Stadsnät, går det via telejack/kabel-tv?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014

Stadsnät, går det via telejack/kabel-tv?

Tjena!

Vi har just nu 10/1 stadsnät-internet som kopplas in i ett telejack. Går detta via samma kablar som adsl gör eller hur funkar detta? Går det via kabel-tv kablar? Är det samma sak som adsl?

Är helt lost.

Förtydligad rubrik
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Någonstans
Registrerad
Okt 2003

Om det är telejacket så är det *DSL.

i7 2700k @ 4.5GHz | MSI Z77A-GD65 | 16GB 1600MHz | ASUS GTX 1060 3GB DUAL OC | Samsung 850 EVO 500GB | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av matte56:

Om det är telejacket så är det *DSL.

Hm.. Vi har Bahnhof via stadsnätet, och telefonin är Telia. Både telefon och internet kopplas på samma telejack. Är det möjligt att få ADSL från Telia och skrota stadsnätet? Eller har vi bara DSL? Vad är skillnaden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2007

Det låter som att du inte har stadsnät, med stadsnät menar man generellt att du har ett nätverksuttag, inte telefonjack.

(Och sen en patchpanel med fiber i källaren)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av Mushuu:

Det låter som att du inte har stadsnät, med stadsnät menar man generellt att du har ett nätverksuttag, inte telefonjack.

(Och sen en patchpanel med fiber i källaren)

Vi får vårat Bahnhof via Östhammars stadsnät, betyder inte det att vi har stadsnät? Vi har egen villa så fiber eller patchpanel i källaren har vi inte..

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009

Ser ut som stadsnätet i Östhammar även gäller adsl
http://www.osthammarsstadsnat.se/pages/oppetnat

Anledningen är att stadsnät vanligtvis innebär fiber, därav förvirringen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Feb 2005

Ni har nog ADSL via stadsnätet (Ja, det finns). Förmodligen kan ni ha Telia. Det är inte säkert dock, ring och fråga dem.
Jag kan inte ha något annat än stadsnätets ADSL i sommarstugan, då Telia inte vill leverera dit eftersom de inte kan garantera hastigheterna.

Så åter igen. Ring den bredbandsleverantör du vill ha och fråga dem.

Intel i7-5820k .:. 16GB DDR4 2400 MHz .:. 2x GTX 970 SLI .:. 2x256GB 840 EVO
Intel E3-1230 .:. 32GB DDR3 1866 MHz .:. 8x3TB WD Red & 2x120GB Intel 320
Intel i5-2500k .:. 16GB DDR3 1600 MHz .:. Gigabyte HD7950 WF3 .:. 1x120 Corsair Force
HP Envy .:. i7-3610QM .:. 8GB DDR3 1600 MHz .:. GT 740M .:. 120GB SSD & 500GB HDD
Microsoft Surface 2 PRO .:. i5-4200U .:. 8GB DDR3 1600 MHz .:. Intel HD 4400

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av pars:

Ni har nog ADSL via stadsnätet (Ja, det finns). Förmodligen kan ni ha Telia. Det är inte säkert dock, ring och fråga dem.
Jag kan inte ha något annat än stadsnätets ADSL i sommarstugan, då Telia inte vill leverera dit eftersom de inte kan garantera hastigheterna.

Så åter igen. Ring den bredbandsleverantör du vill ha och fråga dem.

Börjar lessna lite på det här, får ut så dåliga hastigheter där jag bor. Kan 4G med antenn och allting vara ett alternativ? Eller går det helt bort då jag vill spela och hålla på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2009

4G är tyvärr nästan alltid begränsat till datamängden och man får köpa dyra gb/mån, så *DSL brukar vara mycket mer värt.
Dessutom är det många nackdelar med att ha 4g som hushållsbredband då det varierar mycket mera i hastighet och pålitlighet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Joråsatte:

Börjar lessna lite på det här, får ut så dåliga hastigheter där jag bor. Kan 4G med antenn och allting vara ett alternativ? Eller går det helt bort då jag vill spela och hålla på?

Trådat före trådlöst alla dagar i veckan, speciellt om du ska spela.
Pålitlighet & stabilitet är det starka hos det trådade, fungerar mycket bättre än trådlöst 99% av fallen.
Inte nog med att mobila bredband har en cap på x antal GB i månaden och oftast relativt instabila beroende på nätbelastning, störningar och annat krafs, men också att operatörerna brukar strypa viss trafik, jag vet att folk som laddade ner BF3 via Origin för något år sedan hade problemet att de inte fick ut mer än några hundra kB/s, medans Speedtest/BBK visade mycket högre hastigheter. Jag kan dock inte komma ihåg vilken operatör det gällde.

Kör trådat.

PC: Intel 2600K 4400 MHz - Maximus V Gene - Corsair 2x4GB - GTX 680 - Intel 730 240GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell U2515H - Mionix Castor - Sennheiser HD558 - Ducky One MX Brown
Telefon: iPhone 6 16GB Whitetail 11.3

- Feedback - Kontakt - Regler -

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Telia erbjuder 4G mobilt bredband med upp till 100Mbit hastighet för runt 400kr i månaden, dock så får du en begränsning på 40GB trafik och då måste köpa en 4g router för kanske 500-1000 i extra tilllägg. 100Mbit är nåt du nog inte kan förvänta dig men kanske det är snabbare och bättre än den nuvarande 10/1 adsl tjänsten.

Mitt förslag vore att du drar till din närmsta Telia butik och skaffar ett simkort med typ 5GB trafik mängd vilket jag har för mig har en hastighet upp till 24Mbit för att bara testa det och kör in din mobil och byt till hotswap/access punk på den in i usb kontakten, har för mig att de kostar runt 300kr.

Då kan du testa hastighetern och upplevelser med spel jämfört med din nuvarande adsl tjänst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av VexedRelic:

Telia erbjuder 4G mobilt bredband med upp till 100Mbit hastighet för runt 400kr i månaden, dock så får du en begränsning på 40GB trafik och då måste köpa en 4g router för kanske 500-1000 i extra tilllägg. 100Mbit är nåt du nog inte kan förvänta dig men kanske det är snabbare och bättre än den nuvarande 10/1 adsl tjänsten.

Mitt förslag vore att du drar till din närmsta Telia butik och skaffar ett simkort med typ 5GB trafik mängd vilket jag har för mig har en hastighet upp till 24Mbit för att bara testa det och kör in din mobil och byt till hotswap/access punk på den in i usb kontakten, har för mig att de kostar runt 300kr.

Då kan du testa hastighetern och upplevelser med spel jämfört med din nuvarande adsl tjänst.

Testade lite snabbt med min iPhone 5 och 3G internet sen internetdelning via Usb-kabeln. Fick ut typ 8/3Mbit/S på Bredbandskollen, nästan dubbla utomhus. Att spela cs fungerade förvånansvärt bra, hade 40-50 ping. Kan tänka mig att det blir bättre med 4G och extern 4G antenn utomhus. Men sen är väl det här med datamängd ett problem, finns det inga företagsabonnemang med obegränsad data då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Joråsatte:

Testade lite snabbt med min iPhone 5 och 3G internet sen internetdelning via Usb-kabeln. Fick ut typ 8/3Mbit/S på Bredbandskollen, nästan dubbla utomhus. Att spela cs fungerade förvånansvärt bra, hade 40-50 ping. Kan tänka mig att det blir bättre med 4G och extern 4G antenn utomhus. Men sen är väl det här med datamängd ett problem, finns det inga företagsabonnemang med obegränsad data då?

40-50 i ping?? Den ska ju vara under 10!

Surf/gaming: HP Omen 17" - i7 7700HQ - 16Gb - 256Gb Pcie SSD - Gtx1060
Soffgaming: Nintendo Switch
Ringa: Galaxy S9

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Någonstans
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av SimpanDirr:

40-50 i ping?? Den ska ju vara under 10!

Under 10 med 3G? Vilken sten har du legat under?

i7 2700k @ 4.5GHz | MSI Z77A-GD65 | 16GB 1600MHz | ASUS GTX 1060 3GB DUAL OC | Samsung 850 EVO 500GB | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Joråsatte:

Men sen är väl det här med datamängd ett problem, finns det inga företagsabonnemang med obegränsad data då?

Nej, inga nya abonnemang har fri surf, inte ens för företag. Så jämra u-landsmässigt att ett företag ska behöva se "du har surfat för mycket" mitt i månaden. Vi har måst installera Tele2 4G åt två företag som vill vara "moderna" och köra snabbare än adsl 8/1 (ip-telefoni, online-backup etc) och gatan vad problem det medför. 4G-nätet startar om sig ca två gånger i veckan (ibland oftare!) och byter därmed IP - med allt vad det innebär. Kör man inte mot smarthost är man rökt iom att TTL behöver vara +4 timmar för att inte spamblockas.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Bumpinlägg raderad, rubrik justerad*

Meningslösa bumpinlägg är inte tillåtet då det ger ett orättvist och rörigt forum.

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

screamin-daemon/moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk