Elektronikbranschen krigar mot Copyswede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

De ingår i koncernen SONY, men de är helt egna och tar sina egna beslut och styrs inte på något sätt av de som håller i hårvarudelen

Citat:

Vad som definierar en koncern

Det krävs att moderbolaget har ett bestämmande inflytande över dotterbolagen för att en koncern skall kunna bildas. Detta inflytande kan vara antingen direkt eller indirekt. När moderbolaget har ett direkt inflytande innebär det att moderbolaget ensamt har en så stark position att moderbolaget kan kontrollera de övriga bolagen.

Jag tror att du blandar ihop alla begrepp. Du har rätt i att de är ett eget bolag tillskillnad från exempelvis en filial men de är inte helt egna och tar inte bara egna beslut och styrs till viss del av koncernen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Iof, senare i redovisningen står "Copyswede-tv" med som en intäktpost på 12,2 miljoner. Hm..

Det är inte privatkopieringsersättningen, det är för vidaresändning av TV-program/kanaler i kabel-tvnät och liknande. Privatkopieringsersättningen som sen fördelas av STIM är 0.7% av medlen de fördelar. Det kommer från Copyswede också.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är inte privatkopieringsersättningen, det är för vidaresändning av TV-program/kanaler i kabel-tvnät och liknande. Privatkopieringsersättningen som sen fördelas av STIM är 0.7% av medlen de fördelar. Det kommer från Copyswede också.

vidaresändning av tv-program/kanaler? Låter som ännu mer mafia-påhitt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

Ett alternativ hade ju varit att inte tillåta det. Är inte deras värsta drag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Tror du på det verkligen, ingen artist jag frågat har fått ersättning från CopySwede, jag brukar fråga när jag stöter ihop med kändisar på olika tillställningar etc.

Som ett antal sagt tidigare, copyswede betalar ut pengar via sina medelmsorganisationer som SAMI och STIM. Om dessa kändisar tittar närmare på sina utbetalningar från dessa organisationer så kommer de att se en post från copyswede som gäller privatopieringsersättning. Men de flesta tittar nog inte så noga.

Skrivet av fredrikstorm:

Som dom sen säljer till ett investmentbolag i utlandet och vips så försvinner alla pengar ner i någon annans ficka och artisterna får ingenting (om dom ens får det nu).

Det får dom, titta i bokföringen från copyswede och STIM/SAMI mm sås syns det där.

Skrivet av anon167218:

Det roliga är alla "förluster" det talas om. Hur mäter de sina förluster? Skulle jättegärna vilja veta det.

Anta att en person köper en film. Samma person vill göra en egen kopia av den för privat bruk. Går det gör denne en kopia och sedan är det inte mer med saken. Bolaget bakom filmen förlorar ingenting för att denna kopian skapades.
Går det inte pga kopieringsskydd så går med största sannolikhet inte denne och köper en extra kopia av samma film om inte originalet går sönder. Således går det inte att räkna på några "förluster" alls i och med att du aldrig kan veta eller anta att ett exemplar av exempelvis en film går sönder och då också ersätts med en nyinköpt sådan.

Samma sak med piratkopiering. Påhittade siffror. Inget mer.
Finns ingenting som säger att en person som illegalt laddar ned ett verk hade införskaffat det genom lagliga vägar om det inte fanns tillgängligt att ladda ned gratis. Tvärtom skulle man kunna hitta på nya siffror som talar för motsatsen. Att musikbranschen kanske gynnas av piratkopiering. Låt säga att merparten av folket som laddar ned en skiva visar sig gilla den och därefter köper den. Då har musikbranschen gått med vinst tack vare detta. För att de som laddat ned albumet numera vet att de faktiskt tycker om den. Innan de laddade hem den hade det varit en chansning som kanske fått dem att avstå helt.
En kopia kostar ingenting att skapa. Det går alltså inte att anta eller räkna på att antalet kopior som spridits är ett eventuellt köp som gått förlorat.

Problemet med att argumentera med infallsvinkeln: "Hade inte köpt detta om jag hade behövt betala för det" är att man ändå utnyttjar någon annans arbete...om du inte är villig att betala för det arbete som lagts ner på filmen/programet/spelet/musiken, varför ska du då ha rätt att lyssna på den? Bör inte det vara upp till skaparen att avgöra vad som är en rimlig ersättningen för det arbete som lagts ner? Och sedan upp till dig att avgöra om det är värt det för dig?

Skrivet av PatrikNordstrm:

Detta är den avgift som tex kabeltv-bolag betalar för att få sända SVT:s kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Finns ingen lag som säger att du ska KUNNA göra en privatkopia, finns däremot en lag som säger att du inte får kringgå kopieringsskyddet om det finns ett

Och där föll hela Copyswedes existensberättigande. Då samtliga media som går att köpa har en eller annan form av kopieringsskydd.
Visst GoG finns ju, men tror inte de får många ören av CS, (mest troligt inget alls)

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem

I rimlighetens namn borde inte verk vars media (cd, dvd, bluray) är kopieringsskyddade få någon utdelning alls från Copyswede, men så är det väl inte nu?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

För alla som undrar när var hur:

22:a Januari
09:15-16:30 Tingshuset Sal 10 i Lund
Detta är dag 1 av 2 enligt deras hemsida

Då blir det att ta ledigt den 22:a!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Utmärkt! Fram med högafflarna och facklorna! Blir lite varm i hjärtat när jag läser det här faktiskt!

Gamla häxbrännartendenser vaknar ...

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Problemet med att argumentera med infallsvinkeln: "Hade inte köpt detta om jag hade behövt betala för det" är att man ändå utnyttjar någon annans arbete...om du inte är villig att betala för det arbete som lagts ner på filmen/programet/spelet/musiken, varför ska du då ha rätt att lyssna på den? Bör inte det vara upp till skaparen att avgöra vad som är en rimlig ersättningen för det arbete som lagts ner? Och sedan upp till dig att avgöra om det är värt det för dig?

Det är ju just CopySwedes argument som inte håller för denna avgift.

Vänd på ditt argument. Varför har man som artist rättigheten att ta betalt för något som ingen är villig att köpa? Bör det inte vara upp till köparen att avgöra det är värt att fördela den lön man har kämpat för? Och sedan upp till skaparen att försöka sälja sitt verk?

För det är faktiskt 2014, har inte sett något som inte använder spotify eller lyssnar på radio. Med netflix intåg och viaplay som blir allt mer populär så är det snart bara en liten procent som skaffar musik och film på olaga håll.

Men inte fan har jag sett någon som köper en film eller musik och sedan kopierar den för att ge till någon hahahahahaha

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Som ett antal sagt tidigare, copyswede betalar ut pengar via sina medelmsorganisationer som SAMI och STIM. Om dessa kändisar tittar närmare på sina utbetalningar från dessa organisationer så kommer de att se en post från copyswede som gäller privatopieringsersättning. Men de flesta tittar nog inte så noga.

Det får dom, titta i bokföringen från copyswede och STIM/SAMI mm sås syns det där.

Detta är den avgift som tex kabeltv-bolag betalar för att få sända SVT:s kanaler.

Det säger jag inte att jag har. Jag säger att det inte går att sätta en siffra på några förluster. Det är pengafrågan det handlar om. Inte huruvida valfritt verk nyttjas eller inte. Ta en titt på exempelvis början av 90-talet eller ännu längre bakåt i tiden. Utan fildelning av upphovsrättsskyddat material nyttjade folk ändå oändliga mängder verk utan att ha betalat för det. Detta genom att lyssna på en skiva eller titta på en film hemma hos någon annan. Eller genom att bara ha lånat verket i fråga från någon. Exakt samma sak hände då precis som nu. Fast på annat vis. Detta utan att det krävdes ersättning.

Sedan är det absolut upp till skaparen att avgöra vad rimlig ersättning bör vara för ett verk och upp till mig att avgöra om det är värt det eller ej. Tråkigt nog så är det inte längre upp till någon av oss att avgöra om det är just det. Nu krängs vi på en kopieringsavgift för att vi antas och påstås generera förluster för företag som råkar sälja verk skapade av andra. Kan likna det med att du blivit oskyldigt anklagad för att ha utfört ett brott trots att det inte finns några som helst belägg för det. Detta bara för att du råkar vara konsument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Det kommer nog i inte gå så långt skulle jag tro

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Nej, du får inte kringgå kopieringsskydd.

http://www.hylte.se/images/18.465298b5141ca5716c165/138208760...

Gör din röst hörd.. på riktigt!

Men ursäkta, hur FAN ska jag då kunna privatkopiera mina dvdfilmer som jag har köpt om jag inte får rippa dem för det står på dem, eller för att det är mot lagen? (om jag har rätten att kopiera mina egna dvd exemplar, på vilket sätt bryter jag med lagen)?

Antingen kringgår jag kopieringsskydd för att göra egna kopior och betalar privatkopieringsavgift för att alls kunna göra det, eller om jag inte privatkopierar ska jag ändå betala för att någon annan gör det? Varför är jag ett offer oavsett?

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk

Bort med skiten för det tillför inte ett nedrans skit till ägarna av det kopierade matrialet utan går rakt ner i CopySvin plånboken.

Verkar som att det är hur lätt som hälst att skapa en falsk firma så fort man säger att man gör det mot piratkopiering.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Luminous:

Men ursäkta, hur FAN ska jag då kunna privatkopiera mina dvdfilmer som jag har köpt om jag inte får rippa dem för det står på dem, eller för att det är mot lagen? (om jag har rätten att kopiera mina egna dvd exemplar, på vilket sätt bryter jag med lagen)?

Antingen kringgår jag kopieringsskydd för att göra egna kopior och betalar privatkopieringsavgift för att alls kunna göra det, eller om jag inte privatkopierar ska jag ändå betala för att någon annan gör det? Varför är jag ett offer oavsett?

Du betalar en privatkopierings avgift i just detta fallet i onödan.. Men det finns så mycket annat du kan privatkopiera, som nyhetsmorgon på P3 tex.

Anledningen till att du är ett offer är för att plånböcker har bättre lobbyfunktioner än enskilda individer. Välkommen till en fungerande demokrati

PS: Val 2014

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Utmärkt, fortsätt slåss mot Copyswede!

Andreas, du glömde:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/ogima...

Vet inte riktigt varför, men något med den bilden påminner mig om Jaws ifrån James bond.

Bortsett från att Jaws är den snälla i detta fallet

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet ifall copyswede ger ersättning till artister som väljer att lägga på kopieringsskydd på sina skivor? Om så är fallet så är det om något belägg för att vi tvingas betala för en tjänst som inte finns och som de absolut flesta inte använder sig av ändå.

Permalänk

Haha, såklart så är det än själv och några polare som är med i och pryder bilden till artikeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Tvärtom, mer som att nacka fogdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

För mig så handlar inte streamingtjänsterna inte om priset, utan om tillgängligheten. Istället för att beställa på nätet/köpa i butik kommer man åt ett stort bibliotek med musik och film med en knapptryckning. Kan ärligt att jag skulle kunna betala det dubbla för Spotify, däremot kanske det finns många andra som inte skulle kunna tänka sig det.

Angående artikeln: Ska bli riktigt intressant och se domstolens beslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Därav sa jag också just bra pris OCH bra service.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Skrivet av Motherofgod:

Alltså det där leendet. Den bilden ger en såpass målande beskrivning att ingenting mer behöver sägas.

Precis ett riktigt DOLLAR FLIN!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Egentligen så gör Copyswede rätt. Dom flesta svenskar sitter hemma och plockar isär sina mobiltelefoner och kopierar innehållet och löder ihop en likadan telefon som dom sen ger till sina nära och kära. Jag ser inte problemet.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Avstängd

sätt kopieringsavgift på filmer och musik istället .

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av imortalse:

sätt kopieringsavgift på filmer och musik istället .

Smart.. Anledningen idag till att vi har det på hårdvara är ju för att så många privatkopierar. Sätter du dessutom avgift på filmer så kommer ju ännu fler privatkopiera.

Jag säger ta bort avgiften helt!! De som släpper filmerna får väl finna en lösning som funkar! Inte ta ut massa avgifter på okyldiga ipad/xbox köpare!! ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Smart.. Anledningen idag till att vi har det på hårdvara är ju för att så många piratkopierar. Sätter du dessutom avgift på filmer så kommer ju ännu fler piratkopiera.

Den här avgiften har ingenting med piratkopiering att göra..

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruotria:

Det är ju just CopySwedes argument som inte håller för denna avgift.

Vänd på ditt argument. Varför har man som artist rättigheten att ta betalt för något som ingen är villig att köpa? Bör det inte vara upp till köparen att avgöra det är värt att fördela den lön man har kämpat för? Och sedan upp till skaparen att försöka sälja sitt verk?

För det är faktiskt 2014, har inte sett något som inte använder spotify eller lyssnar på radio. Med netflix intåg och viaplay som blir allt mer populär så är det snart bara en liten procent som skaffar musik och film på olaga håll.

Men inte fan har jag sett någon som köper en film eller musik och sedan kopierar den för att ge till någon hahahahahaha

Intressant argument, jobbar du? Och i så fall med vad? Antar att du faktiskt vill ha betalt för ditt arbete, eller kör du enligt mallen som du förespråkar, att de som utnyttjar dina tjänster betalar det som de tycker är lämpligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shompa:

(BTW: Om ni undrar varför CopySwede får hålla på med denna utpressning: Staten får 25% av pengarna. Denna beskyddarverksamhet sprider sig i samhället. Förutom CopySwede så finns det en mängd andra privata beskyddare som fått tillstånd att trycka pengar mot att ge 25% till staten:
Bildäck: Nu måste man betala en "miljö" avgift 100kr/däck. Går till ett privat bolag.
Elnät avgiften. Elbolagen är FÄLLDA för kartell. Straff: De får inte höja avgifterna så mycket de vill. Statens cut ca 70%
P-"böter". I stockholm så skrivs 50% av böterna av direkt. Dvs privata företag har satt det i system att lappa bilar fel och du är tvungen att betala tills saken är utredd. De kan aldrig straffas för att lappat bilar olagligt = de kan lappa varenda bil de ser. Staten får sina 25% = de är glada.

Samhället är genom korrumperat. Vill man tjäna pengar så skall man hitta sin egen lilla "skatt" som staten får 25% på.

Det räcker inte med att arbetare i Sverige har minimum skatt på 75%... Statens mål är att ta resten. Det äckliga är att folket är så outbildat och/eller orkar inte göra något åt förtrycket. Vi är slavar, men måste betala för mat /husrum. 3D printers är lösningen (revolution)

Nåja, det kanske ligger något i det. Men det du glömmer är att staten är vi. Även om det försvinner en hel del pengar i diverse bonusar osv. så måste man ändå utgå ifrån att pengar som tillfaller staten kommer oss alla tillgodo på ett eller annat sätt. Men det är klart att jag hellre då skulle låta staten få alla pengarna än att copyswede och liknande organisationer plockar 75% och lever loppan med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Intressant argument, jobbar du? Och i så fall med vad? Antar att du faktiskt vill ha betalt för ditt arbete, eller kör du enligt mallen som du förespråkar, att de som utnyttjar dina tjänster betalar det som de tycker är lämpligt?

Hur menar du nu? Vi lever i en marknadsekonomi, där styr efterfrågan. Om ingen efterfrågade mina tjänster så skulle jag inte få betalt, nej.

Permalänk
Avstängd

Var ej oroliga gott folk. Copyswede kommer att vinna till följd av jäv och köpta domare.

Det svenska rättsväsendet när det kommer till IT, teknik och elektronik totalhavererade i samband med TPB-domen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Nej, du får inte kringgå kopieringsskydd.

Nej jag vet, var väl mest att det att jag tycker det är underligt att lägga denna avgift på konsoller när man ändå inte kan göra privatkopior på spelen till dessa utan att kringå kopieringsskyddet.