Mobilt bredband, obegränsad trafik?

Permalänk
Inaktiv

Mobilt bredband, obegränsad trafik?

Har kollat runt på de stora internetleverantörerna utan någon lycka, finns det ens något företag som erbjuder en obegränsad bandbredd hos deras mobila lösningar? Vi ska flytta från 100/100 ut i freaking ingenmansland så trådat är ur leken, ifall ingen har lust att donera ett par miljoner... Som sagt, finns det då något obegränsat trådlöst "som ska kunna ersätta trådat" som någon högt uppsatt miljöpartist sa på vårt gymnasium?
Fortsatt trevlig helg
Alexander

lite rättning
Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon160117:

Har kollat runt på de stora internetleverantörerna utan någon lycka, finns det ens något företag som erbjuder en obegränsad bandbredd hos deras mobila lösningar? Vi ska flytta från 100/100 ut i freaking ingenmansland så trådat är ur leken, ifall ingen har lust att donera ett par miljoner... Som sagt, finns det då något obegränsat trådlöst "som ska kunna ersätta trådat" som någon högt uppsatt miljöpartist sa på vårt gymnasium?
Fortsatt trevlig helg
Alexander

Jag antar att du tänker på obegränsad trafik? Mig veterligen är det ingen operatör som erbjuder obegränad trafik i dagsläget, tyvärr

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv

Eventuellt om det finns någon mindre operatör som erbjuder det, men annars finns det nog bara kvar för de som tecknade det när det fanns.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Jag antar att du tänker på obegränsad trafik? Mig veterligen är det ingen operatör som erbjuder obegränad trafik i dagsläget, tyvärr

Ja det jag menade Tråkigt att höra, samma med företag mån tro? För några år sedan köpte jag en iPhone 3g med obegränsad 3g surf för under 200 lappen skulle jag tro...

Permalänk

Wifog är obegränsat fast det är ju 3g och reklam

Visa signatur

The Flippin Ninja

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av victory995:

Wifog är obegränsat fast det är ju 3g och reklam

Okej, tråkigt med reklam delen. För övrigt tar jag allt jag kan få, obegränsat är vad jag vill ha! Inte någon jädra telia företag 4g på 40GB som jag antagligen måste nöja mig med, och dela med fyra andra personer, en som är minst lika aktiv som mig....

Permalänk
Rekordmedlem

Mobilt bredband har fått extremt mycket sämre villkor de sista åren.
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.561844/chockhojning-av-prise...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns folk som sitter på gamla abonnemang som är obegränsade, kanske hitta ett sånt som du hyr i andrahand?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Mobilt bredband har fått extremt mycket sämre villkor de sista åren.
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.561844/chockhojning-av-prise...

Skrivet av BergHa:

Finns folk som sitter på gamla abonnemang som är obegränsade, kanske hitta ett sånt som du hyr i andrahand?

Okej, hur kan vi tillåta sån här jädra strypning? Sjukt, politikerna måste för fasiken göra något åt detta.

Kanske går att hyra, kan ju kolla blocket

Permalänk
Avstängd

Finns 3 DK bredband, begränsat till 200 G:

http://www.3.dk/Privat/Mobilt-bredband/Abonnement/MB-200GB/

Och, ser då & då på blocket överlåtes bland annat Tele2 bredband för företag, utan begränsning.

Tycker det för övrigt är kasst, att man inte sätter radiolänkar mellan och på varje telemast, och vid tillfälle koppla till någon bra knutpunkt.
Sedan erbjuda billigt obegränsat bredband, borde vara lättare än att utnyttja sunkiga kopparkablar från -30 talet.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

Fast det kräver nog att du är bosatt i Danmark eller åtminstone har cpr-nr (danskt person-nr) och danskt bankkonto för betalningen.
Så... Men det är intressant att det kan användas i Storbritannien, Irland, Österrike, HK och Italien när du bara kan vad jag vet använda Tre´s svenska mobila bredband i Danmark.

Permalänk
Master of Overkill

Har Tre 4G Dosa med 100GB för 400kr månaden.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tre 4g företagsabonnemang kör jobbarkompisen med, obegränsat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av KulanZ:

Tre 4g företagsabonnemang kör jobbarkompisen med, obegränsat.

Du kan fråga han hur många abonnemang man måste teckna då.

När man kommer upp i de större RAM-avtalen har alla operatörer obegränsade
abonnemang. Men då snackar vi 100 anknytningar eller mer..

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160117:

Okej, hur kan vi tillåta sån här jädra strypning? Sjukt, politikerna måste för fasiken göra något åt detta.

Vad ska politikerna göra åt det?
Skattefinansiera och förstatliga?

Jag fördrar att du får betala för ditt eget surfande, jag har ingen lust att pröjsa för det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av madtop:

Jag fördrar att du får betala för ditt eget surfande, jag har ingen lust att pröjsa för det.

Man borde bekosta övergången till 5g genom kraftiga böter för marknasföringen av 4g.
det är inte abben i sig som är det usla utan att de marknadsförs som ersättning till fast uppkoppling och att de blandar in videotjänster till abb som är odugliga till det.
Men annars vore en förstatling ett bra alternativ eller kanske rättare sagt en hård styrning som i en del andra länder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Man borde bekosta övergången till 5g genom kraftiga böter för marknasföringen av 4g.
det är inte abben i sig som är det usla utan att de marknadsförs som ersättning till fast uppkoppling och att de blandar in videotjänster till abb som är odugliga till det.
Men annars vore en förstatling ett bra alternativ eller kanske rättare sagt en hård styrning som i en del andra länder.

Precis, jag ser internet som en självklarhet så jag tycker att det ska bli mer statligt. Papps tror att de 60 GB kommer räcka en evighet, men de kommer antagligen att slösa upp allting första dagen idag. Ska bli kul att se vad de tycker när de har, 1/1 kb Helt idiotiskt att de inte säger att mobilt bredband är inte för hemmet!!

Permalänk
Inaktiv

Finns det något sätt som man kan se utbyggnaden av fiber i området där vi bor? Vem kontaktar man då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon160117:

Finns det något sätt som man kan se utbyggnaden av fiber i området där vi bor? Vem kontaktar man då?

Kommunen brukar ha koll på det förutom den som gör arbetet, men de kan ju vara många olika att fråga hos, men tekniska enheterna på kommunen brukar ha koll på om nån ska till att göra mer omfattande grävjobb som berör flera markägare, man brukar ju åtminstone kolla om de ska delta tex med V/A eller elinstallationer samtidigt, kommunen kan dessutom beröras tex om de har vägar eller befintliga installationer i marken som ev kan påverkas av installationen, man börjar ju inte bara gräva en massa utan tillstånd och servitut och även lantmäteriet kan ha info.
Man kan även bilda en fiberförening och dra in fiber själva, så har vi gjort, jag fick igång fiber till mitt hus i april och det kostade 18 000kr men det kan bli billigare om flera efteransluter, det har tillkommit några, (från början kostade det 20000 kr för oss.)

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Kommunen brukar ha koll på det förutom den som gör arbetet, men de kan ju vara många olika att fråga hos, men tekniska enheterna på kommunen brukar ha koll på om nån ska till att göra mer omfattande grävjobb som berör flera markägare, man brukar ju åtminstone kolla om de ska delta tex med V/A eller elinstallationer samtidigt, kommunen kan dessutom beröras tex om de har vägar eller befintliga installationer i marken som ev kan påverkas av installationen, man börjar ju inte bara gräva en massa utan tillstånd och servitut och även lantmäteriet kan ha info.
Man kan även bilda en fiberförening och dra in fiber själva, så har vi gjort, jag fick igång fiber till mitt hus i april och det kostade 18 000kr men det kan bli billigare om flera efteransluter, det har tillkommit några, (från början kostade det 20000 kr för oss.)

Okej, jo jag skickade ett e-mail till Österåkers kommun men har inte fått något svar, tror nog jag ska knacka dörr och fråga ifall vi skulle kunna göraxsom ni gjorde, tror vi gjorde samma sak i vårt gamla hus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av madtop:

Utan skattefinansiering och statlig inblandning så hade bara vissa delar av Sverige haft telefoner, vägar, järnvägar, avlopp, vatten, militär, polis osv. Är det så vi vill ha det? Jag vill det iaf inte och även jag tycker att bolagens marknadsföring av 4G är helt vilseledande. Internet idag tillhör det nödvändiga och när en hel del tvingas över från fast kopparlina till 4G så är det ett område som borde regleras.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det inte ADSL?

Kan för övrigt säga att hos min internetleverantör kan man logga in och kolla hur mycket datatrafik man förbrukar (det är över kabeltv). Vi förbrukar mellan 100 och 150GB per månad och då används det till att ladda ner uppdateringar till diverse spel och till att kolla på filmer och TV-program på Netflix och TV-bolagens hemsidor. Internetleverantören hävdar att genomsnittskunden förbrukar 16GB per månad.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Utan skattefinansiering och statlig inblandning så hade bara vissa delar av Sverige haft telefoner, vägar, järnvägar, avlopp, vatten, militär, polis osv. Är det så vi vill ha det? Jag vill det iaf inte och även jag tycker att bolagens marknadsföring av 4G är helt vilseledande. Internet idag tillhör det nödvändiga och när en hel del tvingas över från fast kopparlina till 4G så är det ett område som borde regleras.

Jag håller med dig om att staten bör se till att nätet byggs ut till de områden som saknar så att alla kan få internet i någon form, men att de skulle lägga sig i att man får använda obegränsat med bandbredd tycker jag inte tillhör det nödvändiga. Några GB per månad räcker ju långt för att kunna ta del av viktiga samhällsfunktioner osv.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Finns det inte ADSL?

Kan för övrigt säga att hos min internetleverantör kan man logga in och kolla hur mycket datatrafik man förbrukar (det är över kabeltv). Vi förbrukar mellan 100 och 150GB per månad och då används det till att ladda ner uppdateringar till diverse spel och till att kolla på filmer och TV-program på Netflix och TV-bolagens hemsidor. Internetleverantören hävdar att genomsnittskunden förbrukar 16GB per månad.

Ett lätt sätt att mäta trafikmängden i en pc är Networx
http://www.softperfect.com/products/networx/
Personligen så ligger jag på ungefär 50 ggr medelförbrukningen då...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av giplet:

Internetleverantören hävdar att genomsnittskunden förbrukar 16GB per månad.

jo men då räknar de säkert med att du har 4G och med 15GB gräns och kör 1GB på 1/1Kb extra utöver de 15GB på en månad
men de kommer nog aldrig att förstå sig på det där....

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett lätt sätt att mäta trafikmängden i en pc är Networx
http://www.softperfect.com/products/networx/
Personligen så ligger jag på ungefär 50 ggr medelförbrukningen då...

Ja... Jag bor ju utomlands nu och använder inte internet så mycket som jag brukar. Jag undrar vad jag hade legat på hemma.

Skrivet av Brightsin:

jo men då räknar de säkert med att du har 4G och med 15GB gräns och kör 1GB på 1/1Kb extra utöver de 15GB på en månad
men de kommer nog aldrig att förstå sig på det där....

Nu kör jag alltså inte 4G. Siffran är genomsnittet för kunder till Xfinity/Comcast. Jag vet inte om de räknar med mobilkunder, men de har ju sådana också. Jag kan säga att de svenska mobilabonnemangen är frikostliga jämfört med här. Här tycker man att 10GB per månad ska räcka att dela på en familj med 4 pers.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Ja... Jag bor ju utomlands nu och använder inte internet så mycket som jag brukar. Jag undrar vad jag hade legat på hemma.

Nu kör jag alltså inte 4G. Siffran är genomsnittet för kunder till Xfinity/Comcast. Jag vet inte om de räknar med mobilkunder, men de har ju sådana också. Jag kan säga att de svenska mobilabonnemangen är frikostliga jämfört med här. Här tycker man att 10GB per månad ska räcka att dela på en familj med 4 pers.

Det är ca 5 timmar video i "normalkvalitet" så är de futtiga 10Gbyten förbrukade.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Jag håller med dig om att staten bör se till att nätet byggs ut till de områden som saknar så att alla kan få internet i någon form, men att de skulle lägga sig i att man får använda obegränsat med bandbredd tycker jag inte tillhör det nödvändiga. Några GB per månad räcker ju långt för att kunna ta del av viktiga samhällsfunktioner osv.

Jag tycker det ska finnas där, sen kan kunden köpa leverantör av internet på annat håll. Men fiber ska finnas i varje hushåll!!

Aja, min far får väl lära sig en läxa själv, vi har haft internet nu i runt fyra timmar och har förbrukat ~2 GB. Då har det inte skett uppdateringar av spel, och skulle säga att vår internetförbrukning har varit ganska så låg hittils, jag kan själv på en vanlig spelkväll förbruka flera GB själv och min halvbror lika så. Dessa 60 GB kommer vara borta på onsdag skulle jag säga....

Permalänk
Medlem

kolla på andrahand gammalt är bra!

--
Telenor kan ju glömma att man gör sig av med sitt obegränsade 4g abbonemang för 179:- månaden, snittar runt 180gb per månad, men har aldrig strypts när man gått betydligt högre heller.

(hade telefonabbonemang samtidigt, och systemet bjuder fortfarande på "helkundsrabatt" som inte skulle gällt egentligen, jag har frågat och de har inte brytt sig. either way, tänker behålla det samt mobilabbonemanget 250:- månaden pottabbonemang, obegränsad 16mbit surf. )

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon160117:

Aja, min far får väl lära sig en läxa själv, vi har haft internet nu i runt fyra timmar och har förbrukat ~2 GB. Då har det inte skett uppdateringar av spel, och skulle säga att vår internetförbrukning har varit ganska så låg hittils, jag kan själv på en vanlig spelkväll förbruka flera GB själv och min halvbror lika så. Dessa 60 GB kommer vara borta på onsdag skulle jag säga....

Att spela spel som är installerade på datorn drar inte mycket datatrafik, så är det WoT, WoW, LoL osv som spelas så drar det inte flera GB per kväll. Youtube, Playtjänster och Netflix är desto värre.

Visa signatur