Voodoo 3dfx Glide spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Nja, dubbla Voodoo 2 gav bara högre upplösning men var endast 16bit, Voodoo 3 gav 32bit.

Skickades från m.sweclockers.com

Voodoo3 har bara stöd för 16 bitars färg, Voodoo4 och Voodoo5 däremot har stöd för 32 bitars färg. Men det var Voodoo1 och Voodoo2 som var mest revolutionerande då de kom. Första GTA gick bara att köra 3D accelererat på 3DFX kort, blev stor skillnad mot att köra mjukvarurendering.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Glide ägde allt vad D3D hette ända tills Riva TNT kom in på spelplanen.
Och när TNT2 lanserades med prestanda nog att faktiskt göra 1024 och uppåt spelbart i 32bits färgdjup så var det spiken i kistan.

Så kort kan man kan säga att quaketiden ägdes rejält av Glide och 3dfx.
Samma med början av Quake 2, och när Q3A närmade sig så var dom ifrånsprugna rejält.
Tydligen så gillade folk att få snyggare spel tack vare 32bit !

Ja det var ju inte för tnt 1/2 som de fick till opengl drivarna.
blir lite nostalgiskt. Körde riva128 tnt1 tnt2 och voodoo 1 vid sidan av.

på riva128 så fungerade inte quake2 bra als i början av opengl tiden.

Skrivet av Mocka:

Sin går under Quake då det var samma motor så det fungerade fint med Glide.
Däremot minns jag inte vad jag körde Unreal med.

Minns att Half Life såg snyggare ut i OpenGL än D3D då D3D hade blaskigare färger.

Ja det gjorde det. d3d städet lades till i efterhand bdw.

Skrivet av Sunray:

Quake-serien kör dock inte Glide utan OpenGL.

Fel q1 hade bara soft eller glide från början. q2 hade alla tre. q3 tror jag bara hade soft och opengl. Men är osäker

Skrivet av AMD-FX:

Skulle dom inte lägga till Glidestöd i DOSBox? eller har dom redan gjort det. Det var ett tag sedan jag använde DOSBox

Läste också om det men har inte test om de lagt till det. Back engering är ju inte det lättaste.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men fortfarande aktuell. Det är inte alla spel i listan som stödjer Glide "Native" utan tar man Half-Life som exempel så stödjer det Glide via 3dfx MiniGL vilket är en OpenGL - Glide API wrapper designad av 3dfx. Hittade en annan lista här som verkar vettig.

http://www.zeus-software.com/downloads/nglide/compatibility

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Skön nostalgi! Drev en spelbutik i Gbg i mitten av nittiotalet och vi var några av de första som började sälja Voodoo-korten i butik. Kommer aldrig att glömma när jag såg GLQuake första gången, helt sanslöst. Har så här nästan 20 år senare aldrig upplevt något så revolutionerande inom hårdvara. Körde personligen först Voodoo 1 och sedan 2st Voodoo 2 i SLI. Kostade skjortan (lika dyrt som dubbla Titan idag). Favoritspelen var väl Quake1 & 2, Unreal 1, Tomb Raider 1, MDK, Carmageddon, Interstate '76, Descent, MechWarrior och Star Trek Klingon Honor Guard (Unrealmotorn, inte med på din lista). Kommer inte ihåg vilka som körde Open GL och vilka som körde Glide men kommer ihåg att Glide i princip alltid var att föredra.

Funderar allvarligt på att skaffa en första generationens Pentiummaskin (körde 486 DX100 på den tiden) med dubbla Voodoo2 bara för att uppleva mina gamla favoriter igen.

För en extra dos nostalgi så finns vår gamla hemsida på Way Back Machine, välkommen till en spelbutik från 1996 (och yes, jag kodade hemsidorna med Frontpage, auochh): http://web.archive.org/web/19961223183430/http://www.gamezone.se/

Jasså du drev gamezone? Där såg jag Vodoo1-kortets magi första gången och köpte mig mitt Orchid Righteous 3D om jag minns rätt. Beställde det och fick vänta en vecka eller så. Uppgraderade till Orchid Rightous 3D II SLI (12Mb) senare. Körde på min P2 233Mhz som jag och lillbrorsan betalat skjortan för. 19" CRT. Får nästan gå igenom listan då vi spelade en hel del GLIDE-spel. Började med Quake och Hexen. Unreal körde lillbrorsan mer. Ett av de enda spelen han spelat på riktigt. Mycket nostalgi.
Lånade ut mina kort till en kompis som hade dåligt grafikkort och jag uppgraderat till Geforce 3 så han skulle få lit mer flyt i sina spel. När han ett år senare sålde datorn och jag frågade om han plockat ut mina kort så jag kunde få dem tittade han på mig lite förvånat och frågade: "Hur menar du plockade ut? Jag behövde lite pengar och sålde datorn. Vad ville du ha?". Snyggt...

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

GTA 1 inklusive London 1969 tjänade inte så mycket på att köra Glide och Voodoo-kortet. Istället för lite pixlat så blev det skarpare men samtidigt kändes allt mer som typ urklippta pappersbitar som svävade runt, bilarna exempelvis. Tomb Raider hjälptes mycket av Glide däremot. TOCA gillade jag på den tiden men minns inte så mycket från det. Unreal var väl bra, men kan inte säga att jag minns det så väl heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

GTA 1 inklusive London 1969 tjänade inte så mycket på att köra Glide och Voodoo-kortet. Istället för lite pixlat så blev det skarpare men samtidigt kändes allt mer som typ urklippta pappersbitar som svävade runt, bilarna exempelvis. Tomb Raider hjälptes mycket av Glide däremot. TOCA gillade jag på den tiden men minns inte så mycket från det. Unreal var väl bra, men kan inte säga att jag minns det så väl heller.

Jag tycker personligen att det var ett stort lyft att köra första GTA i Glide jämfört med mjukvarurendering. Minns att det flöt på betydligt bättre och såg snyggare ut. Det var i alla fall så jag upplevde det på den tiden när jag drog igång det på mitt Voodoo Graphics 4 MB.

Visa signatur