Stadsnät, går det via telejack/kabel-tv?

Permalänk

Stadsnät, går det via telejack/kabel-tv?

Tjena!

Vi har just nu 10/1 stadsnät-internet som kopplas in i ett telejack. Går detta via samma kablar som adsl gör eller hur funkar detta? Går det via kabel-tv kablar? Är det samma sak som adsl?

Är helt lost.

Förtydligad rubrik
Permalänk
Medlem

Om det är telejacket så är det *DSL.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Skrivet av matte56:

Om det är telejacket så är det *DSL.

Hm.. Vi har Bahnhof via stadsnätet, och telefonin är Telia. Både telefon och internet kopplas på samma telejack. Är det möjligt att få ADSL från Telia och skrota stadsnätet? Eller har vi bara DSL? Vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem

Det låter som att du inte har stadsnät, med stadsnät menar man generellt att du har ett nätverksuttag, inte telefonjack.

(Och sen en patchpanel med fiber i källaren)

Permalänk
Skrivet av Mushuu:

Det låter som att du inte har stadsnät, med stadsnät menar man generellt att du har ett nätverksuttag, inte telefonjack.

(Och sen en patchpanel med fiber i källaren)

Vi får vårat Bahnhof via Östhammars stadsnät, betyder inte det att vi har stadsnät? Vi har egen villa så fiber eller patchpanel i källaren har vi inte..

Permalänk
Moderator
Forumledare

Ser ut som stadsnätet i Östhammar även gäller adsl
http://www.osthammarsstadsnat.se/pages/oppetnat

Anledningen är att stadsnät vanligtvis innebär fiber, därav förvirringen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Ni har nog ADSL via stadsnätet (Ja, det finns). Förmodligen kan ni ha Telia. Det är inte säkert dock, ring och fråga dem.
Jag kan inte ha något annat än stadsnätets ADSL i sommarstugan, då Telia inte vill leverera dit eftersom de inte kan garantera hastigheterna.

Så åter igen. Ring den bredbandsleverantör du vill ha och fråga dem.

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Skrivet av pars:

Ni har nog ADSL via stadsnätet (Ja, det finns). Förmodligen kan ni ha Telia. Det är inte säkert dock, ring och fråga dem.
Jag kan inte ha något annat än stadsnätets ADSL i sommarstugan, då Telia inte vill leverera dit eftersom de inte kan garantera hastigheterna.

Så åter igen. Ring den bredbandsleverantör du vill ha och fråga dem.

Börjar lessna lite på det här, får ut så dåliga hastigheter där jag bor. Kan 4G med antenn och allting vara ett alternativ? Eller går det helt bort då jag vill spela och hålla på?

Permalänk

4G är tyvärr nästan alltid begränsat till datamängden och man får köpa dyra gb/mån, så *DSL brukar vara mycket mer värt.
Dessutom är det många nackdelar med att ha 4g som hushållsbredband då det varierar mycket mera i hastighet och pålitlighet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Joråsatte:

Börjar lessna lite på det här, får ut så dåliga hastigheter där jag bor. Kan 4G med antenn och allting vara ett alternativ? Eller går det helt bort då jag vill spela och hålla på?

Trådat före trådlöst alla dagar i veckan, speciellt om du ska spela.
Pålitlighet & stabilitet är det starka hos det trådade, fungerar mycket bättre än trådlöst 99% av fallen.
Inte nog med att mobila bredband har en cap på x antal GB i månaden och oftast relativt instabila beroende på nätbelastning, störningar och annat krafs, men också att operatörerna brukar strypa viss trafik, jag vet att folk som laddade ner BF3 via Origin för något år sedan hade problemet att de inte fick ut mer än några hundra kB/s, medans Speedtest/BBK visade mycket högre hastigheter. Jag kan dock inte komma ihåg vilken operatör det gällde.

Kör trådat.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Telia erbjuder 4G mobilt bredband med upp till 100Mbit hastighet för runt 400kr i månaden, dock så får du en begränsning på 40GB trafik och då måste köpa en 4g router för kanske 500-1000 i extra tilllägg. 100Mbit är nåt du nog inte kan förvänta dig men kanske det är snabbare och bättre än den nuvarande 10/1 adsl tjänsten.

Mitt förslag vore att du drar till din närmsta Telia butik och skaffar ett simkort med typ 5GB trafik mängd vilket jag har för mig har en hastighet upp till 24Mbit för att bara testa det och kör in din mobil och byt till hotswap/access punk på den in i usb kontakten, har för mig att de kostar runt 300kr.

Då kan du testa hastighetern och upplevelser med spel jämfört med din nuvarande adsl tjänst.

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Telia erbjuder 4G mobilt bredband med upp till 100Mbit hastighet för runt 400kr i månaden, dock så får du en begränsning på 40GB trafik och då måste köpa en 4g router för kanske 500-1000 i extra tilllägg. 100Mbit är nåt du nog inte kan förvänta dig men kanske det är snabbare och bättre än den nuvarande 10/1 adsl tjänsten.

Mitt förslag vore att du drar till din närmsta Telia butik och skaffar ett simkort med typ 5GB trafik mängd vilket jag har för mig har en hastighet upp till 24Mbit för att bara testa det och kör in din mobil och byt till hotswap/access punk på den in i usb kontakten, har för mig att de kostar runt 300kr.

Då kan du testa hastighetern och upplevelser med spel jämfört med din nuvarande adsl tjänst.

Testade lite snabbt med min iPhone 5 och 3G internet sen internetdelning via Usb-kabeln. Fick ut typ 8/3Mbit/S på Bredbandskollen, nästan dubbla utomhus. Att spela cs fungerade förvånansvärt bra, hade 40-50 ping. Kan tänka mig att det blir bättre med 4G och extern 4G antenn utomhus. Men sen är väl det här med datamängd ett problem, finns det inga företagsabonnemang med obegränsad data då?

Permalänk
Skrivet av Joråsatte:

Testade lite snabbt med min iPhone 5 och 3G internet sen internetdelning via Usb-kabeln. Fick ut typ 8/3Mbit/S på Bredbandskollen, nästan dubbla utomhus. Att spela cs fungerade förvånansvärt bra, hade 40-50 ping. Kan tänka mig att det blir bättre med 4G och extern 4G antenn utomhus. Men sen är väl det här med datamängd ett problem, finns det inga företagsabonnemang med obegränsad data då?

40-50 i ping?? Den ska ju vara under 10!

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

40-50 i ping?? Den ska ju vara under 10!

Under 10 med 3G? Vilken sten har du legat under?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Joråsatte:

Men sen är väl det här med datamängd ett problem, finns det inga företagsabonnemang med obegränsad data då?

Nej, inga nya abonnemang har fri surf, inte ens för företag. Så jämra u-landsmässigt att ett företag ska behöva se "du har surfat för mycket" mitt i månaden. Vi har måst installera Tele2 4G åt två företag som vill vara "moderna" och köra snabbare än adsl 8/1 (ip-telefoni, online-backup etc) och gatan vad problem det medför. 4G-nätet startar om sig ca två gånger i veckan (ibland oftare!) och byter därmed IP - med allt vad det innebär. Kör man inte mot smarthost är man rökt iom att TTL behöver vara +4 timmar för att inte spamblockas.

Permalänk
Hedersmedlem

*Bumpinlägg raderad, rubrik justerad*

Meningslösa bumpinlägg är inte tillåtet då det ger ett orättvist och rörigt forum.

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...