HTPC / File Server i ett Node 605 chassi
Mitt bygge av en HTPC/File server och några råd till andra som bygger i ett Fractal Design Node 605 chassi.
Tanken med Bygget är alltså att den ska funka både som HTPC och ersätta den telia dekoder jag har haft fram till idag. Den ska streama Netflix, Viaplay och SVTplay (och ja jag har betalat min TV-avgift) spela DVD/Blu-Ray m.m. och även agera backup/ftp-server för alla andra datorer/telefoner/plattor i hemmet
Förutom tidigare nämnda chassi så är detta listan på vad som knökats in, för när man utnyttjar chassit till max blir det trångt men mer om detta senare.
APU
AMD A-SERIES X4 A6-6400K 3.9GHZ SOCKET FM2
Ville ha en APU som var billig men som (förhoppningsvis) klarar kraven fram tills dess att 4K når allmänheten
Moderkort
ASUS F2A85-M A85X S-FM2 M-ATX
BILLIG!!! 7 SATA 6GB utgångar varav jag kör 4st i RAID och 3st i gamla hederliga IDE (för att undvika boot problem). Den har dessutom Toslink utgång vilket funkar bra med mitt surroundsystem.
Minnen
CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB)
Dessa hade jag liggande och de är lågprofil minnen vilket kan vara bra om jag ska uppgradera CPU-kylningen.
Lagring
4st SEAGATE BARRACUDA 3TB 7200RPM SATA/600 64MB44
Filserver delen av bygget, fick ett mycket bra pris på dessa och jag har riggat upp dem i RAID 5
KINGSTON SSDNOW V300 60GB SSD 7MM SATA/600
Kör OS:et på denna
DVD/Blu-Ray
SAMSUNG BLU-RAY SLIM DL 6X SATA
jepp det är gammal teknik men jag har ett lass med DVD:er som jag inte ids rippa i dagsläget.
PSU
BE QUIET! PURE POWER L8 630W MODULAR
har goda erfarenheter av ljudvolymen på denna modell från andra byggen men när jag ser tillbaka på bygget så skulle jag ha köpt den icke modulära modellen.
OS
MICROSOFT WINDOWS 8.1 64-BIT SWE
Jag har funnit att Windows 8 är suveränt till HTPC:s Metro gränssnittet funkar väldigt bra här.
Tangentbord
LOGITECH WIRELESS TOUCH KEYBOARD K400
ett trådlöst tangentbord kändes som en nödvändighet här och denna var väldigt billig på Dustin.
Och om det intresserar någon är Bilderna tagna med en OM-D EM-5 (Auto) i RAW och exporterade till Jpeg med Lightroom 5.
The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.