Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

Subtitles med Raspbmc

Morn.

Jag har stött på lite patrull med att få mina subtitles att fungera på Raspbmc.
Om filmen har en subtitles så fungerar det utmärkt men problemet kommer om jag ska försöka ladda ner en ny.

Har ställt in addons och konfigurerat från vart det ska plockas och när jag gör en sökning så hittar jag en hel drös med olika subtitles.
Det går även att ladda ner utan problem men jag får aldrig upp den nerladdade så det visas på tv'n.
Har även installerat om hela raspbmc och provat utan att ändra något förutom konfigurerat så subtitles ska köras.

Kör xbcRemote på min padda om det spelar någon roll.
Är det någon som har några ider om vad som kan vara fel eller som jag har missat.

Tacksam för all hjälp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jul 2008

XBMC låter en .srt-fil med samma namn som filmens namn, som ligger i samma mapp få förtur över en inbyggd subtitle (såklart förutsatt att denna inte är inbränd).

Jag har inte försökt få automatisk subtitling i raspbmc, men metoden ovan att lägga in den manuellt är inga problem.

I värsta fall får du remuxa filmen med den nya subtitlen, detta kan du vara tvungen att göra ändå ifall det skulle råka vara en 3D-film.

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

Ok men problemet finns även om det inte finns någon subtitle på filmen och jag vill ladda ner någon till den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Ace Ventura:

Morn.

Jag har stött på lite patrull med att få mina subtitles att fungera på Raspbmc.
Om filmen har en subtitles så fungerar det utmärkt men problemet kommer om jag ska försöka ladda ner en ny.

Har ställt in addons och konfigurerat från vart det ska plockas och när jag gör en sökning så hittar jag en hel drös med olika subtitles.
Det går även att ladda ner utan problem men jag får aldrig upp den nerladdade så det visas på tv'n.
Har även installerat om hela raspbmc och provat utan att ändra något förutom konfigurerat så subtitles ska köras.

Kör xbcRemote på min padda om det spelar någon roll.
Är det någon som har några ider om vad som kan vara fel eller som jag har missat.

Tacksam för all hjälp.

Ace, vilket skin kör du? Jag har märkt att på Nightly builds så jag samma problem som du med skinnet Bello, medan allt fungerar som det ska med Confluence.

Gaming: Win10 64bit | i5-750 @ 3.8GHz | Gigabyte 770 GTX 2GB | Corsair 8GB RAM | Xonar Essence STX | Corsair AX760 | Intel SSD | Antec P182b | Server: FreeBSD @ ZFSGuru | Core i3-2100 | Fractal Design R3 | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi3 | Libreelec | Chromecast | Laptop: MacBook Air mid 2013 | Phone: Nexus 6p |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Ace Ventura:

Ok men problemet finns även om det inte finns någon subtitle på filmen och jag vill ladda ner någon till den.

Ligger subtitlen i samma mapp som filmen?

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av aniron:

Ligger subtitlen i samma mapp som filmen?

Subtitle-addonen lägger den automatiskt i samma mapp och ska fixa allt sånt själv.
Funkar klockrent för mig. Ladda ner undertexten, när den är klar så startas filmen igen och undertexten spelas upp.

TS: Om du tar upp "menyn" där paus och allt det finns, så borta till höger finns en knapp som ser ut som en TV med ett streck/undertext i nederkant.
Kan du gå in där och välja dig fram till rätt undertext?

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Quim:

Ace, vilket skin kör du? Jag har märkt att på Nightly builds så jag samma problem som du med skinnet Bello, medan allt fungerar som det ska med Confluence.

Jag kör med samma som dig alltså Confluence och jag har även provat flera andra med samma resultat.

Skrivet av Rydisen:

Subtitle-addonen lägger den automatiskt i samma mapp och ska fixa allt sånt själv.
Funkar klockrent för mig. Ladda ner undertexten, när den är klar så startas filmen igen och undertexten spelas upp.

TS: Om du tar upp "menyn" där paus och allt det finns, så borta till höger finns en knapp som ser ut som en TV med ett streck/undertext i nederkant.
Kan du gå in där och välja dig fram till rätt undertext?

Har inte provat det men jag misstänker att det är samma funktion som finns i remoten på paddan och där kan jag bläddra fram till rätt undertext men den visas inte på tv'n.
Ska prova det du sa ifall det är någon skillnad så fort jag kommer hem från jobbet.

Tack för all hjälp än så länge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Dec 2009

Hade samma problem, var skrivrättigheter till min filserver som spökade.

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av erCarN:

Hade samma problem, var skrivrättigheter till min filserver som spökade.

+1 på denna. kolla skrivrättigheterna.

Citera för svar.
i7-4790K, Asus Hero VII, 16GB HyperX 2400mhz, 780 GTX ref, 250GB 840 Evo, 2*1TB Black, LG 29EA93
i3-4160, Asus H81l-Deluxe, 8GB DDR3 1600mhz, 60GB SSD, 3*3TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

Och jag kan meddela att även i detta fall så var det skrivrättigheterna.
Hade missat att sätta det på film mappen och efter ändring så fungerar det utmärkt.
Att man inte kollar det direkt.

Jag tackar alla som svarat i trädet för hjälpen och förslag.