Rykte: Samsung Galaxy S5 kan få Iris-skanner och 2 560 x 1 440 pixlar

Permalänk
Medlem

Känns som den kommer bli väldigt tung. Men samsung har ju plastigaste plasten på sina mobiler, så kanske funkar.
Iris scanner kan ju vara nice, men bara om den fungerar riiiktigt smidigt, som Touch-id gör. För annars är det bara jobbigt och använda och ingen kommer använda det. Spontant känns det ju som något som är svårt att få att fungera lätt, snabbt och smidigt som Touch-id gör. Touch id märker man ju inte ens av.
Sen tycker jag skärmen är lite för stor för min smak, men där är vi ju alla olika. Upplösningen känns dock bara som en ploj grej och totalt onödigt. Kommer bara dra onödigt mycket ström och mer än ofta så har dom svårt att få till färg osv bra också.

Känns som det är lite för mycket saker som ska "låta bra" på pappret, men i praktiken så är det inte så bra som det låter.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Finesser och finesser.... Ge mig en batteritid på en vecka istället så ska jag kanske fundera på det.

Ja detta är anledningen till att jag ännu inte skaffat mig en smartphone. Min mobil har 3 veckors batteritid vid verklig användning och kostade sisådär 500 kr och den fungerar att ringa med. Visst SMS är bra också så man kan se när det kommer paketleverans till närbutiken. Men resten använder man ju datorn till.

Visst 4000 mAh batteri är väl bra, men vad hjälper det när det är så mycket finesser som slukar ström så att batteriet ändå inte räcker mer än någon dag. Kan också få en riktigt bra dator eller något annat skoj för priset en sådan telefon kostar så det känns som bortkastade pengar. Men det är väl olika vad man prioriterar här i livet.

Permalänk
Medlem

Medans datorskärmar i 4000 kronors klassen fortfarande är 1080p xD bara jag som anser att skärmar är alldeles för dyra för vad dom ger?

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Medans datorskärmar i 4000 kronors klassen fortfarande är 1080p xD bara jag som anser att skärmar är alldeles för dyra för vad dom ger?

kan bara hålla med !

Dock har det ju alltid varit så att utvecklingen går snabbast där det säljs med o tjänas mest pengar.
Så med tanke på att det säljs mer än 100 miljoner smartphones om året förstår man att det är där resurserna läggs.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Skulle hellre se telefoner med 16:10 med 1920x1200 än högre upplösning.

Iris scan känns lika onödigt som fingertrycksavläsning också. jaja så länge det är enbart en option att använda är det väl ok.

Nja 16:10 är ganska värdelöst på lite större mobiler då man ska kunna hålla i telefonen någorlunda bekvämt. Det främjar inte användarvänligheten precis att utöka ytterligare på bredden.

Permalänk
Medlem

Kanske blir värt att uppgradera från S3 snart då! S4's fördelar var knappt märkbara och knappast värt att lägga ut pengar för.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du glömde inte att S5 kommer ha båda fingeravtrycksläsare samt Iris scanner och massa saker som
gör att den kommer dra betydligt mer än vad dagens lurar gör? Möjligt att batteritiden blir något längre
men jag skulle inte tro att det blir mer än ett par extra timmar

Tror knappast det kommer bli märkbart de få sekunder de används under en laddning.
Processor mm kommer tack vare ny tillverkningsteknik snarare förbättra batteritiden. Tänk intel hasswell vs intel p4.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att teknik alltid pressas att bli bätttre. Men upplösningen på skärmen verkar bli mer negativt än positivt. 1080p är redan tillräckligt bra, detta blir bara sämre batteritid och dyrare komponenter, samtidigt som mer prestanda krävs av telefonen att driva skärmen.

Behövs en androidtillverkare som är ute efter en optimal telefon, istället för att visa fina siffror. Något i stil med Apple fast på androidsidan.

Permalänk
Avstängd

Härligt att dom går över till 64-bitar.

Ser ingen mening med iris scanner, det är creepy och antagligen kommmer det funka rätt dåligt och osäkert i praktiken.
Inget jag vill ha eller är intresserad av.

Upplösningar högre än 1080p känns och meh, då männskliga ögat ändå inte kan urskilja så hög pixeldensitet, så det tillför inget, utan drar bara mer beräkningskraft vilker resulterar i batteriet som försvinner snabbare. Kanske är pixlar nya megahertz-racet?
Mer pixlar, varför? Bara för att...

Låter som en trevlig kamera på 16 megapixlar också.

Förövrigt så är jag inte så förtjust i Samsung. Deras AMOLED skärmar har onaturliga färger. Mobilerna är plastiga. Den har kapacativa knappar istället för androids skärmknappar. Deras system-on-chip har dåligt stöd och det klagas mycket av community och utvecklare.

Permalänk
Skrivet av Koyaanis:

Tycker det är bra att teknik alltid pressas att bli bätttre. Men upplösningen på skärmen verkar bli mer negativt än positivt. 1080p är redan tillräckligt bra, detta blir bara sämre batteritid och dyrare komponenter, samtidigt som mer prestanda krävs av telefonen att driva skärmen.

Behövs en androidtillverkare som är ute efter en optimal telefon, istället för att visa fina siffror. Något i stil med Apple fast på androidsidan.

This ^
Nästa telefon jag köper så ska jag försöka hitta den med en snabb dubbelkärnig processor runt 2GHz, 2GB minne, 1080p 4,5-5' och så det största batteriet som går att hitta. Både iOS och WP 8 visar att man kan få grymt bra flyt i mobilerna med lite resurser och med de senaste versionerna av vanilla Android tror jag det är möjligt. Synd bara att det inte finns någon sån telefon som inte är en budgetlur. Sitter på en Nexus 4 och flytet är grymt bra men jag använder inte på långa vägar all kraft telefonen har.

/S

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Tror inte någonting du gör med ditt öga kan påverka regnbågshinnan. Annat än att få en pinne i ögat eller något, och då är väl ändå att telefonen är låst ditt minsta problem?

Nja, några nasty infektioner/skador finns som påverkar iris eller hornhinnan så iris ser förvrängd ut, men då vill du ändå inte titta på en telefonskärm. Smärta och suddighet är inte så skoj. Gäller bara att man kan ringa 112 utan syn, någon som saknar fysiska knappar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Videoapan:

Nja, några nasty infektioner/skador finns som påverkar iris eller hornhinnan så iris ser förvrängd ut, men då vill du ändå inte titta på en telefonskärm. Smärta och suddighet är inte så skoj. Gäller bara att man kan ringa 112 utan syn, någon som saknar fysiska knappar?

Skickades från m.sweclockers.com

Kopparförgiftning och andra tungmetallsförgiftningar är ganska lätt att råka ut för. Dessa påverkar regnbågshinnan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag börjar nog bli gammal, men hårdvaran börjar bli rent ut sagt löjeväckande i nya mobiler och jag tycker att min S4 är alldeles för stor. Nu ska alltså nästkommande modell bli ännu större? Nej, det blir nog inget mer 'flaggskepp' för min del.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Tycker det är bra att teknik alltid pressas att bli bätttre. Men upplösningen på skärmen verkar bli mer negativt än positivt. 1080p är redan tillräckligt bra, detta blir bara sämre batteritid och dyrare komponenter, samtidigt som mer prestanda krävs av telefonen att driva skärmen.

Behövs en androidtillverkare som är ute efter en optimal telefon, istället för att visa fina siffror. Något i stil med Apple fast på androidsidan.

Nu är det ju inte så att bara en komponent utvecklas utan alla komponenter inklusive batteri förbättras hela tiden.
Jag tror de större tillverkarna vet vad de hålla på med, de skickar inte ut skräp som flaggskepp. Batteritiden blir hela tiden bättre på nya telefoner oavsett den högre upplösningen och kraftfullare/effektiver chipsen.

För den som vill vara "värst" är den senast utvecklingen att föredra oavestt hur mycket eller lite fördel det har och för den som nöjer sig med gårdagens lever vidare på tex 1080p skärmar. Givetvis är det en skillnad, möjligt att skärmen förbättrats på andra plan också för så brukar det i regel vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Tror knappast det kommer bli märkbart de få sekunder de används under en laddning.
Processor mm kommer tack vare ny tillverkningsteknik snarare förbättra batteritiden. Tänk intel hasswell vs intel p4.

Rätta mig om jag har fel men processorer till mobilerna har väl aldrig varit det som gjort att
batteritiden slukas så fort utan snarare skärmen, bluetooth, internet osv? Och alla funktioner
och vad det nu är som hela tiden ligger där som drar också

Permalänk
Medlem

Bara jag som har denna reaktionen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Rätta mig om jag har fel men processorer till mobilerna har väl aldrig varit det som gjort att
batteritiden slukas så fort utan snarare skärmen, bluetooth, internet osv? Och alla funktioner
och vad det nu är som hela tiden ligger där som drar också

Vad tror du det är som kör alla dessa funktioner? Magi?

Det är högst troligen en processor som gör jobbet. Bluetooth på denna mobil drar sällan mer än bluetooth på en äldre mobil, snarare mindre då den är snabbare och kan överföra data fort för att sedan gå i vila. Likaså processor och 3g uppkopling.

Skärmen drar mer men sällan 3ggr mer än ex en iphone skärm. Batteriet är dock 3ggr större.

Att ringa kräver en viss dataöverföring som måste ske oavsett om du har en nokia 3310 eller denna. En mic måste få ström och en högtalsre måste låta. Samma strömförbrukning oavsett enhet alltså. Dock har denna ett större batteri så räkna med 3ggr längre samtalstider kontra iphone. Galaxy s3 har runt 22 timmars 2g samtal. Denna bör kunna få uppemot det dubbla. Givetvis i optimala fall med skärm och dylikt avslagen men det är fortfarande imponerande.

Permalänk
Medlem

Ville bara meddela alla som tycker att ökad pixeldensitet(PPI) är onödig att den största fördelen med högre upplösning är att du får en mycket bättre färgåtergivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Älskade allt specifikationerna hade att erbjuda men jag måste säga att det som fick mig att bli mest till mig var batteriet på 4000 miliamperetimmar! Släng dig i väggen iPhone med dina ynka 1420milliamperetimmar och en halv dags batteritid, här är kungen!

Kungen? Nog för att jag inte ställer någon tillverkare i favör, men iPhone har mer eller mindre alltid haft bättre batteritid om inte i paritet med Samsungs telefoner inom diverse områden. Hoppas snarare på att deras minst sagt bisarra tekniska specifikationer ändå kan erbjuda en användarupplevelse som inte är seg som sirap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Nu är det ju inte så att bara en komponent utvecklas utan alla komponenter inklusive batteri förbättras hela tiden.
Jag tror de större tillverkarna vet vad de hålla på med, de skickar inte ut skräp som flaggskepp. Batteritiden blir hela tiden bättre på nya telefoner oavsett den högre upplösningen och kraftfullare/effektiver chipsen.

För den som vill vara "värst" är den senast utvecklingen att föredra oavestt hur mycket eller lite fördel det har och för den som nöjer sig med gårdagens lever vidare på tex 1080p skärmar. Givetvis är det en skillnad, möjligt att skärmen förbättrats på andra plan också för så brukar det i regel vara.

Självklart förbättras andra faktorer så som batteri också. Och självklart är det inte skräp, men upplösningen på skärmen påminner en hel del om megapixelracet samt minnes mängden på OEM datorer, högre = bäst.

Ge oss en telefon med alla underliggande förbättringar så som batteri och energieffektivare chip, men ta inte det som ett "ja tack" att göra allt mer energikrävande. En telefon med 2 dagars användning utan att ladda vore trevligt. Ser inget positivt med 1440p skärm på en telefon.

Skrivet av aydinz:

Ville bara meddela alla som tycker att ökad pixeldensitet(PPI) är onödig att den största fördelen med högre upplösning är att du får en mycket bättre färgåtergivning.

Absolut en fördel. Men behövs det på en telefon? Det är ju inte direkt dålig färgåtergivning på någon telefon idag. Sen är det också en telefon och ingen bildredigeringsapparat.

Sen detta med större batteri är inte heller gröna skogar. Ska inte behöva ladda telefonen en halv dag innan den når 100%.

Permalänk
Inaktiv

Nice batteri! Men upplösningen känns lite overkill på en 5,2" skärm.

Kan de inte börja med en fullHD galaxy MEGA, S800 SoC och ett saftigt batteri... helst utan diverse scanners.

Permalänk
Inaktiv

Inget massivt med den upplösningen.

Permalänk

Det är sjukt hur snabbt mobil utvecklingen går! Väntar på en mobil dom är en blandning mellan Iphone, htc och samsung. Kan dom inte bara komma ut med en mobil som har duktigt med kräm, funkar utan problem, som har bra formfaktor och inte en blandning mellan ipad mini och iphone....

Visa signatur

Case: Obsidian 900D CPU: 4770k Mobo: Asus Sabertooth z-87 GPUs 2x Evga 780 3gb Sc RAM: 16GB Vengeance 4x4GB PSU: Corsair Ax 1200i SSD: 2x Samsung 840 256Gb Pro Keyboard: Qpad Mk-85 Monitors: Primary: ASUS VG248QE 144Hz 24' Battlescreen: Packard Bell Viseo 24' Portraitmode: Dell 24' Deskstand: Ergotron DeskStand: DS100 HDD: 2x WD Black 4tb raid 1 Mouse: Deathadder 2013 Mouse Mat: Razer Goliathus Speed

Permalänk
Inaktiv

För stor skärm men det är nått jag kan leva med, Men om den blir i plast då blir det stopp för mig..

Permalänk
Medlem

Bra med batteriet, men den är förmodligen ganska törstig också.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke_BMRSweden:

Jag är helt imponerande, stor skärm de är ett stort + men också alla dessa pixlarna.

Jaså, vad kan du göra som är så imponerande

OnT: Kanske är dags att uppgradera sig från S2 fö en gångs skull fram tills nu har jag inte sett något prosvärt alternativ, men när den här har varit ute i ett par månader kan det nog bli ett köp 4000mAh är jäävligt bra!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Vet inte om det nämndes på swedroid eller på annan sida, men hur funkar egentligen en "iris" scanner i dålig belysning? Man kan ju inte ha en jäkla blixt lysande i nyllet vid sämre ljusförhållanden, om det ens finns någon blixt på den sidan av telefonen.

Telefonens specs är imponerande, men jag sällar mig till den skara som vill ha en inte alltför stor telefon, skiter i über-hyper upplösning, samt vill ha en batteritid som verkligen tillför något, då min första smartphone galaxy s, hade fan så mycket längre batteritid än min nuvarande galaxy s3. Samt att google verkligen optimerar os'et ännu mer, då jag inte märkt någon positiv förändring med deras så kallade optimering för att få äldre och klenare hårdvara driva os'et lättare.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Smm vanligt med Samsung, man packar in grym hårdvara i ett plastskal med kass mjukvara *host touchwiz host*.

Det skulle eventuellt komma en metall version.

Permalänk
Avstängd

Fan va sjuk upplösning, jag har inte en full hd på min 42 tums tv. Shit vilken bild de kommer bli en 5.2 tumms 1440p då. Jag tycker faktiskt det är lite onödigt med så hög upplösning men samtidigt vill jag ändå ha den, bara för att testa och se hur det ser ut. Det är bra som fan att tekniken går framåt, förstår inte varför alla klagar. Vill ni att tekniken ska stoppa? Den kommer aldrig stoppa någonsin. Dock så ska det vara metallskal och så måste iris-scannern vara smidig annars köper jag absolut inte. Vill inte sitta och klydda med den scannern varje gång, kommer bli sjukt jobbigt i längden.

Dock så kommer telefon nog inte ha den nyaste snapdragon 805, utan den "gamla" 800. 805 skulle ha rätt stor prestandaökning jämfört med 800. Så man kanske väntar på en mobil med den cpun istället. Samsung lagget är så vanligt också, tveksamt om det blir köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Vad tror du det är som kör alla dessa funktioner? Magi?

Det är högst troligen en processor som gör jobbet. Bluetooth på denna mobil drar sällan mer än bluetooth på en äldre mobil, snarare mindre då den är snabbare och kan överföra data fort för att sedan gå i vila. Likaså processor och 3g uppkopling.

Skärmen drar mer men sällan 3ggr mer än ex en iphone skärm. Batteriet är dock 3ggr större.

Att ringa kräver en viss dataöverföring som måste ske oavsett om du har en nokia 3310 eller denna. En mic måste få ström och en högtalsre måste låta. Samma strömförbrukning oavsett enhet alltså. Dock har denna ett större batteri så räkna med 3ggr längre samtalstider kontra iphone. Galaxy s3 har runt 22 timmars 2g samtal. Denna bör kunna få uppemot det dubbla. Givetvis i optimala fall med skärm och dylikt avslagen men det är fortfarande imponerande.

Tror inte du förstod vad jag menade riktigt. Skitsamma, inte imponerande alls. Man får nog vänta ett tag till
eftersom man tydligen inte fattat hur viktig batteritiden är.
Ska kunna ladda mobilen ungefär en gång i veckan, då blir jag imponerad