Windows 7 Ultimate - Klockan ändras automatiskt till fel tid

Permalänk

Windows 7 Ultimate - Klockan ändras automatiskt till fel tid

Hej!

Har ett väldigt skumt problem som jag aldrig varit om tidigare trots att jag kört med Windows 7 i flera år - OS-klockan ändras då och då. Såvitt jag kan se så finns det ingen logik i hur tiden ändras. Den kan ibland hoppa 40 minuter framåt, ibland 27 timmar bakåt.

Kan heller inte hitta något mönster för när tiden ändrar sig. Det enda som är konstant är att den är fel när jag startar upp OS:et. Utöver det så händer det helt slumpmässigt och inte när jag t.ex. kör vissa program. Det händer ibland var fjärde timme, ibland varannan etc. Även detta varierar alltså.

De saker jag testat:

- Tittat i BIOS. Där är klockan helt korrekt
- Scannat för virus/malware
- Testat både att ändra internettidsserver och att köra helt utan synkroniseringen, inget hjälper mot problemet.
- Kontrollerat att jag har ställt in rätt tidszon
- Kontrollerat så att tiden är korrekt i min router
- Datorn är bara några månader gammal så bör rimligtvis inte vara något med batteriet.

Någon här som har nån teori om vad det kan vara?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du en piratkopierad Windows?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Nej original, varför undrar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av belmontxy:

Hej!

Har ett väldigt skumt problem som jag aldrig varit om tidigare trots att jag kört med Windows 7 i flera år - OS-klockan ändras då och då. Såvitt jag kan se så finns det ingen logik i hur tiden ändras. Den kan ibland hoppa 40 minuter framåt, ibland 27 timmar bakåt.

Kan heller inte hitta något mönster för när tiden ändrar sig. Det enda som är konstant är att den är fel när jag startar upp OS:et. Utöver det så händer det helt slumpmässigt och inte när jag t.ex. kör vissa program. Det händer ibland var fjärde timme, ibland varannan etc. Även detta varierar alltså.

De saker jag testat:

- Tittat i BIOS. Där är klockan helt korrekt
- Scannat för virus/malware
- Testat både att ändra internettidsserver och att köra helt utan synkroniseringen, inget hjälper mot problemet.
- Kontrollerat att jag har ställt in rätt tidszon
- Kontrollerat så att tiden är korrekt i min router
- Datorn är bara några månader gammal så bör rimligtvis inte vara något med batteriet.

Någon här som har nån teori om vad det kan vara?

Tack på förhand!

Har läst i andra trådar att ett batteribyte kan lösa sådana här problem. Testa, då ett batteri inte kostar många kronor. Du vet ju inte heller hur länge moderkortet har legat utan ström och då är det batteriet som används.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

Tack för tipset, skall testa detta

Permalänk
Skrivet av Freezer64Pro:

Har läst i andra trådar att ett batteribyte kan lösa sådana här problem. Testa, då ett batteri inte kostar många kronor. Du vet ju inte heller hur länge moderkortet har legat utan ström och då är det batteriet som används.

//Freezer

Men borde inte detta vara ett problem i Windows, iom att klockan i BIOS stämmde? Men kostar ju som sagt inte mycket så kanske lika bra att testa!
Du kan ju kolla vad som står här: Tryck på klockan ---> Välj inställningar för datum och tid ---> Internettid, kolla sedan om det står att den synkroniserar mot time.microsoft.com? Annars kan du prova ändra till den eller testa någon annan förinställd server som finns i listan!

EDIT: Såg nu att du redan testat med internettid, men du kan ju fortfarande prova en annan server!

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem

Testa med ett batteribyte. Min bror köpte en ny dator i delar och efter att jag satt ihop allt så höll klockan på att ställa om sig fram och tillbaka. Tänkte att det inte borde ha varit problem med batteriet, i o m nytt mobo, men efter ett byte så höll sig tiden.

Permalänk

Metal: Jo har testat med flera olika servrar där men tyvärr samma resultat. Tycker också det inte borde spela nån roll om man byter batterier då BIOS stämmer men är öppen för det mesta just nu

Permalänk
Medlem

När klockan går fel vid uppstart, rättas den om du väljer att synka den mot en tidsserver? Isf låter det absolut som ett batterifel. Blir den fel vid synkning så är det troligtvis något fel med tidsservern du synkar mot (du bör förövrigt, om funktionen finns, låta din router synka mot en tidsserver för att sedan i sin tur agera tidsserver för dina enheter).

Permalänk

PeCe: Synkar man så blir klockan rätt, men efter en stund så hoppar den till fel tid igen. Har inte lyckats hitta någonstans var jag ställer in så att man router synkar mot en tidsserver & hur den i sin tur kan agera tidsserver för min dator. Ha en NetGear WNDR3700

Permalänk

Det är tycks vara ett vanligt fel på Asus kort med Z87:
http://rog.asus.com/forum/showthread.php?35490-Sabertooth-Z87-Bios-Clock-Issue

Det som fungerat för mig är att uppgradera bios och sedan göra en CMOS clear i 10 sekunder (se sida 13, kdk_warhead).

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Det verkar som om Netgears konsumentroutrar har Netgears tidsserver hårdkodad, så allt du kan ställa in är tidszon. Verkar inte heller som de kan agera tidsservrar för andra enheter, så routern kan uteslutas som problemkälla.

Vilken tidsserver synkar du mot? time.windows.com har alltid fungerat dåligt för mig (timeout vid var och varannan synkning), så jag kör mot time-a.nist.gov (det är dock föga troligt att det är ditt problem eftersom du får felaktig tid, inte utebliven synkning).

Vad händer om du vid uppstart av datorn ställer klockan i BIOS/UEFI, sparar inställningarna och stänger av datorn, lämnar den av en stund och sedan kollar klockan i BIOS igen vid nästa uppstart (dvs låt inte Windows starta emellan...det borde kunna avgöra om det är hårdvara/firmware eller Windows som orsakar problemet)?