? Jag har för mig att det valet fanns när jag hjälpte en bekant med att installera Comhem i sin nya lägenhet.

e den skräp? förklara hur? haft min i 2 år och endast behövt göra 2 omstarter, den andra kom iförrgår. port forwarding är asenkelt, och bra inställningar att mixtra med, för vad den är - en router som ingår i ditt bredband. visst den e ingen monster asus router men skiten funkar klockrent för mig än så länge.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Nu får du förklara lite mer varför? En dålig lösning är en dålig lösning vart man än bor. Antar att vad du kallar DMZ i själva verket är one-to-one NAT

Jag är fullt medveten om vad en DMZ innebär, och min andra routers externa port (WAN) har en fast IP i den första routerns interna nät.
Effekten av detta är att all trafik går genom första routern om ingen brandväggsregel/port-mappning ligger där, in till min router där jag har mina brandväggsregler etc.

Vi är två hushåll på ett abonnemang. Förklara gärna hur jag kan lösa det på ett annat, bättre, sätt än som det fungerar nu.

Rent hastighetsmässigt kan jag inte uttala mig, då jag sitter på 30/2 ADSL, så jag kan inte direkt stressa installationen. Men allt fungerar som jag vill och med så bra hastighet jag kan förvänta mig av uppkopplingen.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

hur blir router på router en dålig lösning så länge man sätter dom i olika ip-range? det kanske inte är idealiskt, men det fungerar ju så varför är det inte en bra lösning? just i det här fallet har jag inget å komma med då jag inte har comhem, men det verkar som du talar för alla router - router setups...

Pratar vi konsument routrar med NAT, SPI och dylikt påslaget så tycker jag att det är en dålig lösning. Det blir mer krångligt än vad det behöver vara. Bara för att det fungerar betyder inte per automatik att det är en bra lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Pratar vi konsument routrar med NAT, SPI och dylikt påslaget så tycker jag att det är en dålig lösning. Det blir mer krångligt än vad det behöver vara. Bara för att det fungerar betyder inte per automatik att det är en bra lösning.

I mitt fall pratar vi Telias (Thomson?) router och en Asus RT-N16 med tomato firmware.
Och själva router-router lösningen var nog det lättaste att konfigurera upp i min setup.. jag har pillat desto mer med min egna lilla router och mitt interna nät

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Jag är fullt medveten om vad en DMZ innebär, och min andra routers externa port (WAN) har en fast IP i den första routerns interna nät.
Effekten av detta är att all trafik går genom första routern om ingen brandväggsregel/port-mappning ligger där, in till min router där jag har mina brandväggsregler etc.

Vi är två hushåll på ett abonnemang. Förklara gärna hur jag kan lösa det på ett annat, bättre, sätt än som det fungerar nu.

Rent hastighetsmässigt kan jag inte uttala mig, då jag sitter på 30/2 ADSL, så jag kan inte direkt stressa installationen. Men allt fungerar som jag vill och med så bra hastighet jag kan förvänta mig av uppkopplingen.

Skrivet av Schrimp:

I mitt fall pratar vi Telias (Thomson?) router och en Asus RT-N16 med tomato firmware.
Och själva router-router lösningen var nog det lättaste att konfigurera upp i min setup.. jag har pillat desto mer med min egna lilla router och mitt interna nät

"If it ain't broke, don't fix it". Med det sagt så är ju din situation lite speciell, det var lite därför jag vill att du skulle förklara mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

"If it ain't broke, don't fix it". Med det sagt så är ju din situation lite speciell, det var lite därför jag vill att du skulle förklara mer.

Jo, meckigare blir det ju självklart om man måste komma åt mitt nät från "första" nätet. Och det är inte aktuellt, så där är det väl vad som avgör om det är lämpligt eller ej.

Men ... fix it until it's broken, right?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Jo, meckigare blir det ju självklart om man måste komma åt mitt nät från "första" nätet. Och det är inte aktuellt, så där är det väl vad som avgör om det är lämpligt eller ej.

Men ... fix it until it's broken, right?

Bäst vore ju om telia kunde ge bort en till IP adress, men det kommer ju inte hända, tyvärr. Generellt sätt är ju router på router dåligt, eller rättare sagt NAT på NAT, men din setup är lite speciell

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Brygga din CG3100, det gör du genom att sätta den på NAT off och drar nätverkskabel från den till din 3500L och kör en setup.

Lägg gärna in en 3:e parts firmware som Tomato eller DD-WRT på din 3500L som gör den mycket bättre. Kolla bara vilken version du har först

Ok, tack.. skall det vara en korsad kabel? port 1 till 1.. typ.. spelar ingen roll antar jag?

Visa signatur

lol

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Schrimp:

I mitt fall pratar vi Telias (Thomson?) router och en Asus RT-N16 med tomato firmware.
Och själva router-router lösningen var nog det lättaste att konfigurera upp i min setup.. jag har pillat desto mer med min egna lilla router och mitt interna nät

Skrivet av Schrimp:

Jo, meckigare blir det ju självklart om man måste komma åt mitt nät från "första" nätet. Och det är inte aktuellt, så där är det väl vad som avgör om det är lämpligt eller ej.

Men ... fix it until it's broken, right?

Det är inte så bökigt att inte köra tomaten som router om man vill ha full förbindelse mellan allt, jag har själv en smart med en tomatswitch/AP efter, det gäller bara att ha koll på DHCP och NAT, Tomater kan dessutom använda wanporten till lan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Pratar vi konsument routrar med NAT, SPI och dylikt påslaget så tycker jag att det är en dålig lösning. Det blir mer krångligt än vad det behöver vara. Bara för att det fungerar betyder inte per automatik att det är en bra lösning.

det resonemanget går ju att vända på och säga att bara för att du tycker det är dåligt så innebär det inte att det är dåligt för alla. Dessutom går det ju och stänga av router-funktionen i de flesta routers.