JQuery,js,html5,flash, allvarligt nödrop!

Permalänk
Medlem

JQuery,js,html5,flash, allvarligt nödrop!

Hej

Bakgrund:
Gjorde för evigheter sedan en Flashbaserad utbildning, fick förfrågan på att anpassa till html5.

Problem:
Jag vill att html5 enheter/webbläsare ska ladda html versionen av utbildning medans alla andra ska få chans att ladda flash varianten.
Har testat alla möjliga varianter men får det inte att funka i ff/iexp/chrome samtidigt, alltid någon jävla browser som ballar ur hur jag än vrider och vänder på lösningarna.

Verkar vara enkelt men jag får fan inte till det över huvudtaget, så frågar här om någon har kunskap/lust/vänlighet att ge lite insyn i vad jag gör för fel.

ahh skit hinner inte skriva klart frågan måste iväg på bokat möte...................... postar skiten iaf kompletterar med mera info senare

det senaste jag kommit fram till är är detta:

av någon jävla anledning har jag laddat in jquery fråga mig inte varför men har rattat fram och tillbaka av en blandning med js,jquery,dom....
sedan har det landat i att jag istället för i index direkt fixa allt så har jag lyft ut 2nästan identiska sidor som ska laddas beroende på vilket stöd läsaren har
hade en snyggare lösning innan men den skrotade jag för den funka inte 100, det gör iofs inte denna heller men jag hittar fan inte tillbaka till den versionen :D.

index.htm

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN"> <html> <head> <title>Untitled</title> <script src="_inc/js/jquery-1.10.2.min.js"></script> <script src="_inc/js/modernizr.custom.js"></script> <script> $( document ).ready(function() { if(Modernizr.canvas){ console.log("canvas true"); window.location = "index.starthtml5.htm"; } else{ console.log("canvas false"); window.location = "index.startflash.htm"; } }); </script> </head> <body> </body> </html>

index.starthtml5.htm OCH index.startflash.htm endast en rad skiljer dessa åt.
apiwrapper.js och scofunctions.js är något LMS(lerning managemnt sys) tjafs jag inte vet något om men de behöver tydligen vara där.
top.htm innehåller lite js gällande LMS
bottom.htm innehåller inget.
på html5 sidan så laddas kursen
på content.htm laddas swf objektet.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd"> <html> <head> <script language=javascript src="_inc/js/APIWrapper.js"></script> <script language=javascript src="_inc/js/SCOFunctions.js"></script> <script language=javascript src="_inc/js/modernizr.custom.js"></script> <title>Untitled Document</title> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> </head> <frameset rows="0,*,0" cols="*" framespacing="0" frameborder="NO" border="0"> <frame src="top.htm" name="topFrame" scrolling="NO" noresize> <frame src='html5index.php' name='mainFrame'>" <-------------- html5index.php eller content.html <frame src="bottom.htm" name="bottomFrame" scrolling="NO" noresize> </frameset> <noframes><body> </body></noframes> </html>

Snälla hjälp måste kila nu kompletterar senare men be gärna om mer info om det behövs.

tack!

/Micke

Permalänk
Medlem

Minst sagt rörigt.

En sak du bör tänka på är att "console" inte existerar i många versioner av IE. Så om du kör console.log kommer ditt script att krascha.

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk
Medlem

Uppdatering,

Hoppas att det funkar nu.

Idag funkade det som jag tänkt mig utan att jag gjorde något. Kan vara så att jag suttit och slitit i onödan. Är det så att man behöver rensa cashe/stänga webläsare mellan tester? Kan vara så att de flesta av mina försök att rätta till obefintligt problem och alla versioner mer eller mindre fungerat som det var tänkt.

Blissing: Tack för tipset, använder inte console.log i skarpa versionen