data error cyclic redundancy check??? SSD vägrar funka

Permalänk

data error cyclic redundancy check??? SSD vägrar funka

Hej

införskaffade en vertex 4 256gb ssd här på markanaden.
satte in den i datorn o där tar det stopp.
datorn hittar disken men jag kan inte göra nåt med en, får detta fel meddelande data error cyclic redundancy check.
kan inte formatera, varken i windows eller andra program
alla drivers är up to date
disken är unallocated
not initialized
disken heter: intel raid 1 volume SCSI disk device.... vadå raid 1??? jag fattar inte

snart tar jag ut disken o skickar den i väggen,,,

hjälp skulle uppskattas

Permalänk

När det är CRC-fel kan det vara fel på kabel eller anslutning.
Testat annan kabel och/eller port?

Vad gäller RAID får du kolla i bios vad disken listas som och kanske ändra nåt där.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Om du vet att du inte använder hårdvaru-RAID kan du prova att återställa inställningarna i BIOS. Hjälper inte detta råder jag dig att testa i en annan dator. Fungerar det fortfarande inte skulle jag rekommendera att du försöker få till en reparation/ett utbyte, disken är då med 99% sannolikhet trasig.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

jag använder inte raid..
i device manager listas disken, intel raid 1 volume SCSI disk device
har bytt sata kablar 3ggr samt ström kabeln.
ingen raid i bios eller nåt....

har googlat o fixat me disken i snart 4 timmar men kommer ingen vart...
provat flera program för att radera/formatera men de verkar vara hopplöst

den är begagnad så jag vete fan, fick ju den idag

Permalänk

Jag har en idé om vad som har hänt. Jag hade en hårddisk i en raid-5 konfig och tog sedan den och satte in den i en annan dator. Problemet är att disken fortfarande tror att den används i en raid för den heter "Intel raid 5 volume SCSI disk device" och går inte att initiera. Försöker jag initiera så får upp en dialogruta som heter "Hanteraren för virtuella diskar": "Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en I/O-enhet". Den tror också att den är 8TB stor (som min raid-5 disk var) istället för 3TB som disken är på egentligen. Så för att komma till saken så kan samma sak ha hänt dig, att förra ägaren använde den i en raid-konfig. Det kan också vara ett allvarligt hårdvarufel för jag hade problem med min disk när den användes i raid men jag är inte helt säker på om den är sönder eller inte.

EDIT: Jag hittade en lösning för att återställa en raid-disk till en normal disk:

1. Starta om datorn, gå in i bios och ändra SATA konfig till "RAID" om det inte redan är satt

2. När datorn startas om så tryck CTRL+I när raidkontrollern visas

3. Din "felaktiga" raid-volym bör finnas med i listan. Ta bort den!

4. Datorn startas om igen, gå in i bios och ställ tillbaka SATA konfig till föregående värde t.ex. AHCI. Spara bios, datorn startas om.

5. Nu bör du kunna formatera disken via windows diskhantering om det inte är något fel på den

Permalänk
Medlem

Boota någon live linux distro, finns mycket bättre stöd i Linux för att felsöka och fixa hårdvara,

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av joohansson:

Jag har en idé om vad som har hänt. Jag hade en hårddisk i en raid-5 konfig och tog sedan den och satte in den i en annan dator. Problemet är att disken fortfarande tror att den används i en raid för den heter "Intel raid 5 volume SCSI disk device" och går inte att initiera. Försöker jag initiera så får upp en dialogruta som heter "Hanteraren för virtuella diskar": "Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en I/O-enhet". Den tror också att den är 8TB stor (som min raid-5 disk var) istället för 3TB som disken är på egentligen. Så för att komma till saken så kan samma sak ha hänt dig, att förra ägaren använde den i en raid-konfig. Det kan också vara ett allvarligt hårdvarufel för jag hade problem med min disk när den användes i raid men jag är inte helt säker på om den är sönder eller inte.

EDIT: Jag hittade en lösning för att återställa en raid-disk till en normal disk:

1. Starta om datorn, gå in i bios och ändra SATA konfig till "RAID" om det inte redan är satt

2. När datorn startas om så tryck CTRL+I när raidkontrollern visas

3. Din "felaktiga" raid-volym bör finnas med i listan. Ta bort den!

4. Datorn startas om igen, gå in i bios och ställ tillbaka SATA konfig till föregående värde t.ex. AHCI. Spara bios, datorn startas om.

5. Nu bör du kunna formatera disken via windows diskhantering om det inte är något fel på den

Du är kung
du hade helt rätt, disken va i RAID 1
så jag va tvungen att ta bort de...nu löste de sig

tackar som fan för hjälpen

MVH