Uppgraderings-kit (cpu, m-atx/itx mobo) 4k

Permalänk
Medlem

Uppgraderings-kit (cpu, m-atx/itx mobo) 4k

Hej allihopa,

Jag tänkte ta och uppgradera min dator med en ny processor och moderkort för 4000kr.
Tänkte även göra det så kompakt som möjligt så man kan ta med datorn på tåget osv,
så en m-ATX mobo eller mindre (M-ITX) skulle vara fint samt ett chassi som passar bra till detta.

Jag håller främst på med spel och media redigering (3D modellering, bild redigering, högupplöst sketchning osv)
och funderar på vilket som skulle passa bäst för den prisklassen jag har.

Mina nuvarande specs:

• AMD Phenom II X4 955

• Asus M4A88T-V EVO/USB3

• Corsair Vengence 16gb (4x4gb) - CMZ16GX3M4A1600OC9

• Corsair PSU TX650W

• 2x 6850HD 1gb (asus och gigabyte)

• CM Hyper 212 EVO kylfläns

Jag ber om ursäkt om det finns en hel del trådar om detta, jag är inte så erfaren på vad som är bäst
för mina behov i dagens komponenter, tack i förväg!

Visa signatur

AMD R5 3600 @3.9GHz ~1.35v | Aorus X570 Pro Wifi | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair SF600 v2 | Ghost S1 Limestone

Permalänk
Avstängd

Utgår från att du tar 8GB minne från din stationära dator, annars är det bara att addera detta till paketen.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Utgår från att du tar 8GB minne från din stationära dator, annars är det bara att addera detta till paketen.

Snabbt svar, det tackar jag så mycket för ^^ Och Jo jag tänkte använda de ram stickorna jag redan har

Har några frågor dock, eftersom jag försöker mig på en så liten formfaktor som möjligt, finns det några nackdelar,
förutom med värmeutveckling och mindre plats för grafikkort/kylare osv, när det gäller prestanda?

Finns det mITX varianter som är bra nog att använda sig utav en i5'a? Eller är det bättre att satsa på en formfaktor
som mATX med chassin som Bitfenix Prodigy M?

http://www.inet.se/produkt/6911697/bitfenix-prodigy-m-svart

Detta är nog ett chassi jag kommer använda mig av, gillar att den har hantag vilket gör det lättare att bära runt på
när jag ska resa

Tack igen för det snabba svaret!

Visa signatur

AMD R5 3600 @3.9GHz ~1.35v | Aorus X570 Pro Wifi | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair SF600 v2 | Ghost S1 Limestone

Permalänk
Avstängd

Har även med chassit att göra, vissa är byggda för att klara en i5 eller i7:a medans andra inte klarar mer än ett SoC/Fusion system.

samtliga mITX moderkort är tillräckligt kapabla att klara av en i5:a, det som jag skulle påstå är till största delen placeringen utav cpu-sockeln då vissa moderkort inte klarar av bättre kylare än "stock" eller Corsair H serie eller Antec Khüler serie.

Utgår ifrån att du inte har missat Prodigy chassit?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Har även med chassit att göra, vissa är byggda för att klara en i5 eller i7:a medans andra inte klarar mer än ett SoC/Fusion system.

samtliga mITX moderkort är tillräckligt kapabla att klara av en i5:a, det som jag skulle påstå är till största delen placeringen utav cpu-sockeln då vissa moderkort inte klarar av bättre kylare än "stock" eller Corsair H serie eller Antec Khüler serie.

Utgår ifrån att du inte har missat Prodigy chassit?

Jo jag tog en titt på det och faktiskt märkte att den nya versionen stödde mATX vilket är perfekt! Så det blir nog att satsa på denna formfaktorn eftersom jag faktiskt planerar att använda crossfire tills jag har fått ihop en budget till ett hyggligt grafikkort.

Så de alternativen som har getts är självklart bra, jag har dock redan SSD och kylare så jag kan påkosta mig mer mot moderkortet och processorns håll så de håller så långt som möjligt. Som sagt, budgeten är ju runt 4k och bör inte gå under 3k om det skall hålla i längden förmodar jag : )

Utifrån de syften jag har förutsatt så kanske det skulle lägligt att satsa på en i7'a för runt 2000kr med ett moderkort på runt 1000kr samt Bitfenix Prodigy M chassit eftersom jag har det mesta redan? Självklart får man tänka på hur värmeutvecklingen kommer agera i sådant litet chassi, men det borde väl fungera om man skaffar sig en bättre kylfläns om hyper 212 EVO inte håller måttet?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6509332/2014-02-21

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Nej, ett system för 2000kr är minst lika bra som ett för 3000kr. Vad som skiljer åt är att du inte kan överklocka med varken 4440 processorn eller B85 moderkortet. Vilket jag i övrigt utgår från att du inte komma göra?

Så länge du sätter en bra fläkt som utblås i den bakre fläktplatsen är det ingen fara.

En i7 hade jag bara satsat på om du gör renderingar eller tyngre videoredigering, annars klarar du dig på den i5:an jag hade i mina paket.

Beträffande ditt paket så är inte moderkort och processorn kompatibla med varande då det är 2st helt olika socket. För det moderkortet som du har i din kundvagn behöver du en Haswell processor

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Nej, ett system för 2000kr är minst lika bra som ett för 3000kr. Vad som skiljer åt är att du inte kan överklocka med varken 4440 processorn eller B85 moderkortet. Vilket jag i övrigt utgår från att du inte komma göra?

Så länge du sätter en bra fläkt som utblås i den bakre fläktplatsen är det ingen fara.

En i7 hade jag bara satsat på om du gör renderingar eller tyngre videoredigering, annars klarar du dig på den i5:an jag hade i mina paket.

Beträffande ditt paket så är inte moderkort och processorn kompatibla med varande då det är 2st helt olika socket. För det moderkortet som du har i din kundvagn behöver du en Haswell processor

Oj då, trodde man tog cpu och mobo av samma socket, där ser man!

Jag får tacka för alla dina snabba svar, det har hänt att man har överklockat men det är pga att min hårdvara inte klarar måttet längre. Jag kommer nog inte OC'a pga brist för tid för detta men det skulle
uppskattas att ha det som funktion ifall jag ändrar mig i framtiden. Jag har som sagt en budget på 4k, så det känns lika bra att satsa på det bästa som går att få i den prisklassen

Om man skulle se till att skaffa en i7'a och ett moderkort till, vad skulle ni rekommendera?

Vilken i5'a och mobo är mest prisvärd om man skulle bestämma sig att överklocka om några år framöver?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ska du överklocka så kommer du dels behöva ett moderkort avsett för detta förslagsvis ett med Z87 chipset, sedan en ganska rejäl pjäs till kylare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Ska du överklocka så kommer du dels behöva ett moderkort avsett för detta förslagsvis ett med Z87 chipset, sedan en ganska rejäl pjäs till kylare.

http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6509367-00.png

Alright, då har jag ett hum om vad som rekommenderas, tack så mycket för hjälpen DJRaven~ Blir nog att åka till göteborg idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då var allt inskaffat! Nu sitter jag på en

• BitFenix prodigy M

• i5 4670K

• hyper 212EVO (temps idle ~33, load ~60)

• Asus Z87M-PLUS

• Corsair tx650w

• 2x HD6850 1gg

Upplevde att burken var lite bredare än förväntat men det gjorde kabeldragningen mycket lättare, gillar
att den har lite plats att gömma undan kablarna men samtidigt har plats med så många fläktar!

Har lite problem med Crossfire, verkar som det 2'a kortet hittas men verkar inte ge mig alternativet att aktivera
crossfire. Har testat installera om drivrutinerna och inte lyckas få alternativet ändå.

Det kanske är värt att inskaffa sig ett nytt kort, ett R9 280x ser lovande ut och verkar fungera fint med mitt aggregat

Jag antar det är ett bra kort att satsa på? Eller finns det bättre alternativ för 2500-3000kr?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ja 280x korten är fina, ett motsvarande alternativ skulle kunna vara Asus GTX 770

Visa signatur