Hej, jag har en Ubuntu 12.04 LTS burk ståendes vid TVn, som är på 24/7 (multimedia, bittorrent sync, och wifi access point för övervåningen).
Specs:
e8400
Gigabyte mobo (utan video output, konstigt nog)
4x1gb ddr2 ram
nvidia 9800gt 512mb
400w psu
Första möjliga symptomet var att wifi access pointen inte längre var på en morgon, bara att jag startade om, kanske inget konstigt.
Nyligen testade jag att spela L4D2 via Steam, och fick väldigt mycket problem. Datorn hängde sig, konstiga tecken och/eller artifacts, osv efter att jag uppdaterat proprietära drivers (då steam krävde det). Startade om, hade lite problem, ändrade till 2d läge vid "lock screen" -> död nästa morgon (eller ja, fläktar på, men ingen bild eller annan respons, har inte fått den att starta). Gröna små linjer i BIOS, fick inte tangentbord att funka, osv. Gissade först på att Ubuntu blivit korrupt, eftersom jag tidigare fått något liknande där vissa saker inte vill visas ordentligt, menyer fulla av små rektanglar, t ex), dock borde det ju inte göra något i BIOS. Testade med liveCD, samma fel.
https://www.dropbox.com/s/t01on8lb8v6ni0a/2014-03-02%2011.31....
https://www.dropbox.com/s/b2nki9ljvobmjws/2014-03-02%2011.29....
Det ledde till att jag gissade att moderkortet var trasigt, speciellt då jag inte fick tangentbordet att funka i BIOS (minns att jag med någon dator inte fått USB tangentbord att funka i BIOS, kanske var denna). Testade att flytta över graffet till en annan burk, fick samma bildproblem, men windows startade. Inga problem via inbyggda grafiken. Har nu kommit till slutsatsen att grafikkortet ligger bakom, men har inget extra grafikkort att testa med i utan att låna av main-datorn eller en familjmedlems, som då kräver att jag byter till ett annat nätagg (kraftfullare och dubbla 6pin).
Låter det som att jag är på rätt spår, och finns det någon risk med att sätta i ett annat grafikkort? Kan det vara linux drivern som skapade problemet? Blir förmodligen något äldre kort eller något billigt (4-600kr) bara för att kunna ha igång datorn.
EDIT: upptäckte att min syster hade ett 550ti som bara krävde en 6pin, och det fungerade utan problem. Ubuntu inte korrupt, verkar bara vara ett trasigt grafikkort. Var även så att BIOS bara tog ps2 tangentbord. Men någon kanske har något att säga ändå, så att man lär sig för framtiden?