Permalänk
Medlem

Vilka skruvar till moderkortet?

Hej!

Idag hade jag tänkt flytta över komponenterna till ett annat chassi. Jag hade tänkt byta från mitt Bitfenix Merc Beta till ett Corsair Carbide 500r, som en kille här på forumet skänkt till mig. När jag fick chassit av honom så följde inga skruvar med så planen var att jag skulle använda de gamla moderkortsskruvarna från mitt Bitfenix. Där stötte jag på problem, skruvarna ville inte gänga ordentligt i distanserna på Corsair chassit. Jag misstänkte att det helt enkelt var olika skruvar till de olika distanserna så jag åkte och köpte en liten skruvpåse på Kjell & Co.

Den svarta skruven längst till vänster är den skruv jag fäste moderkortet med i det gamla chassit. De tre silvriga skruvarna var sådana jag fick med i påsen jag köpte på Kjell & Co. Så frågan är, vilken av skruvarna ska jag använda för att fästa modekortet?

/Arvid

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte vilken gänga det chassit använder, du får helt enkelt testa att skruva i en skruv för hand så ser du snabbt om det är UNC 6-32 eller M3. Det ska gå lätt hela vägen och inte glappa, då är det rätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag vet inte vilken gänga det chassit använder, du får helt enkelt testa att skruva i en skruv för hand så ser du snabbt om det är UNC 6-32 eller M3. Det ska gå lätt hela vägen och inte glappa, då är det rätt.

Det märkliga är att de är flera av skruvarna som gängar bra i distanserna.
Om vi säger så här, är det något som är speciellt med en skruv som används för att fästa ett moderkort? Har de någon speciell egenskap? Eller är det så att det bara är att en skruv som sitter bra och sedan tuta och köra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arre..:

Det märkliga är att de är flera av skruvarna som gängar bra i distanserna.
Om vi säger så här, är det något som är speciellt med en skruv som används för att fästa ett moderkort? Har de någon speciell egenskap? Eller är det så att det bara är att en skruv som sitter bra och sedan tuta och köra.

Nej, rätt gänga och en skruvskalle som inte går utanför märkningen (ringen) på moderkortet är det som gäller. Inget annat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Nej, rätt gänga och en skruvskalle som inte går utanför märkningen (ringen) på moderkortet är det som gäller.

Okej då förstår jag. Det verkar som det är skruv nummer två från vänster på bilderna som gängar bäst. Det konstiga med den är ju att den har någon form av räfflad undersida, men det kanske inte har någon betydelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arre..:

Det märkliga är att de är flera av skruvarna som gängar bra i distanserna.
Om vi säger så här, är det något som är speciellt med en skruv som används för att fästa ett moderkort? Har de någon speciell egenskap? Eller är det så att det bara är att en skruv som sitter bra och sedan tuta och köra.

Säkert dragit i dem snett nån gång så gängan gått åt skogen.
Lätt hänt...

Det finns två typer som tidigare nämnts.
Om du tar den lilla fingängade i ett hål för den stora kommer den att gå att trycka in, då är det alltså fel.
Om du gör tvärt om kommer det gå riktigt tungt, men du kommer nog lyckas.
Om du gör det, låt den sitta.

Inget speciellt med dem skruvarna, men man vill ju inte gärna att dem lossnar och kortsluter saker.
Jag struntar hellre i en skruv om gängan är paj än att sätta dit en som kan lossna.
Alla behövs ju inte för att moderkortet ska hänga kvar...

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Säkert dragit i dem snett nån gång så gängan gått åt skogen.
Lätt hänt...

Det finns två typer som tidigare nämnts.
Om du tar den lilla fingängade i ett hål för den stora kommer den att gå att trycka in, då är det alltså fel.
Om du gör tvärt om kommer det gå riktigt tungt, men du kommer nog lyckas.
Om du gör det, låt den sitta.

Inget speciellt med dem skruvarna, men man vill ju inte gärna att dem lossnar och kortsluter saker.
Jag struntar hellre i en skruv om gängan är paj än att sätta dit en som kan lossna.
Alla behövs ju inte för att moderkortet ska hänga kvar...

Det verkar vara så att det var jag som hade fel skruv när jag använde de gamla från bitfenix chassit. Det jag tycker är läskigt är att jag har en riktigt stor och tung processorkylare och vill därför gärna att moderkortet sitter ordentligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arre..:

Okej då förstår jag. Det verkar som det är skruv nummer två från vänster på bilderna som gängar bäst. Det konstiga med den är ju att den har någon form av räfflad undersida, men det kanske inte har någon betydelse?

Det är UNC 6-32, ett amerikanskt format som är vanligt i lådor och till hårddiskar. Räfflingen fungerar som låsning och minskar risken för att skruven lossnar. Det gör den också lite brutalare mot kretskortet, men man ska aldrig skruva för kung och fosterland ändå, utan lagom tills det tar stopp och kortet sitter ordentligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är UNC 6-32, ett amerikanskt format som är vanligt i lådor och till hårddiskar. Räfflingen fungerar som låsning och minskar risken för att skruven lossnar. Det gör den också lite brutalare mot kretskortet, men man ska aldrig skruva för kung och fosterland ändå, utan lagom tills det tar stopp och kortet sitter ordentligt.

Tusen tack för dina snabba svar. DÅ ska jag gå och testa om denna skruv passar bra. Återkommer!

Sådär ja det fungerade utmärkt!