Permalänk

IPTV över eget WLAN?

Jag har nyligen fått Telia Öppen fiber indraget i villan och fått en Inteno XG6746-R1 installerad i ett skåp.

Har nu beställt Tripple play från Telia, men sa i från att jag inte ville ha deras Thomson router, då jag då dels fick Inteno samt redan har trådlös router. Kundtjänst sa att det inte skulle vara något problem, och skickade med telefonadaptern Tilgin istället.

Men nu kommer det knepiga, hur jag ska koppla ihop allt för att det ska fungera.
Att koppla in min trådlösa router (ASUS RT-N66U) till Internet-porten i Inteno gick ju smärtfritt.

Men vet jag inte hur jag ska få signalerna till TVn, det är långt och på olika våningsplan så jag kan inte dra en kabel dit (idag, på sikt ska jag få in kabel men realistiskt sett så ligger det ett tag framåt i tiden).
Jag provade lite snabbt att koppla in min gamla DIR-655 till IPTV-porten på Inteno och skapa upp ett trådlöst nätverk för ta emot den med en brygga till digitalboxen, men det fungerade inte. Är det något som skulle kunna gå att få till?

Jag läste att RT-N66U ska kunna tagga signalerna för IPTV och skicka det till en specifik port. Men då antar jag att man inte använder sig av sin Inteno längre?
Om man använder sin RT-N66U på det sättet, går det då att koppla in och skapa en trådlöst nätverk på den port som är taggat för IPTV i RT-N66U?

Permalänk
Medlem

Ut från tv-uttaget i intenon är det otaggat. Dock måste en trådlös brygga bl.a. stödja multicast.

Enklast är att skaffa en TG233 från Telia. Då får man en sändare att sätta i gul port i intenon och en mottagare att koppla till digitalboxen.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD