Nytt grafikkort, dator startar om vid mining

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort, dator startar om vid mining

Datorspecs :
Intel i5 3550
Intel DH77EB
Asus R9 280X DC2T
Två SSD
En DVD
Seasonic SS-500HT (500W)

Har fått ett litet problem sedan jag bytte mitt grafikkort från ett HD7770 till ett R9 280x. När jag belastar det nya grafikkortet hårt (litecoin mining) så efter en liten stund ~30-60 sekunder så startar datorn om. Jag har endast fått det vid mining antagligen eftersom jag inte har nått spel som är tillräckligt krävande så att det belastar grafikkortet till 100% på min 1680x1050 skärm.
När jag köpte grafikkortet så tänkte jag inte så mycket på att nätagget skulle vara ett problem då det är ett Seasonic SS-500HT visserligen från 2005/2006 men jag tänkte att det är ju kvalite och datorn kommer ju inte att dra mer än 500W. Tyvärr verkar det vara så att nätagget är ett ATX v2.2 nätagg så det har två stycken 12V linor och varje lina verkar ha en strömbegränsning på 20A. Nätagget har bara två stycken 6-pin pcie ström kontakter som sitter på samma sladd de har jag kopplat i den adapter som följde med grafikkortet med två 6-pin pcie till en 8-pin pcie. Jag har även kopplat en till adapter som följde med mitt HD7770 med två 4-pin molex till en 6-pin pcie, den kontakten har jag kopplat på samma 'sladd' men jag har även att prova att koppla den till olika 'sladdar' (sladd = härva med molex kontakter) med samma resultat att datorn startar om.

Så min fråga är väl vad tror ni? är det strömbegränsningen som kickar in? Måste man bita i det sura äpplet och uppgradera nätagget till ett modernt nätagg med en 12V lina 'utan' strömbegränsning?

Bild på nätagg:

Permalänk
Medlem

Ptja, om datorn startar om sug själv vid hög belastning på nätagget så pekar väl det mesta på ja? Ett nytt 500-600w agg är ju inte så dyrt heller

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Tyvärr verkar det vara så att nätagget är ett ATX v2.2 nätagg så det har två stycken 12V linor och varje lina verkar ha en strömbegränsning på 20A. Nätagget har bara två stycken 6-pin pcie ström kontakter som sitter på samma sladd de har jag kopplat i den adapter som följde med grafikkortet med två 6-pin pcie till en 8-pin pcie. Jag har även kopplat en till adapter som följde med mitt HD7770 med två 4-pin molex till en 6-pin pcie, den kontakten har jag kopplat på samma 'sladd' men jag har även att prova att koppla den till olika 'sladdar' (sladd = härva med molex kontakter) med samma resultat att datorn startar om.

17A på 12V1 = 204W för alla dina komponenter lär vara i minsta laget, så gissar att 12V1-linan blir överbelastad. Du kan prova att låna lite ström av CPUn om det finns nån 4-pins molexkabel för 12V2 tillgänglig.

Kolla vilken färg som kabeln har som går ned till 4-pins ATX12V-kontakten på moderbordet, antaglig gul ev gul med nån slags extrafärg. Leta i kabelhärvan efter en molex med samma färg. Inte säkert att det finns men hittar du en sån prova att använda den till 6-pin PCIe adaptern. Processorn borde inte ha nått problem att du tar 75W av 12V2-linan.

Alternativet om du inte hittar en sån kabel är att klocka ner grafikkortet eller minska spänningen till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZippZopp:

17A på 12V1 = 204W för alla dina komponenter lär vara i minsta laget, så gissar att 12V1-linan blir överbelastad. Du kan prova att låna lite ström av CPUn om det finns nån 4-pins molexkabel för 12V2 tillgänglig.

Kolla vilken färg som kabeln har som går ned till 4-pins ATX12V-kontakten på moderbordet, antaglig gul ev gul med nån slags extrafärg. Leta i kabelhärvan efter en molex med samma färg. Inte säkert att det finns men hittar du en sån prova att använda den till 6-pin PCIe adaptern. Processorn borde inte ha nått problem att du tar 75W av 12V2-linan.

Alternativet om du inte hittar en sån kabel är att klocka ner grafikkortet eller minska spänningen till det.

Jo jag ska försöka kolla ikväll. Jag har också ett FSP Aurum 400W till en server men det har också två 12V linor där står det faktiskt vad linora används till. 12V1 används till M/B och Accessory / PCI-E och 12V2 används till CPU. Jag antar att det är nått liknande på Seasonicnätagget.
Borde vara en ganska rolig helgövning att försöka under klocka och undervolta grafikkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har nu lyckats få igång mining genom att sänka GPU spänningen till det lägsta möjliga i Asus GPU Tweak, 1032mV det är ganska mycket från 1200mV som är default! Jag sänkte också klockfrekvensen till 1000MHz från 1070MHz men det är ingenting som jag saknar.
Allt detta resulterar i att datorn drar ungefär 30w mindre vid mining vilket mitt nätagg tycks vara okej med (290W -> 260W).

Men eftersom jag bara tycker att det är roligt att leva på gränsen ett tag så beställde jag ett 660W nätagg men en dedikerad 55A 12V lina

Skickades från m.sweclockers.com