Frågor kring byte av nätaggs fläkt

Permalänk

Frågor kring byte av nätaggs fläkt

Tjenare! nu är det så att jag sitter på ett bequiet dark power pro P7 1000w och fläkten har börjat låta något fruktansvärt. Är detta något som är lätt att fixa/byta till ny fläkt? finns det några hyggliga guider? sedan så om det nu är värt att byta fläkt så hittar jag inte hur stor fläkten på nätagget är! (kan ej mäta atm)

Tack på förhand

Edit: storleken på fläkten var 120 mm!

Visa signatur

Moderbräda: MSI Z87-G45 Processor: i7 4770K @ 4.4Ghz RAM:Corsair CL9 1600mhz 16GB Kylning: Corsair H100i i P/P med Cougar 120mm. Kraftlåda: EVGA SUPERNOVA G2 850W (rip bequiet p7 1000w) Grafikkort: MSI GTX1080

Permalänk
Medlem

Tänk på att garantin antagligen ryker om du öppnar upp det, så har du garanti kvar så lämmna in det istället.

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem

Är inga problem, vet inte hur det nätagget ser ut på insidan men ofta smältlimmas kontakter till fläkt etc fast så man får skrapa bort det med kniv och i en del fall får du löda dit en ny fläkt. Innan du börjar dra ut nätsladden ur agget och försök starta datorn med det inkopplat så alla kondningar laddas ur så du inte får dig en stöt när du pillar i det sen.

Värt att tänka på är att iinte ha en fläkt som flyttar alldeles för lite luft så nätagget slipper gå för varmt Har själv bytt fläktar i många nätagg genom åren utan problem.

Öppningen borde vara rätt straight forward, det lär finnas skruvar för att öppna agget oftast lyfts hela ovansidan av på en gång och någon skruv lär vara gömd bakom en "warranty void if removed" klisterlapp.

Sen om du inte kan löda men du måste i nätagget, så klipper du den gamla fläktens kabel så du får en bra bit över från kretskortet och skalar sen kör på en pytteliten sockerbit eller klämkontakter så länge dem inte är i vägen.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av Larsson96:

Tjenare! nu är det så att jag sitter på ett bequiet dark power pro P7 1000w och fläkten har börjat låta något fruktansvärt. Är detta något som är lätt att fixa/byta till ny fläkt? finns det några hyggliga guider? sedan så om det nu är värt att byta fläkt så hittar jag inte hur stor fläkten på nätagget är! (kan ej mäta atm)

Tack på förhand

Edit: storleken på fläkten var 120 mm!

är det coliwine så kan det lika gärna vara nån spole på kretskortet som låter.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644