Formatera dator från komplett

Permalänk
Medlem

Formatera dator från komplett

Hej! Har köpt en USB-adapter till min dator som ska göra så jag kan ta emot trådlöst internet. Funkade skitbra första gången tills jag stängde av datorn, då slutade det funka. Står att enheten inte går att hittas även om den är i, har testat allt jag är kapabel till.

Nu vill jag alltså göra en formatering, dels för detta och dels för att datorn är full med skit jag inte använder, men hur gör man? Jag har en dator från komplett, den kom alltså installerad med windows 8 så hur ska jag kunna installera det efter en formation? Har inte någon skiva eller dylikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

fick du inte med en "återställnings skiva" eller dylikt .... om inte så e det bara ringa/maila komplett så bör dom skicka en
jag antar att du iaf har win koden kvar någonstans , brukar sitta på chassit eller på kartongen där moderkortet låg som nytt

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

Du skall själv göra recoveryskivor. Man brukar få påminnelser om detta om man inte gjort det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av NoWin:

Du skall själv göra recoveryskivor. Man brukar få påminnelser om detta om man inte gjort det.

Om man köpt märkesdator ja, kan vara bra att notera:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Om man köpt märkesdator ja, kan vara bra att notera:)

Jag byggde den med hjälp av olika delar, ska jag då be om en skiva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nahoyy:

Om du monterade datorn själv hur fick du in OS första gången ?

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av nahoyy:

Om DU byggde den OCH den kom förinstallerad med Windows ??!! ... nädu

Jag köpte en av Kompletts datorer för några år sedan (pallade inte fixxa själv just då å behövde ny) , var i samma sits , datorn började dumma sig efter nått år , ringde dom och fick en recoveryskiva 2 dar senare på posten , jag hadde trots allt betalat för windows ... det var inga somhelst problem

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB

Permalänk
Medlem

Om du går in och tar egenskaper för den här datorn så brukar det finnas en licensnyckel där, den ska man kunna knappa in på microsofts hemsida för att skapa en windowsskiva av det hela, eller 'r jag ute å cyklar?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av trickysaer:

Om du går in och tar egenskaper för den här datorn så brukar det finnas en licensnyckel där, den ska man kunna knappa in på microsofts hemsida för att skapa en windowsskiva av det hela, eller 'r jag ute å cyklar?

Du är i diket och försöker cykla:)
Det du hittar i egenskaper för den här datorn är inte din produktnyckel utan ett ID och det står. Vill man ha sin nyckel får man använda ett program.
Tror inte heller att man kan ladda ned installationsfiler från MS hemsida med enbart nyckeln, det borde vi vetat om isf,)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av nahoyy:

Nej?
Hur installerade du/nån Windows ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du är i diket och försöker cykla:)
Det du hittar i egenskaper för den här datorn är inte din produktnyckel utan ett ID och det står. Vill man ha sin nyckel får man använda ett program.
Tror inte heller att man kan ladda ned installationsfiler från MS hemsida med enbart nyckeln, det borde vi vetat om isf,)

Ah du ser Har för mig att jag läst här tidigare i någon tråd att man kan använda sin produktnyckel på MS hemsida någonstans och tanka ner en kopia. Men som sagt, ligger ju redan i diket så kanske ska ge fan i cykeln nu

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av trickysaer:

Ah du ser Har för mig att jag läst här tidigare i någon tråd att man kan använda sin produktnyckel på MS hemsida någonstans och tanka ner en kopia. Men som sagt, ligger ju redan i diket så kanske ska ge fan i cykeln nu

Man kan dock med ett konto ladda ned windows och få nyckel med, detta försvinner dock snart:/

Permalänk
Medlem

Prova stickan i en annan dator.
Tanka ner nya drivrutiner
Läs på mer om stickan genom google. Kan ju vara flera som har problem och även en lösning?

Permalänk
Medlem

När jag fick problem med min komplett PC så skickade de ett usb efter bara några mail. Fick dessutom en bra guide om hur man skulle göra för att boota från usb:et och formatera om windows

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The raT:

När jag fick problem med min komplett PC så skickade de ett usb efter bara några mail. Fick dessutom en bra guide om hur man skulle göra för att boota från usb:et och formatera om windows

TS säger inte att han köpt en KomplettPC utan delar från Komplett.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

TS säger inte att han köpt en KomplettPC utan delar från Komplett.

Nej ... inte enl första inlägget ....tror knappast dom förinstallerar win på en lös disk

Visa signatur