Kanske en dum fråga men...

Permalänk

Kanske en dum fråga men...

Alltid undrat över detta, kan någon svara på var flaskhalsen är?

Jag kör windows update
Alla uppdateringar är nedladdade
De installeras och:
CPU 2-10%
Minne ungefär 6 av 16 Gb
Nätverket går på 1 till 3 Mbyte har 100 mbit.
SSD HD är vertex 3.

Men det tar lång tid ändå att installera 200 Meg med uppdateringar.

Permalänk

Definera lång tid.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Inaktiv

Det kanske är många filer som skall jämföras, kontrolleras och verifieras. Det är nog helt enkelt mycket data som skall tuggas

Permalänk
Skrivet av Skalman69:

Alltid undrat över detta, kan någon svara på var flaskhalsen är?

Jag kör windows update
Alla uppdateringar är nedladdade
De installeras och:
CPU 2-10%
Minne ungefär 6 av 16 Gb
Nätverket går på 1 till 3 Mbyte har 100 mbit.
SSD HD är vertex 3.

Men det tar lång tid ändå att installera 200 Meg med uppdateringar.

hur ska man kunna svara på vad som är flaskhalsen om du inte har skrivit info om datorns komponenter ?
vilket windows ?

har du stresstestat datorn funkar den normalt annars

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Wow en kompilation av totalt onödig info xD

Permalänk

Flaskhalsen är antagligen windows update. Bland annat .NET uppdateringar brukar gå rätt så segt.

Permalänk
Medlem

Tror du inte har fattat vad flaskhals är va? Flaskhals är när en komponents "tak" (ju högre tak, desto mer prestanda) är mycket lägre än resten av komponenternas "tak" då. Oftast brukar det vara CPU VS GPU. Kan bli i vissa fall att hårddisken eller ramet håller tillbaka. Om det nu är så att du har en gtx 780ti och en q6600 på 2.5ghz så kommer cpu:n att gå i taket (100%) långt innan grafikkortet ens får jobba något hårt. Kan lika gärna vara tvärtom, t.ex. att du har en i7 på 4.8 ghz men som försöker samarbeta med ett gt 230, du kommer inte långt på det då gt 230:t körs i 100% långt innan i7:an får ens jobba i 20%. Detta märker du oftast i spel eller krävande program. Tror dock ej att NÅN komponent körs i 100 % i windows update, tar bara tid helt enkelt, om du inte har någon retrokomponent i burken. Du får gärna dela med dig din dator specs. (Hoppas du förstår vad flaskhals är nu, är inte den bäste på att förklara!)

EDIT: jag antar att det är en nybyggd dator va? Kan vara lite trögt med windows update i början, många saker på en o samma gång, samt att det är en windowsprocess i bakgrunden som alltid tuggar på kraft (normalt att det är så med nya datorer)

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd låst ***

Jag har låst tråden eftersom rubriken inte uppfyller grundkravet i forumreglerna:

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

För att tråden ska kunna låsas upp behöver du via PM skicka ett förslag på en bättre rubrik. Samtidigt måste jag erkänna att diskussionsunderlaget är aningen tunt och om du önskar få tråden upplåst bör du tänka ut något att komplettera nuvarande fråga med.

Tråden är även flyttad eftersom frågan är Windows specifik.

/KimTjik