Ljudkort för Sennheiser PC360?

Permalänk
Medlem

Ljudkort för Sennheiser PC360?

Tja, sitter i nuläget på det integrerade ljudkortet men en polare som kör samma headset sa att jag verkligen borde satsa på ett separat ljudkort då jag har såpass bra lurar. Nu till frågan, finns det ljudkort som funkar bättre med vissa lurar men sämre med andra?

Har kollat en del på Creative Soundblaster Z då det verkar bra och det känns som att ljudkort inte är något man byter direkt så det kanske är värt o pröjsa 500:- mer än för ett Asus Xonar DGX eller ett Creative Soundblaster Audio. Tänker jag rätt eller är det bara pengar i sjön för en som endast använder lurarna till skype, bf4 o spotify?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har ett Sound Blaster Z som jag kör mina DT990 600 Ohm på, är ett helsickes bra ljud. Creatives funktion "Scout Mode" gör det lite lättare att positionera var fienden är i BF4. Tycker jag iaf... Dessutom har du en separat utgång för hörlurar och en för högtalare.

Vet inte om PC360 har en egen volymkontroll? Har den inte det rekomenderar jag att du kör med Sound Blaster Zx så du får den externa volymkontrollen.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

De korten med inbyggd hörlursförstärkare ( Soundblaster Z och Xonar DGX ) fungerar bättre med hörlurar/headset på grund av förstärkningen. Om förstärkningen skulle hjälpa något i just ditt fall är jag osäker på då PC360 bara är på 50Ohm.

Vad jag har hört om Xonar DGX är att det inte är så jättestor skillnad på ljudkvalitén jämfört med de inbyggda(beroende på modell), bortsett från förstärkningen, så om du vill ha det ''bästa'' ur dina lurar så skulle jag nog rekommendera Soundblaster Z eller liknande kort av högre klass

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Jag har ett Sound Blaster Z som jag kör mina DT990 600 Ohm på, är ett helsickes bra ljud. Creatives funktion "Scout Mode" gör det lite lättare att positionera var fienden är i BF4. Tycker jag iaf... Dessutom har du en separat utgång för hörlurar och en för högtalare.

Vet inte om PC360 har en egen volymkontroll? Har den inte det rekomenderar jag att du kör med Sound Blaster Zx så du får den externa volymkontrollen.

Låter ju lovande, jo jag har en liten ratt på ena kåpan för o justera ljudet.

Skrivet av PsychoPutte:

De korten med inbyggd hörlursförstärkare ( Soundblaster Z och Xonar DGX ) fungerar bättre med hörlurar/headset på grund av förstärkningen. Om förstärkningen skulle hjälpa något i just ditt fall är jag osäker på då PC360 bara är på 50Ohm.

Vad jag har hört om Xonar DGX är att det inte är så jättestor skillnad på ljudkvalitén jämfört med de inbyggda(beroende på modell), bortsett från förstärkningen, så om du vill ha det ''bästa'' ur dina lurar så skulle jag nog rekommendera Soundblaster Z eller liknande kort av högre klass

Får nog bli ett sådant, tackar för svar. Nu ska jag bara se om jag får plats med skiten i lådan haha

Edit: Kan man sätta det i en pci-e plats? ANnars måste jag flytta ner mitt grafikkort verkar det som...
http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Extreme4-M/

Permalänk

Enligt deras hemsida http://www.soundblaster.com/products/sound-blaster-z.aspx#spe... kan den sitta i PCIe x1 så det bör väl inte bli några problem att sätta den i PCIe platsen längst ner om jag inte misstar mig?

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychoPutte:

Enligt deras hemsida http://www.soundblaster.com/products/sound-blaster-z.aspx#spe... kan den sitta i PCIe x1 så det bör väl inte bli några problem att sätta den i PCIe platsen längst ner om jag inte misstar mig?

Jo jag tolkar det så men iom att ljudkortet har en väldigt liten "kontakt" och jag saknar erfarenhet med detta ville jag dubbelkolla.

Permalänk
Skrivet av bandite:

Jag har ett Sound Blaster Z som jag kör mina DT990 600 Ohm på, är ett helsickes bra ljud. Creatives funktion "Scout Mode" gör det lite lättare att positionera var fienden är i BF4. Tycker jag iaf... Dessutom har du en separat utgång för hörlurar och en för högtalare.

Vet inte om PC360 har en egen volymkontroll? Har den inte det rekomenderar jag att du kör med Sound Blaster Zx så du får den externa volymkontrollen.

Tkr du borde skaffa ett xonar essence stx för dina hörlurar!

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Skrivet av DOGE:

Jo jag tolkar det så men iom att ljudkortet har en väldigt liten "kontakt" och jag saknar erfarenhet med detta ville jag dubbelkolla.

Förstår det, var själv lite osäker när jag köpte mitt ljudkort då även det hade en väldigt liten kontakt Men det ska nog inte vara några problem så det är bara att köra på! Hoppas du blir nöjd.

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WonderPlatoon:

Tkr du borde skaffa ett xonar essence stx för dina hörlurar!

Någon speciell motivering? Då jag läst en hel del om att de är överprisade och inte speciellt mycket bättre än de ljudkort som kostar hälften så mycket.

Skrivet av PsychoPutte:

Förstår det, var själv lite osäker när jag köpte mitt ljudkort då även det hade en väldigt liten kontakt Men det ska nog inte vara några problem så det är bara att köra på! Hoppas du blir nöjd.

Tackar, så länge det får plats fysiskt sett så kan det ju knappast bli sämre hahah

Permalänk

Jag köpte ett Asus Xonar U7 till min PC360 då jag föredrar externa ljudkort före interna. Tycker det blir mindre brus i skype/mumble än de interna motsvarigheter jag testat. Kvalite och styrka på ljudet blir väldigt mycket bättre än på det inbyggda i moderkortet. Då valde jag ändå moderkort som skulle ha speciellt bra ljudkretsar.

Summa sumarum rekomenderar jag starkt att inhandla ett ljudkort och rekomenderar i synnerhet Asus Xonar U7 eftersom jag är helnöjd med kombinationen själv.

Permalänk
Medlem

Åfan, externt ljudkort hade jag inte ens tänkt på... Brus har jag inte haft problem med, snarare så att polarna stör sig på att jag andas i micken ibland då den inte går att fälla tillräckligt långt ner.

Permalänk
Medlem

En extern DAC kan vara trevlig om du har platsoro. Jag använder själv ett Xonar DX och upplever inte några problem att driva dem.

Permalänk
Medlem

Får klura lite på det här, visserligen har jag trångt i chassit men ett ljudkort går allt o klämma in under grafikkortet. NAckdelen med externt är ju att det blir en sak till o ha på skrivbordet som jag ser det.